2010-04-12, 11:24
Medlem
skolmatsals avatar
Har varit på visning på en lägenhet, och funnit den till min belåtenhet utom på en punkt. Det är en lagom stor (46 m2) och mysig tvåa som ligger i en 70 år gammal byggnad på ett för mig bra läge. Så långt inga problem. Men...
Golven sviktar. Enligt uppgift från mäklaren är där orginalgolv, med parkett i vardagsrummet. Snyggt och så, men vad gör väl det när man inte kan ställa bokhyllor stabilt?
1. Vad kan man göra för att åtgärda detta?
2. Hur mycket kan det komma att kosta?
(Hur mycket ska jag räkna av vad jag skulle vilja betala för en felfri lägenhet?)
Jag inser att det kan vara allt från att golvet är gammalt och slitet till att bjälklaget under håller på att klappa ihop, men det som är mest intressant för min del är att utvärdera risken.
Jag har efter högst amatörmässiga uträkningar kommit fram till att det kan kosta ungefär 1500 per kvm att byta golven.
3. Kan man behålla själva parketten och plankorna i sig och bara fixa det ojämna under eller bryter man sönder golven i och med att man tar upp dom för att kika vad som är fel under?

4. Hur ser ansvaret ut om det skulle visa sig att bjälklaget är dåligt?

5. Blir det föreningens ansvar eller ägarens?

6. Har säljaren något ansvar?

7. Vad är mardrömsscenariot?

1500 x 40 = 60 000 förutsatt att det inte är ett större ingrepp än att lägga om golven.
Jag har räknat med en kostnad på 100 000, för att vara på den säkra sidan. Men det kan säkert kosta mer, vad tror ni?
Citera
2010-07-04, 11:42
Medlem
Skrt^s avatar
1. Du kan byta ut golvet. Om du inte vill dra skruvar genom parketten. (Och det hoppas jag att du inte vill!) Om vi utgår ifrån att det bara är ojämnt: Jämna av golvet med spackel + rätskiva. Dra en finspackling över det. Klart för läggning!

2. Om du ska göra det själv får du räkna med ett antal tusenlappar. Ruggigt svårt att ge dig ett exakt pris men jag tror inte att din egen uträkning är helt ute och cyklar.

3. Om dom är limmade blir det svårt att ta upp dom hela. Man bryter i regel sönder ca 2-3 rader när man river upp ett parkettgolv. Resten kan man ta upp mer försiktigt och spara. Men då räcker inte materialet till att lägga igen och det blir svårt att hitta samma golv som är slitet på samma sätt. Billigare med nytt golv än omslipning i det här fallet skulle jag påstå.

4. Pass!

5. Pass!

6. Pass!

7. Mardrömsscenariot är väl att små djur från fjärran länder äter upp ditt golv underifrån och du står just nu på ett bjälklag som ser ut som om en bäver har gnagt på det
Citera
2010-07-21, 18:51
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrt^
1. Du kan byta ut golvet. Om du inte vill dra skruvar genom parketten. (Och det hoppas jag att du inte vill!) Om vi utgår ifrån att det bara är ojämnt: Jämna av golvet med spackel + rätskiva. Dra en finspackling över det. Klart för läggning!

2. Om du ska göra det själv får du räkna med ett antal tusenlappar. Ruggigt svårt att ge dig ett exakt pris men jag tror inte att din egen uträkning är helt ute och cyklar.

3. Om dom är limmade blir det svårt att ta upp dom hela. Man bryter i regel sönder ca 2-3 rader när man river upp ett parkettgolv. Resten kan man ta upp mer försiktigt och spara. Men då räcker inte materialet till att lägga igen och det blir svårt att hitta samma golv som är slitet på samma sätt. Billigare med nytt golv än omslipning i det här fallet skulle jag påstå.

4. Pass!

5. Pass!

6. Pass!

7. Mardrömsscenariot är väl att små djur från fjärran länder äter upp ditt golv underifrån och du står just nu på ett bjälklag som ser ut som om en bäver har gnagt på det
Tack för svaren! Det var ett tag sedan det begav sig, och jag avstod från att slå till på lägenheten då jag var osäker på golven. (Dumt nog skulle det visa sig, den gick ganska billigt om jag inte minns fel.) Priserna har gått upp, och jag letar vidare...
Men nu vet jag till nästa gång!
Citera
2010-08-30, 10:31
Medlem
Snubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skolmatsal
4. Hur ser ansvaret ut om det skulle visa sig att bjälklaget är dåligt?

5. Blir det föreningens ansvar eller ägarens?

6. Har säljaren något ansvar?
4. Osäker, men tror att bjälklaget är föreningens ansvar. Är bjälklaget däremot dåligt för att den förra ägaren spillt ut flera kubikmeter vatten som fått det att ruttna är det den förra ägarens ansvar -- eller ditt. Jag är osäker, faktiskt. I vart fall är det inte föreningens fel i så fall.

5. Föreningens i normalfallet, som sagt, men jag skulle hålla mig undan en lägenhet med sviktande golv. Bättre att köpa en lya med jämna golv från början.

6. I normalfallet inte, du har som köpare en omfattande undersökningsplikt och sådant som vem som helst kan märka vid en inspektion av lägenheten skall du också märka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in