2010-04-12, 01:33
Medlem
vad ska man tro på? (veta)
vem har rätt?
varför finns folk som säger att detta är sanningen?
vad vill dom?
är inte det en exponering av deras ego?
varför ska ni lyssna på mig?
vad vill jag säga?
tro på inget.
inte ens på mig.
det kanske inte finns en och samma riktiga sanning.
allt är kanske bara teorier, matrix efter matrix, byggda på varandra.

dom säger: "alla religioner är egentligen ett och samma, men dom har regler och begränsningar som dom därmed styrs av"
vad vill dom? att vi ska följa dom som säger detta om religionerna? styrs vi då av dom?

... tro på ingen, tro på inget. tro inte ens på mig.
kan man nånsin hitta ett svar?
ingen har rätt, ingen har fel.
det finns ingen som kan ha rätta sanningen.
vi har bara fått information. information är inget riktigt. vad är riktigt?
Citera
2010-04-12, 14:31
Bannlyst
E=mc^2 tror jag är sann för alla i alla galaxer.

Du håller inte med.
Håller du med om att du [inte håller med]?
"Nej, jag håller med om att jag [inte håller med]."
Isåfall måste du hålla med om att du håller med om att du håller med om vissa saker och håller inte med om andra.
Citera
2010-04-12, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undeftabus
vad ska man tro på? (veta)
vem har rätt?
varför finns folk som säger att detta är sanningen?
vad vill dom?
är inte det en exponering av deras ego?
varför ska ni lyssna på mig?
vad vill jag säga?
tro på inget.
inte ens på mig.
det kanske inte finns en och samma riktiga sanning.
allt är kanske bara teorier, matrix efter matrix, byggda på varandra.

dom säger: "alla religioner är egentligen ett och samma, men dom har regler och begränsningar som dom därmed styrs av"
vad vill dom? att vi ska följa dom som säger detta om religionerna? styrs vi då av dom?

... tro på ingen, tro på inget. tro inte ens på mig.
kan man nånsin hitta ett svar?
ingen har rätt, ingen har fel.
det finns ingen som kan ha rätta sanningen.
vi har bara fått information. information är inget riktigt. vad är riktigt?
"Sanning" är resultatet av förhandling och konsensus, generellt sett mellan subjekt. För århundraden sedan var Jorden platt, medan den idag är mer eller mindre sfärisk. Detta kan man se genom pragmatism, genom hur människor beter sig. Som i en dröm (eller ett matrix), så spelar det ingen roll om det är så att personen man ser framför sig inte existerar "egentligen", för man kan ändå inte göra annat än att bete sig som om personen man ser framför sig existerar. Man äter när man blir hungrig, oavsett om steken på tallriken "verkligen" existerar eller inte.

Jag ser pragmatismen som lösningen till frågor såsom dessa eftersom det alltid kommer att finnas en nivå av tolkning som förvanskar informationen. Lite som att man kan tala om bevis, trots att det egentligen handlar om postulat baserade på något som inte kan/är bevisat. Man håller sig på en annan abstraktionsnivå helt enkelt.
Citera
2011-03-16, 15:32
Medlem
borgares avatar
Det kanske inte finns något objektiv sanning alls
Citera
2011-03-16, 16:57
Medlem
Du verkar vara skeptiker se http://paranormal.se/topic/skepticism.html

Om jag ska beskriva mig som något annat än den nihilist som länken beskriver så är jag nog så skeptisk att jag är skeptisk till själva skepticismen...
Citera
2011-03-17, 04:07
Medlem
versio-vulgatos avatar
Sociologisk teori om sanning

Konstruktivistisk sanningsteori innebär att språkliga utsagor inte direkt avbildar eller utgör verbala modeller av verkligheten, men att det mänskliga språkligt-sociala samspelet innebär att vi konstruerar en intersubjektivt giltig och accepterad bild av världen med hjälp av språket och som vi kallar "världen" och som blir "världen" för oss, och där en språkligt sann sats blir en följd av språkbruket människor emellan, inte att språkbilden i någon mening skulle överenstämma med något utanför språket.

Vi skapar genom en gemensam kollektiv överskommelse vad som är en sanning. Dessa hypoteser är sanning tills vi bestämmer oss för att en ny sanning kommer in på arenan. Detta kallas inom sociologin för arenamodellen där bara en eller två teorier kan få plats. PÅ 70 talet var det den psykodynamiska teoribidningen som var på modet och idag är det KBT och mindfullness. Likadant ör det med andra professioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in