2010-04-12, 00:33
Medlem
Jag har alltid varit hundrädd vilket gör att jag inte tycker allt för mycket om främmande hundar. Det är inte så att jag får total panik eller inte kan gå förbi en hund på trottoaren om jag möter den med ägare men det slutar alltid med att jag omedvetet går tar några steg åt sidan och går oftast lite i en halv cirkel för att komma förbi hunden om det blir lite väl nära. Detta stör mig inte allt för mycket och jag har överlag inga problem med varken hundar eller dess ägare men det jag verkligen inte kan förstå är varför det ibland händer att ägare släpper ut sina hundar på mer eller mindre egen hand eller lämnar dom ensamma utan att vara kopplade.

Såg något jag själv uppfattade som ganska udda när jag vandrade hem ikväll. Bor inne i city här i stan vilket gör att jag tack och lov inte ser för många hundar men i kväll var det lite annorlunda när jag gick hem. När jag vandrade på trottoaren flög en ganska stor hund ut från en ingång till ett lägenhetshus lite längre ner på andra sidan vägen från där jag just passerat. Hunden kom ut ensam och rusade över gatan innan den stannade 5-6 meter bakom mig. Nu är jag ingen hund expert vilket gör att jag förmodligen inte har en aning om vad den faktiskt gjorde men för egen del så såg det hela väldigt aggressivt ut när hunden sprang och verkade mer eller mindre slängde sig över något på trottoaren för att sedan vända sig och ge sig av ner för gatan i tack och lov motsatt riktning från var jag var. Först efter att hunden redan var borta kom ägaren ut ur huset och begav sig efter hunden. Det hela var över på några ganska fort vilket gjorde att jag inte hade tid att reagera eller bli nervös förens det hela var över.

Ett annat exempel var när jag under en morgon för drygt ett år sen fick jag en smått chock på morgonen efter att jag ledde cykeln upp för trappan från cykelrummet i huset och upptäckte att toppen var blockerad av två stora hundar som stirrade på mig utan någon som helt ägare i närheten. Även om de inte såg aggressiva ut så skulle jag aldrig pressa mig förbi två främmande hundar. Den gången slutade det med att jag stod och stirrade på hundarna och undrade vad jag skulle göra i 1-2 minuter innan ägaren som varit inne och hämtat något i lägenheten kom ut och kunde kalla in dom.

Även om de här fallen stod ut lite ur mängden och det inte allt för ofta syns några hundar just där jag bor så finns det fortfarande situationer då en hund okopplad visar sig komma gående utan att en uppenbar ägare direkt kan ses. Vad jag vet så säger lagen om uppsyn att hundägare alltid ska ha koll på sina hundar dock verkar det inte som det är lätt att få alla ägare att följa den. Önskar att jag själv i dessa situationer tagit tiden att fråga ägarna vad tusan de pysslar med men när det händer brukar jag själv vilja komma där ifrån så fort som möjligt och inte förlänga det hela med att prata med en hundägare som man aldrig vet hur de kommer att reagera. Misstänker att dessa ägare förmodligen trodde att de var helt ensamma men jag kan själv inte se det som en godtagbar ursäkt.

Frågan är vad man själv bör göra i dessa situationer när min första reaktion alltid är att jag vill vandra där ifrån och få avstånd från platsen. Har ingen aning om vad jag skulle gjort om hunden jag såg i kväll rusat mot mig istället för nerför gatan i motsatt håll eller om jag kommit lite senare och inte hunnit passerat innan den rusade ut. Även om det inte varit aggressiv hade det varit otroligt obehagligt att ha en stor hund utan ägare rusa mot mig i mörkret på vägen hem.
Citera
2010-04-12, 01:44
Medlem
Zephies avatar
Nu är ju jag hundägare, men i de situationer som du beskriver hade jag också varit rädd om det varit helt främmande hundar. Man vet ju aldrig vad en främmande hund är kapabel till eller vad den har för problem osv.

Du skulle ju kunna försöka prata lite försiktigt med ägaren om situationen inte är allt för konstig/svår/obehaglig. Men då gäller det att du lugnt kan hävda din sak och gärna jobba utifrån att beskriva hur ägarens hundhållning försvårar för dig eller gör dig osäker osv, och gärna ge ett förslag på en enkel lösning (ex koppla hunden). Inga påhopp, för att kritisera en hundägare är som att säga att någons barn är fula, det blir taggarna utåt direkt och det enda man åstadkommer då är en förbannad hundägare, och det finns tillräckligt av redan.

Vill du kunna hantera hundar i sig innan ägaren dyker upp behöver du nog träna dig rätt ordentligt i hundspråk, så att du har en aning om hur du ska läsa hunden.

Och hur är det med lösspringande hundar utan uppenbar ägare, kan inte sådana fångas in och lämnas till Polisen?
Citera
2010-04-12, 02:30
Medlem
Eliza CTs avatar
Nu är jag inte hundspykolog på något sätt men har haft en del med aggressiva resp. rädda hundar att göra.
Men ett par enkla råd som jag själv använt mej av delar jag med mej. Ja, då jag inte alls har någon nyttig skräck för hundar så förstår jag ändå att det kan krävas mycket av dej, därför bara några.

Kommer en främmande, skräckinjagande hund direkt emot dej så sakta ner, stå still och möt INTE hunden blick. Rikta blicken vid sidan av hunden eller mot marken så ser du via sidoseende vad hunden gör. Sträck däremot på dej så du verkar så stor och orädd som möjligt.
(springa aldrig, aldrig!!! Då kan du trigga hunden att du är ett "byte" som ska fångas. Hundar är mycket snabba)

Vid tillfällena du nämner kom ju ägarna ut efter. Vanligen gör dom ju det även om det är lång tid för dej.
Går det, så försök prata med ägaren om att du är hundrädd och om h*n inte kan koppla hunden redan före han öppnar sin dörr, då det faktiskt är rätt många som är rädda. Men som redan sagts: vänligt, för alla hundar är "världens snällaste" enl ägaren.

Träna på detta i tanken, "stå stilla, möt inte blicken" så du kommer ihåg om du står i situationen en dag.
Nu verkar du ändå lugn och sansad men sök gärna kontakt med hundägare och hundar så du får vara lite nära djuren på tryggt sätt. Det kan göra dej lite säkrare.

Ang ägarlösa hundar ska man givetvis ringa polisen. Vågar man så fångar man in den, annars ringer man och berättar var hunden finns och hur den ser ut. Man får ju uppmärksamma att hunden kan bli skadad i trafiken och därtill orsaka trafikolyckor som skadar andra människor.
Enstaka hundar rymmer och därtill "slängs" ju en del hundar ut av ägare som tröttnat. Rätt många varje år.
Polisen har skyldighet att ta hand om djuret och i de fall ägare dyker upp återfår dom hunden mot de kostnader polisen haft. Detta ska göras inom 1 vecka. Numera ska ju hundar vara märkta så normalt ska polisen få tag på ägaren.

Mvh
Citera
2010-04-12, 08:00
Medlem
Mummies avatar
Håller med Eliza.
Se aldrig en hund i ögonen om du inte känner den och gör dig stoooor, sträck på dig och hakan högt upp, se stolt ut.
Om du kan så gå väldigt långsamt men håll koll så hunden inte springer mot dig, gå in i närmsta trappuppgång eller bara stå stilla och låtsas som det regnar.

Möter också lösa stora hundar här i byn och några av dom vill gärna utmana mina hundar men då blir jag stor och ställer mig mellan hundarna och hojtar HEJ med bestämd röst och skjuter upp bröstet.
Än har inget hänt när de är lösa, värre när de har sina ägare med sig då är dom kaxigare.
Citera
2010-04-12, 09:35
Medlem
Marlboromans avatar
Kör in ett finger i röven på den (det gjorde dom i weeds).
Citera
2010-04-12, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Träna på detta i tanken, "stå stilla, möt inte blicken" så du kommer ihåg om du står i situationen en dag. Nu verkar du ändå lugn och sansad men sök gärna kontakt med hundägare och hundar så du får vara lite nära djuren på tryggt sätt. Det kan göra dej lite säkrare.

Ang ägarlösa hundar ska man givetvis ringa polisen. Vågar man så fångar man in den, annars ringer man och berättar var hunden finns och hur den ser ut. Man får ju uppmärksamma att hunden kan bli skadad i trafiken och därtill orsaka trafikolyckor som skadar andra människor.
Enstaka hundar rymmer och därtill "slängs" ju en del hundar ut av ägare som tröttnat. Rätt många varje år.
Polisen har skyldighet att ta hand om djuret och i de fall ägare dyker upp återfår dom hunden mot de kostnader polisen haft. Detta ska göras inom 1 vecka. Numera ska ju hundar vara märkta så normalt ska polisen få tag på ägaren.

Tror aldrig jag varit med om att en lös hund helt saknar ägare, det som dock händer här ofta är att man ser hunden en stund innan ägaren bestämmer sig för att dyka upp. Händer mest på kvällar men det är inte allt för ovanligt att ägaren låter sin hund springa en bra bit före vilket är det som stör mig mest.

I normala fall är det inga problem eftersom de brukar gå att se hunden på avstånd och det är sällan de dyker upp nära direkt. Stå still är hur jag idag hanterar situationerna vilket verkar vara rätt sak att göra i alla fall. Mest beror det på att jag blir för nervös för att springa eller vandra iväg om hunden är allt för nära vilket gör att jag skulle tippa på att jag inte ser allt för stor och självsäker ut när det händer. Får träna lite på att se självsäker ut antar jag.

Har också märkt att hundägare oftast brukar direkt se när deras hund gör någon nervös
Citera
2010-04-12, 11:34
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zazei
Tror aldrig jag varit med om att en lös hund helt saknar ägare, det som dock händer här ofta är att man ser hunden en stund innan ägaren bestämmer sig för att dyka upp. Händer mest på kvällar men det är inte allt för ovanligt att ägaren låter sin hund springa en bra bit före vilket är det som stör mig mest.

I normala fall är det inga problem eftersom de brukar gå att se hunden på avstånd och det är sällan de dyker upp nära direkt. Stå still är hur jag idag hanterar situationerna vilket verkar vara rätt sak att göra i alla fall. Mest beror det på att jag blir för nervös för att springa eller vandra iväg om hunden är allt för nära vilket gör att jag skulle tippa på att jag inte ser allt för stor och självsäker ut när det händer. Får träna lite på att se självsäker ut antar jag.

Har också märkt att hundägare oftast brukar direkt se när deras hund gör någon nervös

(min markering)
Helt ensamma är ju endast dom som har rymt resp. är övergivna. Att jag kommit i kontakt med relativt många tidigare beror på ideellt arbete inom djurskydd i större stad. Jag vet inte om märkningsreglerna förbättrat situationen. Knappast för de som rymmer. För övrigt kan man hoppas.
Men kanske mindre antal ger sej ut på egen tass då ägarna kan bli ersättningsskyldiga för vad hunden ställer till med och det är lätt bevisa ägare genom märkning. Vi får hoppas.

Ville bara kommentera att de flesta hundägare tar hänsyn! Men det finns alltid ett antal som inte gör det.

Men vad gäller att sträcka upp sej och se stor ut - tänk så: du ska se stor ut för att i ditt ställe skrämma hunden. Kanske lättare att tänka det så?
Mvh
Citera
2010-04-12, 11:50
Medlem
charkovs avatar
Själv är jag inte hundrädd ett dugg. Men däremot är jag väldigt rädd om min hund, särskilt när det kommer lösa stora hundar rusande. För en mindre hund är liktsom chanslös mot en aggressiv större hund.
Senast redigerad av charkov 2010-04-12 kl. 12:39.
Citera
2010-04-12, 12:39
Medlem
Hazn_s avatar
Har stött på ett tiotal lösa och "ensamma" (ägaren 50 meter bakom) hundar. Bara att brusa upp sig och ryta till så sticker de oftast.
En husky bet dock min tik en gång och då fick den mitt skenben först i strupen, sen nacken och p.g.a. att den stog kvar trots att den släppt så gav jag honom en högerkrok rakt i ögat. Då blev det fart på honom.
Citera
2010-04-13, 00:24
Medlem
Atticus-Finchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hazn_
Har stött på ett tiotal lösa och "ensamma" (ägaren 50 meter bakom) hundar. Bara att brusa upp sig och ryta till så sticker de oftast.
En husky bet dock min tik en gång och då fick den mitt skenben först i strupen, sen nacken och p.g.a. att den stog kvar trots att den släppt så gav jag honom en högerkrok rakt i ögat. Då blev det fart på honom.

Jag hoppas du letade upp ägaren och gjorde samma sak med denne.
Vissa hundägare verkar inte fatta att deras djur är obehagliga för andra människor. Jag är inte hundrädd men samtidigt inte jättetuff när det kommer en schäfer eller annan stor hund rusandes mot mig, vilket har hänt flera gånger när jag gått genom parken.
Borde vara koppeltvång överallt förutom på inhägnade områden.
Citera
2010-04-13, 14:02
Medlem
OrmenMedApplets avatar
Ha alltid med dig en Hot Dog preparerad med råttgift.
Citera
2010-04-13, 14:17
Medlem
Marlboromans avatar
Pepparsprej funkar klockrent på både hund och ägaren!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in