2010-04-13, 14:18
Medlem
Amagadwats avatar
Jag har full respekt för folk som är rädda för hundar, speciellt när dom är lösa. Om jag hade bott inne i stan så hade jag nog aldrig haft hunden lös förutom i hundrastgårdar eller möjligtvis i en stor dunge. Annars skulle jag tagit bilen och åkt ut till något stor skog och släppt hunden.

Om jag går ute på en låååång grusväg med skog på båda sidorna och jag vet att jag har 100% koll på min hund så släpper jag henne så hon kan springa runt och lukta i sin egen takt. Visst händer det att hon struttar iväg lite för långt fram (runt en kurva eller liknande där jag inte kan se om det kommer någon) så brukar jag bara ropa hennes namn eller 'stanna' så stannar hon på samma ställe tills jag säger åt henne att springa igen.

Måste bara tillägga att min hund går 3 gånger bättre utan koppel än i koppel, jag säger inte att hon går dåligt i koppel men hon har en tendens till att gå pyttelite fortare än mig ibland, hur snabbt jag än går.

Situationerna du har råkat ut för så är nog det bästa att fråga ägaren varför han/hon inte har hunden kopplad när hunden springer runt vart den själv vill. Självklart tycker jag att ägaren ska ha FULL koll på hunden no-matter-what.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in