2010-04-11, 15:27
Bannlyst
Min son installerar nära på allt han kommer över, som utlovar något i still med boost pc, gratis hit och gratis dit.
Resultatet blir gång på gång en dator som är så seg att den nästan är oanvändabar. Den spottar ur sig popups i tid och otid.

Idag när jag startade datorn så hade en keylogger installerats i bakgrunden av något program.
Upptäckte det tack vare att det stod något om "error *någontin* i ??keylogger".

Jag söker något program/hjälpmedel där jag blir tillfrågad om lösenord innan något installeras på datorn.
Jag har kollat ett antal childprotection/monitor-program, men dom verkar mest hålla koll på vilka sidor som besöks, konversationer och liknande.

Några tips?
Citera
2010-04-11, 15:31
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DynamicType
Tag bort administratörsrättigheterna för din son, ge honom ett vanligt begränsat konto på datorn och sätt lösen som du bevarar väl på ditt eget konto med adminrättighet.

EDIT
För övrigt är det inte helt sunt att ständigt vara inloggad med adminrättigheter på datorn, säkerhetsmässigt.
Senast redigerad av epost72 2010-04-11 kl. 15:42.
Citera
2010-04-11, 16:00
Medlem
nip3os avatar
Ett annat tips är att även formatera om hårddisken och installera om Windows på nytt så att du helt säkert får bort allt skit. I ditt fall lär det innebära en ganska rejäl prestandavinst. Samt, som sagt, skapa ett separat användarkonto för din son utan admin-rättigheter. Har du Vista eller Windows 7 kommer den be dig ange lösenordet för ett administratörskonto, har du någon annan Windows-version så kommer det (oftast) visas en ruta där det står att kontot inte har tillräcklig behörighet.
Citera
2010-04-11, 16:32
Medlem
R4xx0rs avatar
Formatera, installera Windows 7 (eller XP, inte Vista), gör ett vanligt konto till din son och ett admin konto till dig. Sedan kan man väl lägga in vad som får göras och så vidare, dock så har jag själv aldrig gjort så, så jag vet inte. Men det borde nog inte vara så svårt att fixa detta.

Annars får du väl prata med honom?

Citera
2010-04-11, 23:08
Medlem
RollerBoySEs avatar
Inte IT-säk, flyttar till Windows.

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto