Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-04-11, 15:22
  #1
Medlem
hishultas avatar
Hallå!

Jag är en sådan person som med tiden drar in en massa skit på datorn så den blir slöare och slöare, så har för vana att formatera om den någon gång i månaden, givetsvis måste man då installera om alla program man använder vilket jag tycker är jobbigt:P

Borde man inte på något sätt kunna installera om windows från början, och sen installera alla program om sen på något vis skapa en kopia av det och spara på tex en extern hårddisk? eller på en intern disk..
För att sedan kunna installera igen sen och då är alla program med?
Citera
2010-04-11, 15:24
  #2
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hishulta
Hallå!

Jag är en sådan person som med tiden drar in en massa skit på datorn så den blir slöare och slöare, så har för vana att formatera om den någon gång i månaden, givetsvis måste man då installera om alla program man använder vilket jag tycker är jobbigt:P

Borde man inte på något sätt kunna installera om windows från början, och sen installera alla program om sen på något vis skapa en kopia av det och spara på tex en extern hårddisk? eller på en intern disk..
För att sedan kunna installera igen sen och då är alla program med?
https://www.flashback.org/t247923
Det kallas att ghosta. Mycket smidigt, men det kräver att du har en fräsch setup att börja med.
Citera
2010-04-11, 15:27
  #3
Medlem
anooonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skolmatsal
https://www.flashback.org/t247923
Det kallas att ghosta. Mycket smidigt, men det kräver att du har en fräsch setup att börja med.
Jag kan inte skriva i den tråden. Står inte den är låst heller :S

Men iaf. Då man ghostar. Ska man då Först intallera en fräsch OS, installera de apps man vill ha. Sen ghosta?

När man ska ställa om dator, formaterar man något då eller tar den bara bort allt ? Dvs, vad händer på hårddisken, rensas den eller är det bara ytligt att det går tillbaka till oms den var vid ghostningen ?
Citera
2010-04-11, 15:37
  #4
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anooonym
Jag kan inte skriva i den tråden. Står inte den är låst heller :S

1. Men iaf. Då man ghostar. Ska man då Först intallera en fräsch OS, installera de apps man vill ha. Sen ghosta?

2. När man ska ställa om dator, formaterar man något då eller tar den bara bort allt ? Dvs, vad händer på hårddisken, rensas den eller är det bara ytligt att det går tillbaka till oms den var vid ghostningen ?
1. Just så. Installera om XP eller vad du nu har. Installera senaste drivrutinerna för din dator, och installera sedan de program du vill ha. Skapa sedan en imagefil i valfritt program. Hur det går till sedan har jag glömt, var ett tag sedan jag jobbade med datorer på det sättet.

2. Jag tror att den tar bort allt, men är inte säker. Går nog att ha olika partitioner, en med OS och program och en med enbart filer såsom musik film etc. Men det vet jag inte som sagt.
Citera
2010-04-12, 00:07
  #5
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skolmatsal
1. Just så. Installera om XP eller vad du nu har. Installera senaste drivrutinerna för din dator, och installera sedan de program du vill ha. Skapa sedan en imagefil i valfritt program. Hur det går till sedan har jag glömt, var ett tag sedan jag jobbade med datorer på det sättet.

2. Jag tror att den tar bort allt, men är inte säker. Går nog att ha olika partitioner, en med OS och program och en med enbart filer såsom musik film etc. Men det vet jag inte som sagt.

Visst går det att ha olika partitioner, högerklickar du på mappen mina dokument på skrivbordet ska du även kunna flytta den, fler mappar går att flytta med t ex TweakUI
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback