Fyran är en helt okej actionrulle egentligen men felet med filmen är att den tar en väl älskad trilogi och skiter den i näven på det sätt som den blev till.
1:an är ju den som är klart bäst, vad gäller 2:an och 3:an så är dom ungefär lika bra. Dom är sevärda men inte mycket mer än så. Det är fyran som verkligen suger enligt mig
Såg Alien 3 på bio när den gick på bio. Själv tycker jag om den men jag minns att flera vänner och bekanta tyckte den var ganska kass för att de hade förväntat sig en mer eller mindre direkt uppföljning på tvåan med marinsoldater som sparkar stjärt, kanske att aliens kommer till jorden etc.
Hade inte ettan och tvåan existerat hade den nog fått bättre mottagning än den fick när den kom.
Förklara gärna med vad du menar här. Om det är någon film som våldtagit hela Aliensagan så skulle det vara 4an om något.
I Aliens får vi verkligen se Ripley & Co kämpa för att ta sig till säkerhet och komma undan monsterna. När de anlänt till flygfordonet och far iväg så känner man verkligen att de har kommit undan, slutet gott, allting gott. Men så kommer Alien 3 med något så fantasilöst och ruttet som att en alienjävel lyckats ta sig ombord ändå och döda allihop... utom Ripley som kom klarade sig då..
Det är så jävla dåligt att de inte kunde koka ihop någonting bättre... Alien 3 får tvåan att kännas som den gjorts i onödan. Allt Ripley och de andra kämpade för var förgäves, tack vara kassa manusförfattare.
Sedan håller bara filmen kass kvalitet allmänt sett. Varelserna ser bara löjliga ut nu när de gjorts med halvdann CGI. De var skrämmande i ettan och tvåan, men inte nu längre. Filmen är även jävligt förutsägbar, den innehåller inte några intressanta karaktärer och Alien-känslan är som bortblåst.
Alien 4 förstör inte någonting i och med att trean redan har förstört allt.
Jag har bara sett Alien 3 en gång, och det var några år sedan. Jag skulle kunna komma med ytterligare motiveringar till varför den suger om jag ser den en gång till, men jag tål inte att se den igen.
David Fincher ska tydligen avsky filmen också. Han vägrade medverka på Special Edition-DVD'n som släpptes 2003. Och jag förstår honom.
Jag tycker inga av alien filmerna är varken underskattade eller överskattade. Aliens tycker jag är mycket bättre än första filmen dock. Om vi ska snacka underskattade filmer kan jag inte låta bli att nämna Predator 2.
1 och 3:an är mina favoriter, då de inger mer hopplöshet för karatärerna.
Dvs att de inte har några tunga eldvapen att försvara sig med, och därav är mer utsatta.
Men 2:an e inte fyskam heller. Dock var 4:an en besvikelse.
I Aliens får vi verkligen se Ripley & Co kämpa för att ta sig till säkerhet och komma undan monsterna. När de anlänt till flygfordonet och far iväg så känner man verkligen att de har kommit undan, slutet gott, allting gott. Men så kommer Alien 3 med något så fantasilöst och ruttet som att en alienjävel lyckats ta sig ombord ändå och döda allihop... utom Ripley som kom klarade sig då..
Det är så jävla dåligt att de inte kunde koka ihop någonting bättre... Alien 3 får tvåan att kännas som den gjorts i onödan. Allt Ripley och de andra kämpade för var förgäves, tack vara kassa manusförfattare.
Sedan håller bara filmen kass kvalitet allmänt sett. Varelserna ser bara löjliga ut nu när de gjorts med halvdann CGI. De var skrämmande i ettan och tvåan, men inte nu längre. Filmen är även jävligt förutsägbar, den innehåller inte några intressanta karaktärer och Alien-känslan är som bortblåst.
Alien 4 förstör inte någonting i och med att trean redan har förstört allt.
Jag har bara sett Alien 3 en gång, och det var några år sedan. Jag skulle kunna komma med ytterligare motiveringar till varför den suger om jag ser den en gång till, men jag tål inte att se den igen.
David Fincher ska tydligen avsky filmen också. Han vägrade medverka på Special Edition-DVD'n som släpptes 2003. Och jag förstår honom.
Det David Fincher syftade på var den första utgåvan som Foxs chefer klippte sönder. Se Special Edition om du kan. Den innehåller 30min mer material och ger ett mer djup till karaktärerna och storyn i sig.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!