2010-04-10, 23:46
Medlem
Tjena Flashback!

Jag behöver er hjälp, jag vet inte riktigt vad jag är ute efter men jag tror att det är tunnplåt/metall
Jag vill inte riktigt avslöja vad det är jag ska göra men...
Jag vill helt enkelt skära ut en figur i typ sånt här material http://www.printondirect.de/images/t...al_preview.jpg som ska vara i runda tal 20x20 cm.
Vart köper man detta? Vart/hur skär man detta? Vad kostar det?
Jag kan verkligen inte mycket om sånt här

Mvh Klasse
Citera
2010-04-10, 23:55
Medlem
Ondves avatar
Mekonomen har plåt. typ 0.8 mm och 1mm tjock. typ 100*60 cm ark. Inte speciellt dyrt.
Köp en billig vinkelslip och kapa själv eller sticksåg går också bra.
Citera
2010-04-11, 00:04
Medlem
Okej, kan du svara på om det är tunnplåt som jag är ute efter?
Eller så heter de kanske något helt annat.

Mekonomens hemsida var väl inte den bästa, men tack för tipset. Ska ringa min lokala Mekonomen imorgon eller på måndag, har även luskat fram att Meca ska ha någon billigt plåt också.
Senast redigerad av klas.malmgren 2010-04-11 kl. 00:28.
Citera
2010-04-11, 00:28
Medlem
Ondves avatar
Ja tunnplåt är benämningen det går under. Den jag nämnde på 0.8 mm går nog oftast under namnet bilplåt.
Kanske byggvaruhus har tunnplåt också kan vara värt att fråga efter där.

Beror lite på vad du ska göra, om du ska vika den så kan det bli lite svårt med bilplåt om man inte har annat än handkraft att tillgå. Rekommenderar isf att försöka hitta tunnare.
Citera
2010-04-11, 00:46
Medlem
Baalzamons avatar
Men vill du ha plåten riktigt slät och fin efter tillkapning kan du inte använda någon plåtsax, då är det nog bara plasmaskärare eller laser som funkar. Eller stansning, men det är ju ännu mera överkurs. Möjligen kan det gå med vinkelslip, men det är svårt vid riktigt tunn plåtkanten kommer inte vara fin heller, du kommer få sitta i timtal med fil och slipapper
Citera
2010-04-11, 08:59
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Du kan gå till en plåtslagarfirma och säga vad du vill ha. De tar fram rätt plåt åt dig, och klipper ut formen med. Eftersom de inte behöver åka ut och montera det, så blir det inte så blodigt dyrt heller.
Citera
2010-04-11, 16:03
Medlem
Styrbjörns avatar
Köp aluminiumplåt av lite tjockare modell. Tjockt för att dte inte ska böja sig så lätt. Det är ganska mjukt och lätt att bearbeta med såg och fil. Eller om du har en liten slipmaskin för detaljerna.
Det är inte heller så jobbigt att polera om du vill ha en blank yta. Ångrar du den, är det sedan inte så jobbigt att borsta till den igen.
Citera
2010-04-11, 21:45
Medlem
linoleum123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klas.malmgren
...som ska vara i runda tal 20x20 cm.
Vart köper man detta? Vart/hur skär man detta? Vad kostar det?
Jag kan verkligen inte mycket om sånt här

Mvh Klasse

Jag kan verkligen mycket om sånt här. :P Det är tunnplåt du vill ha. Troligen så tunn som 1 mm eller tunnare såvida du inte behöver en mer robust konstruktion. Ska plåten svetsas, bockas (böjas), ska kanterna vara raka och fina? Om du PM:ar mer info kan jag säkert hjälpa dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in