2010-04-10, 18:59
Bannlyst
nån som vet var man kan betställa thinnerbaserad billack nånstans?

verkar ju helt omöjligt att få tag på men tror nog det ska gå.. hört att man kan beställa från tyskland eller danmark elr liknande..

nån som har ett tips så vore det väldigt tacksamt...

///Steinhaard
Citera
2010-04-10, 19:19
Medlem
Erk Swedes avatar
Thinner innebär bara förtunnare.
Syntet,acryl och 2k använder thinner för att förtunna..,så vad menar du för typ av billack?
men det finns väl fortfarande typer av industrilack som inte är vattenblask..
men de som säljer åt proffsen också brukar ha kläm på vad som finns..
Citera
2010-04-10, 19:42
Bannlyst
grejen är den att jag ska lacka om en liten lastbil hemma i garaget och vattenbaserad färg tar ju evigheter att torka så därför vill jag har tag på thiinerbasaerad färg (sån som vart förbjuden i sverge 2007)...
Citera
2010-04-11, 09:16
Bannlyst
ingen som vet?
Citera
2010-04-11, 22:34
Medlem
Dom lackerar fortfarande lastbilar med thinnerbaserad färg såvitt jag vet.. Stick iväg till närmsta lastbilslackeringsfirma och fråga om du kan köpa X antal liter färg av dom?
Citera
2010-04-11, 22:37
Medlem
Prostreet32s avatar
Går att få tag på idag. Lastbilslack ska du ha. Vattenbaserad är den största skit jag någonsin sett. Vilken skillnad de var att köra med förtunning.
Citera
2010-08-21, 16:56
Medlem
AFIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prostreet32
Går att få tag på idag. Lastbilslack ska du ha. Vattenbaserad är den största skit jag någonsin sett. Vilken skillnad de var att köra med förtunning.
Ja, och vilken skillnad det var att köra på vänster sida 1966
Citera
2010-08-22, 13:31
Medlem
karlgunnars avatar
Enda fördelen med vattenbaserat är för den som sprutar färgen. Annars är det bara nackdelar.
Gissa varför alla nya bilar ser ut som apelsinskal i lacken...
Citera
2010-09-01, 21:07
Medlem
AFIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Enda fördelen med vattenbaserat är för den som sprutar färgen. Annars är det bara nackdelar.
Gissa varför alla nya bilar ser ut som apelsinskal i lacken...

Vad fan gastar du om? Vad har apelsinlook i klarlacken att göra med att basen under är "baserad" på vatten, utveckla gärna din spännande teori.
Citera
2010-09-01, 22:04
Medlem
FordEscis avatar
Som tidigare nämnts i tråden. Lastbilslackerare har än så länge tillstånd att lacka med thinnerbaserad lack. Så åk till närmaste lackfirma som lackerar lastbilar och bussar så är saken biff. Vilket län bor du i? Jag kan ordna thinnerbaserad lack om intresse finns.
Citera
2010-09-05, 15:16
Medlem
galen_indies avatar
Om du vill ha "thinnerbaserad" lack är 1K det närmaste du kommer, dvs sprayburkar och liknande där färgen härdar av oxidation (avdunstning av thinner).
Färgen späds ut av thinner och är även thinnerlöslig.

--

Vattenspädbar lack såsom vattenbas används numer i regel till alla billacker, även till solida kulörer.
Vattenbasen är enkomponent pågrund av oxidations-härdningen.
Lacken kräver ett tvåskiktssystem där vattenbasen täcks av en klarlack.
I vattenbas är lösningsmedlet vattnet och den härdar av att vattnet dunstar. Färgen blir därmed också löslig i vatten.

--

Det jag tror du är ute är polyuretan-lack. Färgen späds med thinner men härdar i isocyanatkedjor.
Du använder dig alltså av en härdare och färgen blir kemiskt resistent och inte löslig. Färgen är tvåkomponent.

Kallas även för DD.

----

Jag undrar vad ni har emot vattenbas? Lätthanterlig, billigare än polyuretan-färg, mindre lösningsmedel, miljövänlig.
Tillsammans med klarlacken blir det väsentligt enklare att utöva "spot repair" än med andra färger.

- galen_indie
Citera
2010-12-07, 21:40
Medlem
Prostreet32s avatar
BUMPAR denna lite.
Har vattenbaserad hemma som jag ska prova på ett tanklock. Hur länge ska man vänta innan man lägger på klarlacken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in