2010-04-10, 17:51
Medlem
jugbandbluess avatar
Är det någon som provat någon av följande fisksorter:

* Spansk makrill
* Indisk makrill
* Golden threadfin bream
* Bonito
* Mekongmal
* Tilapia

Har stött på dessa i olika butikers frysdisk men inte vågat prova.
Citera
2010-04-10, 17:55
Medlem
testa bara du dör ju inte av o testa
Citera
2010-04-10, 19:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
Är det någon som provat någon av följande fisksorter:

* Spansk makrill
* Indisk makrill
* Golden threadfin bream
* Bonito
* Mekongmal
* Tilapia

Har stött på dessa i olika butikers frysdisk men inte vågat prova.
Spansk makrill hör till makrillsläktet. Jag tror inte att du skulle kunna särskilja den från en vanlig svensk makrill.

Golden threadfin bream (guldbraxen) är en subtropisk/tropisk fisk med rosafärgat kött och en kraftig kräftsmak. Mycket god!

Bonito är en typisk tropisk makrillfisk som liknar en miniatyrtonfisk. Smaken är dock skarpare. En mycket trevlig sportfiskefisk . Har fått en del sådana på kroken och pund för pund så måste dessa vara de starkaste fiskarna i förhållande till sin vikt. Personligen tycker jag inte att smaken är speciellt god. Det mest berömda anv. området är som ingrediens i japansk dashi (t ex i misosoppa).

Indisk makrill tillhör visserligen samma släkte men ser ut som en miniatyrtonfisk och smaken är något mindre fet. Liknar tonfisk mer än makrill i köttfärgen.

Mekongmal (jättemal) är en bottenlevande fisk i Mekongfloden i Vietnam/Thailand/Kambodja/Laos/Kina och är en totalt annorlunda fisk jämfört med de tidigare nämnda. Detta är en malfisk och kan växa till sig ordentligt. Smaken påminner om den ökända hajmalen. Dessa är släkt. De största exemplaren lever i Vietnams esterinområde.

Tilapia är en abborrfisk ursprungligen från västafrikas kustområden. Mycket god. Den odlas också i Kina och Thailand men denna är inte lika god pga uppväxtmiljö. Smakar mer sump. Köttet är fast, flakat och aningens rosa. Mycket god kolgrillad!

~Paul~
Citera
2010-04-10, 22:48
Medlem
jugbandbluess avatar
dePaul: bockar och bugar! mkt utförlig recension av firrarna. precis vad jag var ute efter. kan tilläggas att de flesta förmodligen är odlade, i östasien någonstans. lutar åt att jag provar guldbrax eller spansk makrill då, tilapia i tredje hand för den är nog thailändsk. niltilapia fanns också, är det som nilabborre då eller?
Citera
2010-04-10, 23:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
niltilapia fanns också, är det som nilabborre då eller?
Ingen orsak att tacka!

Niltilapian smakar tyvärr inte riktigt som kusttilapian. Köttet är ganska intetsägande, vitt med rosa strimmor. Bäst är att röka den (enligt min mening). Då smakar den inte helt olikt rökt sik. Köttet är dock lite tjockare och flakigare.

Nilabborren är bland befolkningen i Afrika förhållandevis populär som matfisk. Rätt tillagad så kan den vara god. Det gäller dock att inte använda äldre exemplar utan ungfisk. Nilabborren blir godast dubbelpanerad tillsammans med en beurre blancsås och kokt potatis.

~Paul~
Citera
2010-04-11, 01:16
Medlem
midnighttrains avatar
när det gäller mekongmal och hajmal så tycker jag inte det är någon vidare fisk, sladdrig och sumpaktig smak. åtminstone de jag ätit i sverige, har dock ätit god fisk runtomkring mekongfloden utan att egentligen veta var det var för någon fisk, antar att det krävs rätt annorlunda kokkonst för att få denna fisk att smaka bra.
Citera
2010-04-11, 08:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midnighttrain
när det gäller mekongmal och hajmal så tycker jag inte det är någon vidare fisk, sladdrig och sumpaktig smak. åtminstone de jag ätit i sverige, har dock ätit god fisk runtomkring mekongfloden utan att egentligen veta var det var för någon fisk, antar att det krävs rätt annorlunda kokkonst för att få denna fisk att smaka bra.
Man slarvar ganska ofta med sumpningen och infrysningen. Fisken bör få gå i rent vatten utanför esterilområdet utan att äta något i åtminstone 1 veckas tid. Vissa säger så länge som 3 veckor! Infrysningen bör ske omedelbart efter slakt annars försämras smaken i stort sett omgående.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in