Citat:
Ursprungligen postat av Iliste
Att inte städa/diska och skylla det på ADHD är bara sjukt svagt, man är väl inte efterbliven för att man har ADHD. Ingen har väl egentligen lust att diska, ADHD-människor kanske bara har svårare att fokusera när tankarna vandrar iväg men att helt enkelt skita i det är bara omoget beteende.
ADHD sänker inte förmågan att agera, bara fokusen.
Kvittar om du tycker att det är svagt eller ej, det är ju så det är. Finns gott om efterblivna som är bra på att diska och städa, det är inte det det handlar om. I mitt fall så beror det ju på att jag har stora problem med att sortera och skapa ordning. Lusten finns ju inte där heller förstås, men det handlar mer om att det känns som en omöjlighet och som ett projekt som aldrig tar slut och som att det aldrig går enkelt, fort, bra och effektivt.
Alltså att det är helt onödigt komplicerat fastän "alla andra kan". Detta gäller ju även allt annat i livet. Särskilt i skolan är det fruktansvärt jobbigt att vara väldigt intelligent, men ändå behöva kämpa för att få godkänt i något ämne och behöva lyssna på lärarna som klagar och tjatar och är besvikna och inte förstår varför man aldrig "skärper sig".
Men där igen handlar det ju om hur mycket man klarar av att plugga. En idiot kan få MVG i historia bara h*n lär sig allt utantill på denna utbildningsnivå.
Däremot blir det lite annorlunda på högre nivå. Fick både G och VG i ämnen som jag borde fått IG i, just för att lärarna kände att jag förtjänade det och att jag faktiskt är väldigt kunnig osv. men hade för mycket problem för att bevisa det på papper genom hemtentor och prov. Dessutom så visste de om att jag sökte hjälp för min ADHD men att det tog en jävla tid både för diagnos och på hjälp (och då var det redan för sent).
Det är komplicerat.
Men tl;dr - anledningen till att du tycker som du gör är för att det helt enkelt går automatiskt för dig.
Tänk dig att försöka diska, eller städa, eller sätta dig ner och koncentrera dig på någonting viktigt, utan att du helt enkelt bara "kan" komma igång med dessa grejer utan någon större eftertanke eller planering.
Du vet redan hur du ska göra, du kan det utantill.
Vi är helt lost, även om det går skitbra när någon hjälper.
Om du försöker hjälpa någon som har ADHD och problem med dessa saker, så märker du hur många gånger det hade blivit problem om de försökte sig på dessa saker helt själv, men som enkelt kan undvikas genom att du bara säger "Gör det där sen, lägg den där så länge, släng det där, bara låt den stå kvar där så fixar jag det, aja det är ingen fara, oj gör så här så går det snabbare, den kan stå där, lägg alla xxxx där kanske, du måste göra xxxx först, hämta fram dammsugaren", etc. etc. etc...
Att städa i ens rum ska inte kännas som att man möblerar om varje gång man gör det. Att diska ska inte kännas som att man diskar för en hel skolmatsal varje gång man gör det heller. Men det känns lite så för mig, och det är ofantligt frustrerande. Och dum i huvudet och lat känner man sig givetvis därmed också, även om så inte är fallet.
Man skiter till slut i det för att det får en att må dåligt, det känns lönlöst att ens försöka och man känner sig hjälplös och inkompetent över en "struntsak".
(P.S., jo, vi har jäääävligt svårt att agera. Det är ju därför det kallas impulsivitet när vi väl gör det hahahhaa, om man nu ska överdriva...).