2010-05-04, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gungdungkung
Vem är du att bestämma hur DN ska skötas? DN är en kommersiell tidsskrift och inte yttrandefrihetens väktare. Vill du skriva nyheter med fritt kommentarflöde, ja, skapa då din egen tidsskrift.

Tack för den korta och koncisa sammanfattningen.

Helt korrekt - DN är inte yttrandefrihetens väktare!
Citera
2010-05-04, 13:10
Medlem
sqrt25s avatar
Jag förstår inte varför så många har fått för sig att det skulle vara någon sorts mänsklig rättighet att alltid få framföra synpunkter anonymt.
Oftast handlar det ju inte om några vetenskpliga eller säkerställda fakta som framförs utan bara rent rasistiskt gapande.
Men det är ju skönt att slippa stå för det, tycker "debattörerna".
Citera
2010-05-04, 14:33
Medlem
klas121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sqrt25
Jag förstår inte varför så många har fått för sig att det skulle vara någon sorts mänsklig rättighet att alltid få framföra synpunkter anonymt.
Oftast handlar det ju inte om några vetenskpliga eller säkerställda fakta som framförs utan bara rent rasistiskt gapande.
Men det är ju skönt att slippa stå för det, tycker "debattörerna".
Det är klart att DN gör som de vill på deras hemsida. Dock så tror jag inte det är särskilt främjande för varken yttrandefrihet eller frihet överlag att ta bort kommentering på artiklar - efter att DN infört det.
Citera
2010-05-04, 14:44
Medlem
RichOnVitaminss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klas121
Det är klart att DN gör som de vill på deras hemsida. Dock så tror jag inte det är särskilt främjande för varken yttrandefrihet eller frihet överlag att ta bort kommentering på artiklar - efter att DN infört det.

Yttrandefriheten drabbas inte. Däremot får DN färre regelbundna besökare, typ de som gillar att läsa kommentarer eller själva skriva.
Citera
2010-05-04, 14:54
Medlem
klas121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RichOnVitamins
Yttrandefriheten drabbas inte. Däremot får DN färre regelbundna besökare, typ de som gillar att läsa kommentarer eller själva skriva.
Jag tror inte det främjar yttrandefriheten i var fall...
Citera
2010-05-04, 15:51
Medlem
RichOnVitaminss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klas121
Jag tror inte det främjar yttrandefriheten i var fall...

Stämmer. Det varken försämrar eller främjar yttrandefriheten.
Citera
2010-05-07, 08:19
Medlem
RichOnVitaminss avatar
Att kräva att få kommentera på nätet är som att kräva att få sin insändare publicerad i tidningsupplagan. DN hindrar inte någon ifrån att använda sig av sin yttrandefrihet och säga vad dom tycker rent generellt, det finns inte så mycket mer att säga om saken.
Citera
2010-05-08, 08:26
Medlem
Kör Google Sidewiki! Den tjänsten kan inte censureras. Har funnits sedan sept förra året.
Citera
2010-05-08, 08:56
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RichOnVitamins
Att kräva att få kommentera på nätet är som att kräva att få sin insändare publicerad i tidningsupplagan. DN hindrar inte någon ifrån att använda sig av sin yttrandefrihet och säga vad dom tycker rent generellt, det finns inte så mycket mer att säga om saken.
Och vad folk inte riktigt vet är att yttrandefrihet är en funktion av äganderätten.
Citera
2010-05-08, 17:46
Medlem
DapperDanMans avatar
Det är skandalöst med tanke på att det som kallas den tredje statsmakten vill försvåra en dialog i centrala samhällsfrågor. Så självklart är det ett problem. I det långa loppet främst för tidningen själv, som kommer att gå en plågsam ekonomisk död till mötes.
Citera
2010-05-08, 20:27
Medlem
fluff995s avatar
Det som stör mig med att DN tar bort kommentarer är att de därmed skapar en missvisande bild av hur nyheter tas emot av befolkningen. Om en läsare läser en artikel om en invandrare som journalisten tycker det är synd om, och sedan läser en massa kommentarer som enbart är på temat "vad synd det är om invandraren", så kommer han/hon indoktrineras att tycka att det ÄR synd om invandraren. Kommentarerna skapar en synergisk effekt som förstärker budskapet i artikeln.
Jag minns till exempel ett Youtube-klipp jag såg för ett par år sedan. I klippet låg en normalbyggd kille och bänkpressade över 250 kilo hur lätt som helst c.a 20 gånger. Det var naturligtvis fejkat med lösvikter (Detta bekräftades även sent om sider).
Saken var bara den att personen som lagt upp klippet raderade alla kommentarer som ifrågasatte bedriften. Kvar blev en massa kommentarer gjorda av naiva idioter som skrivit "jäklar va bra!" "Nästa Pudzianowski!" Och så vidare. Efter ett tag började man se klippet figurera på olika träningsforum, eftersom folk trodde att det kunde vara äkta; Det verkade ju inte vara någon annan som ifrågasatte det...
Skall DN sålla i kommentarerna får de antingen hålla ganska högt i tak och endast ta bort kommentarer som direkt bryter mot (idiot)lagen Hets mot folkgrupp, eller ta bort kommentarsfunktionen helt. Det finns i så fall gott om andra diskussionsforum där man kan debattera artikeln utan storebrors insyn.
Citera
2010-05-08, 20:31
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gungdungkung
Vem är du att bestämma hur DN ska skötas? DN är en kommersiell tidsskrift och inte yttrandefrihetens väktare. Vill du skriva nyheter med fritt kommentarflöde, ja, skapa då din egen tidsskrift.

Nej. De påstår sig bara vara det...
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in