• 1
  • 2
2010-04-09, 12:12
Medlem
Finns det några sådana kvar efter alla rallyn vi har haft?

Är det bara jag eller är det väldans svårt att hitta undervärderade aktier i dagsläget?
Citera
2010-04-09, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pokerpro

Är det bara jag eller är det väldans svårt att hitta undervärderade aktier i dagsläget?

Samma här. Någon som sitter på programmet "Hitta kursvinanre" från Aktiespararna? Skulle uppskatta lite tips isåfall.
Citera
2010-04-09, 13:18
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxup
Samma här. Någon som sitter på programmet "Hitta kursvinanre" från Aktiespararna? Skulle uppskatta lite tips isåfall.

Köp bolag som gör vinst och titta på nyckeltal. Inte för hög P/E, bra historisk tillväxt osv.

Aros Quality Group tycker jag själv är undervärderade, men skulle vara kul att hitta något som såg lika billigt ut, efter rallyt, som pågått i ett år, är det svårt att hitta något.
Citera
2010-04-09, 13:23
Bannlyst
Citat:

Nej då det startas nya rallyn varje vecka, man får bara lägga ner lite tid, söka och bevaka flera timmar per dygn.
Citera
2010-04-09, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Köp bolag som gör vinst och titta på nyckeltal. Inte för hög P/E, bra historisk tillväxt osv.

Aros Quality Group tycker jag själv är undervärderade, men skulle vara kul att hitta något som såg lika billigt ut, efter rallyt, som pågått i ett år, är det svårt att hitta något.

Onekligen intressant aktie , AQG men är för låg omsättning av aktier där. vill kunna handla poster om 200-400Tkr eller mer.
Citera
2010-04-09, 14:41
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Onekligen intressant aktie , AQG men är för låg omsättning av aktier där. vill kunna handla poster om 200-400Tkr eller mer.

Okej, jag förstår, men som du vet är det betydligt enklare att hitta undervärderade bolag bland de mindre, som ofta inte är lika genomanalyserade.
Citera
2010-04-09, 15:23
Medlem
Kinnevik B? har följt bolaget ett tag nu och det ligger i en stigande trend. Bolaget har ett p/e-tal på 2,21, 31,65 kr i omsättning/aktie. Vinst/aktie SEK: 61,66.

Vad tycker ni?
Citera
2010-04-09, 15:34
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxup
Kinnevik B? har följt bolaget ett tag nu och det ligger i en stigande trend. Bolaget har ett p/e-tal på 2,21, 31,65 kr i omsättning/aktie. Vinst/aktie SEK: 61,66.

Vad tycker ni?

Titta på substansvärde per aktie, eftersom det är en investmentbolag är P/E vilseledande. Substansrabatten är runt 30 %, vilket den brukar ligga på.
Citera
2010-04-09, 22:18
Medlem
alpha-betas avatar
Astra ser grymt undervärderad ut, det är konstigt att aktien inte lyfter. hög lönsamhet, stark balansräkning och lågt värderad med ett p/e-tal på runt 8. Om någon har en bra teori för varför intresset för ett så lönsamt bolag är så lågt lyssnar jag villigt.

Personligen tror jag att det räcker med ett litet lyft för aktien för ett ryck, många verkar köpa aktier som stiger och sälja aktier som faller, i stället för att köpa aktier som är undervärderade och sälja aktier som är övervärderade.
Citera
2010-04-09, 23:13
Medlem
Sheepskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alpha-beta
Astra ser grymt undervärderad ut, det är konstigt att aktien inte lyfter. hög lönsamhet, stark balansräkning och lågt värderad med ett p/e-tal på runt 8. Om någon har en bra teori för varför intresset för ett så lönsamt bolag är så lågt lyssnar jag villigt.

Personligen tror jag att det räcker med ett litet lyft för aktien för ett ryck, många verkar köpa aktier som stiger och sälja aktier som faller, i stället för att köpa aktier som är undervärderade och sälja aktier som är övervärderade.
Jag sitter på lite Astra men ser dem mest som en bra buffert vid kräftgång eller nedgång.

Det är ju en väldigt defensiv aktie så så länge börsen går bra kommer det nog inte ske några större uppgångar. Jag ska erkänna att jag inte har gjort någon jätteanalys av Astra men det är ju ett "moget" bolag som har en ganska stabil utveckling som inte överraskar så då blir det ofta inte så spännande.
Citera
2010-04-10, 13:53
Medlem
vats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alpha-beta

Lite patent som går ut och så, förvisso har motsvarande företag liknande problem.
Citera
2010-04-10, 17:52
Medlem
alpha-betas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vat
Lite patent som går ut och så, förvisso har motsvarande företag liknande problem.

Det ligger lite i det du säger. Men måste invända med att dessa patent går ut tidigast 2012. Och andra bolag som har samma utmaningar, tex Phizer, handlas till pe-tal på 14-15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in