2012-07-05, 15:53
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det kan väl inte anses rimligt, att jag....som är agnostiker....skall ta på mig arbetsbördan att sortera i gudavärlden. Det får ni teister faktisk klara av själva och sen presentera era kandidater till en reality-check.

Men såhär på rak arm, utan att åta mig jobbet i för stor omfattning, kan jag med én gång konstatera, att från ett rationellt perspektiv är asiatiska, metafysiska semi-religioner/filosofier mindre irrationella än abrahamismens teistiska spekulationer.

Det var ingen uppmaning på att du skulle utföra arbetsbördan, utan av min erfarenhet så är du kunnigt inom detta området.

Det är väl mest ett subjektiv val om man inte följer samma kriterier på samtliga religioner.
Citera
2012-07-05, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Men du hävdar fortfarande att människan och apan är besläktat på något sätt i detta fall via (hominiadae), vilket jag inte gör. Så därför bad jag om dina tankar kring länken.

Tyvär funkar inte länken för mig.
Citera
2012-07-05, 16:02
Medlem
Citat:
Varför ska jag vara ansvarigt för att de flesta inte validerar sin tro?

Vi kanske kommer in på ett sidospår som är OT här och jag var kanske otydlig. Det jag menar är att den enda valideringen människor oftast är kapabla till att göra är att se till sin omgivning och annama rådande religionstrend.
Citera
2012-07-05, 16:04
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Tyvär funkar inte länken för mig.

Testa att öppna med en annan webbläsare så bör det funka.

http://seemyparadigm.webs.com/evolution.htm

Edit:
Citat:
Vi kanske kommer in på ett sidospår som är OT här och jag var kanske otydlig. Det jag menar är att den enda valideringen människor oftast är kapabla till att göra är att se till sin omgivning och annama rådande religionstrend

Precis man gör det enkelt för sig själv iom att man bygger hela sin världsbild kring sin omgivning, vilket talar för sig själv.
Senast redigerad av TAXIDRIVER020 2012-07-05 kl. 16:07.
Citera
2012-07-05, 16:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det var ingen uppmaning på att du skulle utföra arbetsbördan, utan av min erfarenhet så är du kunnigt inom detta området.

Det är väl mest ett subjektiv val om man inte följer samma kriterier på samtliga religioner.

Ordet 'sanning', relaterad till TS, har i denna sorts sammanhang mera en betydelse av 'verklig'. Och verkligheten är svår att närma sig från subjektivitetens snarskog.

Särskild om BB-teorien skall inkluderas i perspektivet.
Citera
2012-07-05, 16:07
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Du yrar nonsens.

Vad har Higgs-Boson partikeln för relevans för Guds existens eller ej? Jag förstår att din åsikt är ointressant eftersom den är helt åt skogen.

Jaha?
Citera
2012-07-05, 16:15
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:

Edit:

Precis man gör det enkelt för sig själv iom att man bygger hela sin världsbild kring sin omgivning, vilket talar för sig själv.
Behövde inte gå längre än första paragrafen för att se att den som skrev det inte vet nånting om evolutionsteorin., genom att blanda in abiogenes och användning om uttrycken mickro/makro-evolution.
Lite snabb skumläsning senare ser jag att personen använder irreducerbar komplexitet. Det argumentet har varit slaktat, mörat, saltat, torkat, uppätet och utbajsat sen länge vid det här laget.
Citera
2012-07-05, 16:17
Medlem
Citat:

Edit:

Ja precis, det är ju en omöjlig uppgift för en människa att studera alla existerande religioner tillräckligt för att bilda sig en uppfattning. Dessutom blev ju spridningen av religiösa urkunder först möjlig när man började trycka böcker. Innan dess hade man ju bara en religion tillgänglig, även idag finns det länder där enbart en religion är tillåten.

Angående din länk så är det på tok för mycket för mig att läsa igenom nu, du får gärna konstruera några frågor själv utifrån texten.
Citera
2012-07-05, 17:26
Medlem
Citat:
Protest!!

Ni hävdar alltså att all vetenskap pekar åt ett och samma håll d.v.s vår gemensamma ursprung är apor?

Är man dessvärre av en annan uppfattning så förnekar man vetenskapen och allt vad det innebär.

Då borde det inte finnas något utrymme för tvivel så varsågod dementera detta, jag har inte kunnat göra det på egenhand men är intresserad av era tankar. Ni kanske klara av det?

Ja, om du förnekar evolution så förnekar du en fundamental del av den moderna biologin? På samma sätt förnerkar du modern astronomi om då är av uppfattningen att Solen kretsar kring Jorden. Inte konstigt alls, eller? Om du tycker det är orättvist, så får du fixa fram en biologisk teori som kan kullkasta evolutionsteorin och sen visa att den stämmer och förklarar och förutsäger verkligheten på ett bättre sätt än evolutionsteorin.

Sen verkar du inte riktigt förstått hur vetenskap fungerar, rum för tvivel finns alltid, men tills det att du faktiskt kan visa att evolutionsteorin är fundamentalt felaktig så har vi inga goda anledningar att tro att dina tvivel är väl grundande eller är sanna.

Och nej, din sida visar är inte övertygande om att evolutionsteorin är felaktig, tvärt om, en kort skummning och man ser att han börjar blabba om abiogenesis, vilket inte har med evolution att göra öht, och micro och macroevolution, vilket starkt pekar på att det rör sig om en person som helt enkelt inte har någon större kunskap ens om vad evolution är. Dessutom har han ju uppenbarligen inte samma åsikter som dig i frågan, då du tidigare sa att du trodde på evoltion, bara inte den som gällde människan.

Hittar du några argument du tycker är övertygande kan du med fördel själv söka reda på svaret på www.talkorigins.org, de som skriver där är biologer med rätt bra kunskap om evolution. Om du inte checkar där först kommer du ändå bara få ett svar inklistrat därifrån, om det finns svar där, så lika bra att du spar på allas tid och ork och tittar där innan du postar. Dock kanske du bör posta i kreationism-tråden, eftersom detta är en tråd om big bang, där evolution är off-topic.
Citera
2012-07-06, 20:16
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Ja precis, det är ju en omöjlig uppgift för en människa att studera alla existerande religioner tillräckligt för att bilda sig en uppfattning. Dessutom blev ju spridningen av religiösa urkunder först möjlig när man började trycka böcker. Innan dess hade man ju bara en religion tillgänglig, även idag finns det länder där enbart en religion är tillåten.

Angående din länk så är det på tok för mycket för mig att läsa igenom nu, du får gärna konstruera några frågor själv utifrån texten.

Om du talar om specifika grenar så kan jag hålla med dig. Men en basic uppfattning borde inte vara helt omöjligt. Då de flesta religioner har influerats av andra och är ganska snarlika i sin grund. Sen om man önskar en djupare analys så står Prof. google till er tjänst.

Ok, ska plocka ur dem mesta intressanta bitarna.
Citera
2014-05-20, 17:15
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrCofexer
Nu har jag tröttnat på denna ständiga diskussion om Universums skapelse.
Mestadels därför att i princip alla kreationister har detta argument:
"Enligt Big Bang-teorin skapades universum ur ingenting, utan orsak, vilket är ologiskt!"

Nu till det stora avslöjandet som vräker omkull alla kreationister:
Ingenstans i teorin om Big Bang påstås det att universum skapades ur ingenting. Ingenstans.

Sanningen är den att teorin säger att universum först var koncentrerat i en mycket liten punkt som sedan snabbt expanderade och bildade universum. Ingenstans står det att Big Bang sprang upp från ingenting!
Det är ett gravt missförstånd som de allra flesta troende sitter på, vilket får dem att tycka att Big Bang-teorin är löjlig. Jag har kollat runt en hel del forum och bloggar på internet och även vuxna, bildade troende människor tror detta.

Självklart vore det ologiskt om universum exploderade ur ingenting, men det är inte vad Big Bang säger, för sista gången!

Kreationismen däremot, är som Big Bang fast snäppet värre. Kreationismen säger att Universum skapades ur ingenting, men av en magisk Gud som ser ut som en människa fast han egentligen är en oförkroppsligad ande (wtf?).
Så vilket låter ologiskt egentligen?

Låt oss undersöka universum lite grann:
Vi vet att universum just nu expanderar. Vi vet det därför att vi har observerat att alla objekt och himlakroppar svävar bort ifrån varandra, så att alla galaxer liksom sprids ut och lämnar varandra. Detta har vi mätt och det är vetenskapligt bevisat.
Om man nu vill veta hur Universum såg ut för länge sedan, kan man leka med tanken att spola tillbaka tiden. Då skulle ju istället galaxerna och himlakropparna närma sig varandra, kontrahera, istället för att expandera eller hur? Om man nu spolar tillbaka tiden tillräckligt länge blir ju det självklara resultatet att allting koncentreras och drar sig samman tills det helt enkelt sitter ihop.
Viola, omvänd Big Bang!
Universums expansion är ju därmed ett klart tecken på att Universum en gång långt tillbaka varit koncentrerat och sammanpressat i en liten punkt, en såkallad singularitet.
Även om du är kristen så måste du erkänna att detta tankesätt är helt naturligt och att det egentligen inte går att säga emot.

Därför tycker jag att debatten borde fortsätta, fast den blir ju nu förvånansvärt tom på kreationister eftersom att deras enda argument nu är borta. Men försök gärna.

Åh vänta:
"Kreationistargument nr 2: Ingenting kan skapa sig självt! Därför skapade Gud allt! Fast det säger emot det vi sade innan, eftersom något måste ha skapat Gud (eftersom inget kan skapa sig självt)!"

Jag tänker inte ens svara på detta, argumentet är ett motargument mot sig självt.

Tack.

Förklara då för oss varifrån denna lilla "punkt" kom ifrån, tack!

Du kan inte säga att den funnits där i all evighet, för evighet är ett absolut begrepp medan vår materiella värld är relativ!

Det är bara i den absoluta andliga världen som evigheten och oändligheten finns!

Okej?
Citera
2014-05-20, 17:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Förklara då för oss varifrån denna lilla "punkt" kom ifrån, tack!

Du kan inte säga att den funnits där i all evighet, för evighet är ett absolut begrepp medan vår materiella värld är relativ!

Det är bara i den absoluta andliga världen som evigheten och oändligheten finns!

Okej?

NEJ TACK. INTE TVÅ PARALLELLA OCH IDENTISKA TRÅDER OM BB, DÄR DU IÖVRIGT MED ÉN GÅNG GÅR OT ÖVER TILL "Intelligent Design".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in