2010-10-13, 00:55
Medlem
Allt som existerar följer lagar så måste det väl finnas någon som skapat dem? Precis som vi människor programmerar datorer och andra elektroniska apparater så måste det väl finnas en arkitekt som skapat universum? Alltså, tänker ni aldrig varför allting ser ut som det gör? Vem bestämde hur gravitationen ska fungera och att alla planeter och solsystem ska rotera runt en gigantisk bana som är sammanslutna med varandra? Om BB stämmer så måste det ha funnits något/någon som planerat den och programmerat hela processen. Kaos kan inte skapa ordning.

När jag ändå ställer en massa frågor om Big Bang så kan väl någon berätta för mig om vetenskapsmännen funnit higgs partikeln ännu.
Citera
2010-10-13, 01:00
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salah-addin
Allt som existerar följer lagar så måste det väl finnas någon som skapat dem? Precis som vi människor programmerar datorer och andra elektroniska apparater så måste det väl finnas en arkitekt som skapat universum? Alltså, tänker ni aldrig varför allting ser ut som det gör? Vem bestämde hur gravitationen ska fungera och att alla planeter och solsystem ska rotera runt en gigantisk bana som är sammanslutna med varandra? Om BB stämmer så måste det ha funnits något/någon som planerat den och programmerat hela processen. Kaos kan inte skapa ordning.

När jag ändå ställer en massa frågor om Big Bang så kan väl någon berätta för mig om vetenskapsmännen funnit higgs partikeln ännu.
Den naturliga följdfrågan måste ju då bli vem som skapade gud? Var kom h*n/den/det ifrån?

Man har nog inte funnit higgs ännu. Tror inte man har kört LHC för fullt ännu och det tar en fruktansvärd tid att analysera datat man får ur den. Men dom tror väl att dom ska hitta den för eller senare.
Citera
2010-10-13, 01:05
Medlem
[quote=wooten]
Citat:
Den naturliga följdfrågan måste ju då bli vem som skapade gud? Var kom h*n/den/det ifrån?

När du ställer den frågan så kör du i diket. Det finns ingen som kan besvara den frågan och även om vi mot all förmodan skulle göra det så kommer en till fråga upp och sedan fortsätter den i en evighet. Vad spelar det för roll vem som skapade skaparen? Vi vet att det måste finnas en skapare/arkitekt som programmerat hela den supermegagigantiska bb processen, varför kan vi inte bara utgå från det och utforska resten av skapelsen?

Citat:
Man har nog inte funnit higgs ännu. Tror inte man har kört LHC för fullt ännu och det tar en fruktansvärd tid att analysera datat man får ur den. Men dom tror väl att dom ska hitta den för eller senare.

Tror du att de kommer finna den?
Citera
2010-10-13, 01:05
Bannlyst
Citat:
Allt som existerar följer lagar så måste det väl finnas någon som skapat dem?

Vem skapade skaparen?
Citera
2010-10-13, 01:10
Medlem
wootens avatar
Citat:

När du ställer den frågan så kör du i diket. Det finns ingen som kan besvara den frågan och även om vi mot all förmodan skulle göra det så kommer en till fråga upp och sedan fortsätter den i en evighet. Vad spelar det för roll vem som skapade skaparen?
Nej jag kör inte i diket. Det är exakt dit jag vill komma. Med tanke på ditt svar här undrar jag hur du kommer till slutsatsen:
Citat:
Vi vet att det måste finnas en skapare/arkitekt som programmerat hela den supermegagigantiska bb processen, varför kan vi inte bara utgå från det och utforska resten av skapelsen?
(Nej det vet vi verkligen inte för det första)
Varför skulle inte vi kunnats skapas ur samma process? Gud blir då onödig.

Citat:
Vetenskapsmännen tror ju att de kommer att hitta den, och jag antar att jag inte har en bättre gissning än dom. Så ja.
Citera
2010-10-13, 01:10
Bannlyst
[quote=Salah-addin]
Citat:
Ursprungligen postat av wooten

När du ställer den frågan så kör du i diket. Det finns ingen som kan besvara den frågan och även om vi mot all förmodan skulle göra det så kommer en till fråga upp och sedan fortsätter den i en evighet. Vad spelar det för roll vem som skapade skaparen? Vi vet att det måste finnas en skapare/arkitekt som programmerat hela den supermegagigantiska bb processen, varför kan vi inte bara utgå från det och utforska resten av skapelsen?

Det är bara du som kör i diket!

Vem vet att det måste finnas en skapare föresten? Det är bara något troende påstår utan bevis!
Citera
2010-10-13, 01:37
Medlem
Citat:
Nej jag kör inte i diket. Det är exakt dit jag vill komma. Med tanke på ditt svar här undrar jag hur du kommer till slutsatsen:
(Nej det vet vi verkligen inte för det första)
Varför skulle inte vi kunnats skapas ur samma process? Gud blir då onödig.

Vi kan förklara hur naturlagar fungerar men det innebär inte att vi kan kasta bort idéen om en skapare. Precis som våra elektroniska aparater har sina förprogrammerade funktioner så har även universum liknande programeringar, hur annars skulle det fungera? Big Bang skapar kaos och ur kaos kan inte ordning skapas.

Vad/hur programmerades dessa naturlagar? Vad fick dessa partiklar att slå sig samman från första början? Om det inte är helt spontant och inte slumpmässigt så måste vi tala om en skapare/arkitekt.
Citera
2010-10-13, 01:40
Medlem
wootens avatar
Citat:
Vi kan förklara hur naturlagar fungerar men det innebär inte att vi kan kasta bort idéen om en skapare. Precis som våra elektroniska aparater har sina förprogrammerade funktioner så har även universum liknande programeringar, hur annars skulle det fungera? Big Bang skapar kaos och ur kaos kan inte ordning skapas.

Vad/hur programmerades dessa naturlagar? Vad fick dessa partiklar att slå sig samman från första början? Om det inte är helt spontant och inte slumpmässigt så måste vi tala om en skapare/arkitekt.
Jag säger inte emot att det finns naturlagar. Vad som skapade och hur dom skapades vet vi ej än. Än så länge, inga spår av gud.
Citera
2010-10-13, 01:43
Medlem
Citat:
Jag säger inte emot att det finns naturlagar. Vad som skapade och hur dom skapades vet vi ej än. Än så länge, inga spår av gud.

Edit!

Är inte universum tillräckligt för att bevisa att en skapare existerar?
Citera
2010-10-13, 01:46
Medlem
freedicts avatar
Tycker fortfarande frågan "Vem skapade skaparen?" är oerhört intressant i sammanhanget.

1. Allting måste ha en skapare.

För att det ska funka måste även "skaparen" ha en skapare, annars faller logiken.

2. Allting måste inte ha en skapare.

Då behöver inte universum heller det.

3. Allting utom skaparen behöver en skapare.

Då behöver inte allting en skapare. Så fort man exkluderar en sak från "allting" så är det inte allting.

----------

Om man borträknar "skaparen" från allting, så existerar inte skaparen.

Om skaparen inte existerar så finns han/hon/den/det inte. Alltså finns inte Gud.

Ganska enkelt om man tänker efter lite.
Citera
2010-10-13, 01:47
Medlem
wootens avatar
Citat:
Edit!

Nej. Verkligen inte. Inte skapare i den bemärkelsen du menar. Som sagt. Vem skapade skaparen? Det vet du inte. Vi är på samma ruta. Bara att du förutsätter ett onödigt mellansteg vi aldrig sett ett uns spår utav.
Senast redigerad av wooten 2010-10-13 kl. 01:52.
Citera
2010-10-13, 01:51
Bannlyst
Citat:
Edit!

Nej!

Universum visar att det INTE är skapat, utan utvecklats genom naturliga processer.

T.ex har varenda atom i din kropp bildats genom fussion i stjärnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in