Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Ja.
Varför skulle inte vatten frysa vid 0 grader och inte -20? Varför skulle den inte dunsta vid 100 grader och inte 200?
Jag tror det finns en skapare som satt de gränserna. Det talar för sig själv, vad för drivkraft skulle det annars vara om det inte vore en skapare? Slumpen?
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Lite snabbt bara. Det måste inte vara rätt temperatur för att tex. väte ska bildas. Det måste vara under en gräns så att protoner kan vara stabila och inte slås sönder av kvarkar, vilket enligt Universe 8th ed ska varigt runt 380000 år efter big bang. Temperaturen var då ~3000Kelvin istället för dagens 3Kelvin.
Och det fanns inga svarta hål så snart efter big bang, vart skulle dom ha kommit från? Som jag förstått saken blir inte ens allt från en stjärna som ska bli ett svart hål till ett svart hål, bara kärnan, allt annat kastas ut i supernovan.
Jag är en nybörjare på ämnet och har endast läst några artiklar och sett några äldre dokumentärer om big bang. Du har nämnt ett ämne som inte behöver ha någon specifik temperatur, de andra bidragande faktorer som jag skrev om kvarstår fortfarande. När vi ändå talar om väte, hur stor/liten är marginalen för tempraturen?
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
Du bevisar din otroliga okunnighet igen!
Celsiusskalan är gjord efter vattnets egenskaper vid havsnivå! Därför går SKALAN efter de värdena.
På toppen av Mount Everest kokar vatten redan vid +75 grader. Ojdå, gud gjorde fel i skalorna
Varför undviker du mina frågor och argument? Om du inte har något svar så kan du alltid låta bli att skriva. Att du leker dum gör inte saken bättre. De andra förstod precis vad jag poängterade, så om någon är okunnig så är det du!...clown!
Citat:
Om vatten hade haft de egenskaperna hade det uppstått liv anpassat efter det. Och då hade det säkert suttit någon fåne och ifrågasatt varför vatten inte fryser vid 0 och kokar vid 100 i hans universum.
Återigen. Du gör allt bakvänt. Du ifrågasätter varför lagarna i universum passar så perfekt in i hur universum och vi utvecklats. Du tror att någon måste ställt in någon inställning. Det du inte fattar är att universum och vi har anpassat oss efter lagarna då vi uppstått genom dem.
Nej, det är inte det jag är ute efter. Jag vill veta vilken drivkraft som låg bakom dessa lagar. Om vi skulle skapa ett nytt ämne så skulle vi bestämma vilken lag den ska följa, vi bestämmer egenskaperna. Jag tror det är likadant med universum, att det är någon som justerat alla naturliga lagar. Jag ställer samma fråga till dig, vilken drivkraft ligger bakom dessa lagar? Var det helt spontant?
Sedan förstår jag inte hur du menar med att vi anpassar oss efter universum, vi är väl en del universum? Är inte allting som finns i universum, universum?
Citat:
Lagarna hade lika gärna kunnat vara annorlunda, då hade universum haft en annan historia och andra varelser hade kunnat bebo planeterna. Men då hade några av dem ifrågasatt varför deras universum är så anpassat efter dem.
Nu går du från sci-fi till fantasy. Jag förstår inte hur du menar med att lagarna hade varit annorlunda. Vad skulle ske om du tog bort gravitationen? Ta bort vatten, planeternas banor, stjärnor, atmosfärer, syre,... tänk på alla biologiska lagar!