2010-10-22, 23:32
Medlem
Kommendantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salah-addin
Det måste ske i perfekt ordning, du kan inte kasta tärningarna hur som helst och sedan hoppas på att det träffar rätt. Det måste vara rätta partiklar, i rätt hastighet, i rätt temperatur, vid rätt tidpunkt och inneha rätta egenskaper för att nytt ämne ska bildas. När det nya ämnet bildas så måste det ske samma process för att nya grundämnen ska bildas. Utöver detta så måste du lägga till andra faktorer så som gravitationen, svarta hål, position i universum etc
Lite snabbt bara. Det måste inte vara rätt temperatur för att tex. väte ska bildas. Det måste vara under en gräns så att protoner kan vara stabila och inte slås sönder av kvarkar, vilket enligt Universe 8th ed ska varigt runt 380000 år efter big bang. Temperaturen var då ~3000Kelvin istället för dagens 3Kelvin.
Och det fanns inga svarta hål så snart efter big bang, vart skulle dom ha kommit från? Som jag förstått saken blir inte ens allt från en stjärna som ska bli ett svart hål till ett svart hål, bara kärnan, allt annat kastas ut i supernovan.
Citera
2010-10-22, 23:34
Bannlyst
Citat:
Det måste ske i perfekt ordning, du kan inte kasta tärningarna hur som helst och sedan hoppas på att det träffar rätt. Det måste vara rätta partiklar, i rätt hastighet, i rätt temperatur, vid rätt tidpunkt och inneha rätta egenskaper för att nytt ämne ska bildas. När det nya ämnet bildas så måste det ske samma process för att nya grundämnen ska bildas. Utöver detta så måste du lägga till andra faktorer så som gravitationen, svarta hål, position i universum etc

Om tärningarna slår fel så blir följderna negativa för utvecklingen. Även om det bildas nya grundämnen så måste det vara ett rent MIRAKEL att de har just de egenskaper för att skapa nya ämnen. Vi kan manipulera de, men vi kan inte ändra deras natur! Så varför fick vattnet egenskaperna att frysa vid 0 grader och inte -20, varför ska den dunsta vid 100 grader och inte 200?

Tror ni att det är slumpen som tagit oss hit?

Du bevisar din otroliga okunnighet igen!

Celsiusskalan är gjord efter vattnets egenskaper vid havsnivå! Därför går SKALAN efter de värdena.

Citat:
Ursprungligen postat av WIKI
Anders Celsius gjorde mätningar på olika orter och vid olika lufttryck och fann att vattnets kokpunkt och fryspunkt vid normalt lufttryck var lämpliga referenspunkter. Han sammanfattade sina resultat i uppsatsen "Observationer om twänne beständiga Grader på en Thermometer" i Kungliga Vetenskapsakademiens handlingar år 1742, två år före sin död.
Celsius delade in området i 100 grader, men han satte 0 °C vid kokpunkten och 100 °C vid fryspunkten. Skalan vändes efter hans död, så att 0 °C sattes vid vattnets fryspunkt.

På toppen av Mount Everest kokar vatten redan vid +75 grader. Ojdå, gud gjorde fel i skalorna
Citera
2010-10-22, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Ja.

Varför skulle inte vatten frysa vid 0 grader och inte -20? Varför skulle den inte dunsta vid 100 grader och inte 200?

På Salah-addin skalan har vatten de egenskaperna.
Citera
2010-10-23, 00:03
Medlem
Citat:

Om tärningarna slår fel så blir följderna negativa för utvecklingen. Även om det bildas nya grundämnen så måste det vara ett rent MIRAKEL att de har just de egenskaper för att skapa nya ämnen. Vi kan manipulera de, men vi kan inte ändra deras natur! Så varför fick vattnet egenskaperna att frysa vid 0 grader och inte -20, varför ska den dunsta vid 100 grader och inte 200?

Om vatten hade haft de egenskaperna hade det uppstått liv anpassat efter det. Och då hade det säkert suttit någon fåne och ifrågasatt varför vatten inte fryser vid 0 och kokar vid 100 i hans universum.

Återigen. Du gör allt bakvänt. Du ifrågasätter varför lagarna i universum passar så perfekt in i hur universum och vi utvecklats. Du tror att någon måste ställt in någon inställning. Det du inte fattar är att universum och vi har anpassat oss efter lagarna då vi uppstått genom dem.

Lagarna hade lika gärna kunnat vara annorlunda, då hade universum haft en annan historia och andra varelser hade kunnat bebo planeterna. Men då hade några av dem ifrågasatt varför deras universum är så anpassat efter dem.

Det är inte ett mirakel att vatten får samma form som hinken det är i, det formas efter hinken.
Citera
2010-10-23, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Ja.

Varför skulle inte vatten frysa vid 0 grader och inte -20? Varför skulle den inte dunsta vid 100 grader och inte 200?

Jag tror det finns en skapare som satt de gränserna. Det talar för sig själv, vad för drivkraft skulle det annars vara om det inte vore en skapare? Slumpen?

Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Lite snabbt bara. Det måste inte vara rätt temperatur för att tex. väte ska bildas. Det måste vara under en gräns så att protoner kan vara stabila och inte slås sönder av kvarkar, vilket enligt Universe 8th ed ska varigt runt 380000 år efter big bang. Temperaturen var då ~3000Kelvin istället för dagens 3Kelvin.
Och det fanns inga svarta hål så snart efter big bang, vart skulle dom ha kommit från? Som jag förstått saken blir inte ens allt från en stjärna som ska bli ett svart hål till ett svart hål, bara kärnan, allt annat kastas ut i supernovan.

Jag är en nybörjare på ämnet och har endast läst några artiklar och sett några äldre dokumentärer om big bang. Du har nämnt ett ämne som inte behöver ha någon specifik temperatur, de andra bidragande faktorer som jag skrev om kvarstår fortfarande. När vi ändå talar om väte, hur stor/liten är marginalen för tempraturen?

Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
Du bevisar din otroliga okunnighet igen!

Celsiusskalan är gjord efter vattnets egenskaper vid havsnivå! Därför går SKALAN efter de värdena.

På toppen av Mount Everest kokar vatten redan vid +75 grader. Ojdå, gud gjorde fel i skalorna

Varför undviker du mina frågor och argument? Om du inte har något svar så kan du alltid låta bli att skriva. Att du leker dum gör inte saken bättre. De andra förstod precis vad jag poängterade, så om någon är okunnig så är det du!...clown!

Citat:
Om vatten hade haft de egenskaperna hade det uppstått liv anpassat efter det. Och då hade det säkert suttit någon fåne och ifrågasatt varför vatten inte fryser vid 0 och kokar vid 100 i hans universum.

Återigen. Du gör allt bakvänt. Du ifrågasätter varför lagarna i universum passar så perfekt in i hur universum och vi utvecklats. Du tror att någon måste ställt in någon inställning. Det du inte fattar är att universum och vi har anpassat oss efter lagarna då vi uppstått genom dem.

Nej, det är inte det jag är ute efter. Jag vill veta vilken drivkraft som låg bakom dessa lagar. Om vi skulle skapa ett nytt ämne så skulle vi bestämma vilken lag den ska följa, vi bestämmer egenskaperna. Jag tror det är likadant med universum, att det är någon som justerat alla naturliga lagar. Jag ställer samma fråga till dig, vilken drivkraft ligger bakom dessa lagar? Var det helt spontant?

Sedan förstår jag inte hur du menar med att vi anpassar oss efter universum, vi är väl en del universum? Är inte allting som finns i universum, universum?

Citat:
Lagarna hade lika gärna kunnat vara annorlunda, då hade universum haft en annan historia och andra varelser hade kunnat bebo planeterna. Men då hade några av dem ifrågasatt varför deras universum är så anpassat efter dem.

Nu går du från sci-fi till fantasy. Jag förstår inte hur du menar med att lagarna hade varit annorlunda. Vad skulle ske om du tog bort gravitationen? Ta bort vatten, planeternas banor, stjärnor, atmosfärer, syre,... tänk på alla biologiska lagar!
Citera
2010-10-23, 01:09
Bannlyst
Citat:
Varför undviker du mina frågor och argument? Om du inte har något svar så kan du alltid låta bli att skriva. Att du leker dum gör inte saken bättre. De andra förstod precis vad jag poängterade, så om någon är okunnig så är det du!...clown!

Jag kan med säkerhet påstå att de andra tycke din Celsius fadäs var lika korkad som jag!
Citera
2010-10-23, 01:25
Medlem
Pontus900s avatar
Citat:

Herre...

Celsius är en mätskala som är subjektiv, Något som människan har hittat på för att kunna använda.
Om du mäter temperatur i Fahrenheit så fryser vatten vid 32.
Ingen av de båda är mer korrekta än de andra, bara att celsius är smidigare då det går från
0-100 och inte 32-212

OnTopic
Angående den riktiga topicen så vet jag inte vad jag ska säga om big bang, att något inte kan finnas är en svår tanke att greppa, samtidigt så måste det finnas en början.

Allt vi vet säkert är väl att universum expanderar?
Senast redigerad av Pontus900 2010-10-23 kl. 01:30.
Citera
2010-10-23, 01:50
Bannlyst
Citat:
J
Nu går du från sci-fi till fantasy. Jag förstår inte hur du menar med att lagarna hade varit annorlunda. Vad skulle ske om du tog bort gravitationen? Ta bort vatten, planeternas banor, stjärnor, atmosfärer, syre,... tänk på alla biologiska lagar!

Du måste tänka tvärtom, vi är en produkt av hur universums lagar är, om de hade varit annorlunda hade produkten blivit annorlunda!
Citera
2010-10-23, 03:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ATIX
så ägd
ja, ahaha.. han blev så jävla ägd av mig att det enda han kunde gör är att göra en idiotisk kommentar ("sluta knarka")
Citera
2010-10-23, 03:56
Medlem
Vad Salah-addin förmodligen vill ha svar på är fortfarande vad som formade just exakt de förutsättningarna vi existerar i.

Du har inte svaret på den frågan. Som du säger är vi en produkt av universums lagar, därför måste dessa utan undantag falla på plats för oss som delar i ett pussel. Vi har inga andra referensramar. Detta hindrar oss dock inte från att ifrågasätta de drivande krafterna bakom själva skapandet.

Varför man nu skulle känna behovet av att göra det är en annan femma, men behovet finns där icke desto mindre.
Citera
2010-10-23, 04:41
Medlem
Sama-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avicenna
Vad har du för bevis förutom 150 år gamla teorier.

Tja, att 97-98% av vårt dna överensstämmer är ju en bra start. Det existerar absolut inget vetenskapligt tvivel på den här punkten, om du har kreationistiska övertygelser eller nåt i den stilen så får det stå för dig. Vetenskapen är iaf, som sagt, helt överens.
Citera
2010-10-23, 04:54
Medlem
Sama-10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
...och alla de andra är dumma ateister som inte alls förstår honom.

Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
återigen symbolism här: de som tror på evolutionsteorin är sannerligen väldigt dumma).

Nog för att man kan förespråka tro, men att kalla de som väljer att tro på det som går att observera, testa och bevisa istället för det som en 2 millennier år gammal bok påstår för dumma, rakt upp och ner?

Du verkar inte ha alla kameler i båten du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in