• 1
  • 2
2004-03-20, 20:55
Medlem
Om Sverige inte skulle köra med Volvo o Saab som polisbilar, vilka bilar skulle kunna funka i övrigt?

Inga töntsvar nu typ "360 Modena"...

Förresten, finns det något land som har Audi som polisbil?
Citera
2004-03-20, 23:12
Medlem
Azraels avatar
Tja, det har ju rullat en hel del olika bilar som polisfordon i Sverige. Alfa 164 (civilt), BMW 525 (civilt), Ford Scorpio (målad), Porsche 911 (målad, 13st), Ford Bronco (civilt), Chevrolet Blazer (civilt), VW Golf (målad), VW Bubbla (målad). Listan kan göras lång. Alla "vettiga" bilar (och kanske även ovettiga) kan väl användas som polisbilar. Kan tänka mig att många människor i andra länder skulle betrakta Saab som minst lika exotisk i polisbilssammanhang som tex Citroën, Lancia, Daewoo eller Volga. Inte helt självklar m.a.o.
Citera
2004-03-20, 23:58
Medlem
I ditt snack om Saab vet jag inte vilket land du syftar på, men om man skulle tänka sig Usa så är din jämförelse helt skev. Det är helt befängt att tro att en Amerikansk familj skulle placera en Saab i samma liga som de flesta andra märken du nämde när de skall köpa en ny bil och samma sak lär ju gälla för polisbilar. Även om amerikaner säkert helst ser att en inhemsk bil tar platsen som polisbil så hamnar en Saab långt över i princip alla märken du tar upp. Det skulle vara Citroên som skulle hamna lite högre än genomsnittet. Samma sak borde väl gälla i andra länder utan någon egentlig egen bilproduktion (eller med bilproduktion fast utan passande modellprogram), även om jag inte vet något om hur Saabs försäljning går i andra länder så kan ju Australien/ NZ, Sweichz ( stavningen är kass) + massor av andra länder, te.x. säkert flera av länderna i mellanöstern säkert kunna tänka sig att ha Saab polisbilar. Om jag skall tänka mig någonstans ditt resonemang stämmer kan kanske vara grodätarna, bortsett från citroên då. Fast dem är ju konstiga i allt annat också så....

Annars uppskatar jag det du skrev om några polisbilar som rullat i Sverige.
Citera
2004-03-21, 00:21
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Anledningen till varför det rullar många Volvo och Saab som polisbilar har väl att göra med de underleverantörer som specialtillverkar dessa bilar åt respektive tillverkare? Jag läste nåt om det för nåt år sedan, men dom som preparerar Volvo-bilar till polisen gör tydligen ett så pass bra jobb att få kan matcha dom. Så pass bra att dom exporterar polisbilar till andra länder, bla England. USA var på tal ett tag, polisen i kalifornien fick några S70 att leka med, men projektet rann ut i sanden.
Citera
2004-03-21, 00:34
Medlem
Frejssons avatar
Jag skulle gärna se att snuten körde omkring i en gammal Nissan Micra så man kunde köra ifrån dom enkelt...
Citera
2004-03-21, 00:46
Medlem
-jOE!s avatar
Jobbade ett tag på SAAB-fabriken, kan säga att dom polisbilarna som rullade av linan i slutmonteringen fick "efterjusteras" en del så att säga. Trasiga & saknade delar överallt.. hehe!
Citera
2004-03-21, 00:47
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Men vilka skulle kunna funka?

Audi A4
Audi A6, särskilt Avant och Allroad
BMW 5-serie
BMW X5
Chevrolet Trailblazer
Chevrolet Tahoe (görs redan, befälsbil i Malmö)
Chrysler 300C (Den nya modellen, byggd på Mercedes E-klass. Ska köpas in som polisbil i USA)
Ford Explorer, Expedition, Excursion
Hummer H2
Land Rover Discovery, Ranger Rover (Polisen i England brukar köra ganska dyra bilar, Rover, Jaguar, Range Rover.)
Mercedes E-klass
Mercedes M-klass
Opel Vectra Caravan 3.2
Peugeot 607
Skoda Superb
Toyota Avensis
Toyota Landcruiser
Volkswagen Touareg
Citera
2004-03-21, 00:54
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tippi Hedren
Men vilka skulle kunna funka?

Audi A4 Ja
Audi A6, särskilt Avant och Allroad Ja
BMW 5-serie Ja
BMW X5 Ja
Chevrolet Trailblazer ja
Chevrolet Tahoe (görs redan, befälsbil i Malmö) Ja
Chrysler 300C (Den nya modellen, byggd på Mercedes E-klass. Ska köpas in som polisbil i USA) Ja
Ford Explorer, Expedition, Excursion Ja
Hummer H2 Ja
Land Rover Discovery, Ranger Rover (Polisen i England brukar köra ganska dyra bilar, Rover, Jaguar, Range Rover.) Ja
Mercedes E-klass Ja
Mercedes M-klass Ja
Opel Vectra Caravan 3.2 NEJ! Inte Opel!
Peugeot 607 Oui
Skoda Superb Ja
Toyota Avensis Ja
Toyota Landcruiser Ja
Volkswagen Touareg Ok då.
Citera
2004-03-21, 00:58
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joell
I ditt snack om Saab vet jag inte vilket land du syftar på, men om man skulle tänka sig Usa så är din jämförelse helt skev. Det är helt befängt att tro att en Amerikansk familj skulle placera en Saab i samma liga som de flesta andra märken du nämde när de skall köpa en ny bil och samma sak lär ju gälla för polisbilar. Även om amerikaner säkert helst ser att en inhemsk bil tar platsen som polisbil så hamnar en Saab långt över i princip alla märken du tar upp. Det skulle vara Citroên som skulle hamna lite högre än genomsnittet. Samma sak borde väl gälla i andra länder utan någon egentlig egen bilproduktion (eller med bilproduktion fast utan passande modellprogram), även om jag inte vet något om hur Saabs försäljning går i andra länder så kan ju Australien/ NZ, Sweichz ( stavningen är kass) + massor av andra länder, te.x. säkert flera av länderna i mellanöstern säkert kunna tänka sig att ha Saab polisbilar. Om jag skall tänka mig någonstans ditt resonemang stämmer kan kanske vara grodätarna, bortsett från citroên då. Fast dem är ju konstiga i allt annat också så....

Annars uppskatar jag det du skrev om några polisbilar som rullat i Sverige.

Internationellt sett så är Saab ett riktigt uddamärke som lirar i samma division som tex Citroën, Rover och Subaru så jag tycker inte min jämförelse var helt skev även om den var kryddad med en god portion humor.
Citera
2004-03-21, 01:06
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Något som inte finns ännu men som borde finnas: Volvo XC90 !!

Udda befälsbilar jag har sett (nästan som: Jag mötte Lassie!) Mercedes C230 Kombi (årsmodell 97-00). Har även sett en del Audi A6 Avant som hundbilar.

Varför får bara befälen köra roliga bilar ????
Citera
2004-03-21, 01:09
Bannlyst
Jag vet att stockholm söderort hade En Opel på prov för några år sedan. Den var nog inte så populär tror jag.

Den holländska polisen har många Golf. Det är en bil jag tror skulle funka. Smidig storlek, inte så tung så den kanske blir kvickare etc
Citera
2004-03-21, 01:17
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tippi Hedren
Något som inte finns ännu men som borde finnas: Volvo XC90

Det är nog bara en tidsfråga...

Om den inte redan rullar i civil kostym.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in