2010-04-08, 22:05
Medlem
Hej,

Jag tnkte anpassa min sajt lite mer fr mobil och har byggt ihop en sida som r mindre och passar betydligt bttre i en mobil. Dock s har jag ngra frgor som ni kanske kan hjlpa mig med?

1. De flesta sidor man gr in p som har en mobilsida s brukar man automatiskt bli skickad till deras mobilsida, r det ngon som vet hur man gr detta?

2. tminstone till iPhone vet jag att det gr att spara hemsidor p hemskrmen. Det ska ocks g att gra sin egen ikon s att om ngon sparar den p hemskrmen s ligger den ikonen dr, ngon som vet hur man gr detta?

3. Jag har gjort sidan s det inte finns bilder om man inte klickar p den lnken och sdant fr den ska vara snabbare och mindre att ladda. r det ngot mer jag behver tnka p?

Detta r frsta gngen jag gr en mobilsida s jag tar mycket grna emot tips p hur jag ska gra.
Citera
2010-04-08, 22:30
Medlem
1. Googla efter t ex orden detect mobile browser. Finns minst sagt en hel del exempel.
Citera
2010-04-08, 22:34
Medlem
metapods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelkontroll
Hej,

Jag tnkte anpassa min sajt lite mer fr mobil och har byggt ihop en sida som r mindre och passar betydligt bttre i en mobil. Dock s har jag ngra frgor som ni kanske kan hjlpa mig med?

<frgestllningar />

Jag hoppas att nedanstende svar r tillrckligt fr att f dig p rtt tankar samt rtt vg fr att lsa dina eventuella problem.

1. De flesta sidor man gr in p som har en mobilsida s brukar man automatiskt bli skickad till deras mobilsida, r det ngon som vet hur man gr detta?
    Vanligtvis, nst intill alltid, skickar moderna webblsare ut en HTTP-header vid namn user-agent. Denna header har talar om fr servern vilken typ utav webblsare det r som anvndaren anvnder fr att surfa in p din sida.

Du kan kolla p denna fr att se om det verkar som att anvndaren surfar via sin telefon, om s r fallet; hnvisa webblsaren till din mobilanpassade sida via HTTP-headern "Location".

2. tminstone till iPhone vet jag att det gr att spara hemsidor p hemskrmen. Det ska ocks g att gra sin egen ikon s att om ngon sparar den p hemskrmen s ligger den ikonen dr, ngon som vet hur man gr detta?
    Nu vet jag inte exakt hur iPhone's fungerar d jag aldrig utvecklat ngot fr denna platform - men troligtvis r den ikon du syftar p vad man brukar kalla for favicon. En snabb google-skning p detta nyckelord och du kommer garanterat att hitta information som tillfredsstller dina behov.

3. Jag har gjort sidan s det inte finns bilder om man inte klickar p den lnken och sdant fr den ska vara snabbare och mindre att ladda. r det ngot mer jag behver tnka p?
    Egentligen inte, och frvrigt r dagens mobila uppkopplningar ofta tillrckligt snabba fr att hantera en del bilder - men alltid bra att lta det g t s lite bandbredd som mjligt, speciellt fr dem som har abonnemang som krver att de betalar fr detta.

Om du ven vill att de med lite ldre mobiler ska kunna anvnda din webbapplikation utan problem br du se ver eventuella javascript som kanske r dligt kodade och sledes krver en del processorkraft fr att kras.
    Mobiltelefoner r som bekant inte i nrheten s snabba som en vanlig persondator.

edit: som vanligt r man en aning fr lngsam nr man skriver sina inlgg, alternativt att mina inlgg r alldeles fr detaljerade - hoppas dock att detta uppskattas.
Citera
2010-04-08, 22:49
Medlem
Tack, det var super bra svar. Bda svaren, srskilt de detaljerade.
Citera
2010-04-09, 00:02
Medlem
Mysfarbrorn-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelkontroll

Detta fixar du enkelt via safari, genom att surfa in p din hemsida, sen trycker du p "+"-knappen som befinner sig lngst ner i mitten av navigeringsfltet. Drefter trycker du p "Lgg till p hemskrmen".

Dock s har inte detta ngot med "favicon", som metapod nmnde, utan du kommer d f en ikon p hemskrmen som kommer att se ut som din sida, fast i betydligt mindre skala.

MVH
Citera
2010-04-09, 02:40
Medlem
metapods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysfarbrorn-
Dock s har inte detta ngot med "favicon", som metapod nmnde, utan du kommer d f en ikon p hemskrmen som kommer att se ut som din sida, fast i betydligt mindre skala.
Tack fr att du klargjorde detta, ovanstende var som sagt en gissning frn min sida.
Citera
2010-04-09, 11:42
Medlem
LeetHaxxors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysfarbrorn-
Detta fixar du enkelt via safari, genom att surfa in p din hemsida, sen trycker du p "+"-knappen som befinner sig lngst ner i mitten av navigeringsfltet. Drefter trycker du p "Lgg till p hemskrmen".

MVH

Ja det stmmer, men man kan stta sin egna "Apple Touch Icon" som dem kallar det. Man kan ven stta en "Apple Touch Startup Image" som d r en bild som visas vid uppstart d "appen" hmtar innehllet frn sidan.

Du kan ven lagra lokal data, ndra status bar, bestmma skala och om man fr zooma eller inte.

Det finns vldigt mycket du kan gra faktiskt, se dokumentation:
http://developer.apple.com/safari/li...lications.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in