2010-04-08, 22:05
Medlem
Hej,

Jag tänkte anpassa min sajt lite mer för mobil och har byggt ihop en sida som är mindre och passar betydligt bättre i en mobil. Dock så har jag några frågor som ni kanske kan hjälpa mig med?

1. De flesta sidor man går in på som har en mobilsida så brukar man automatiskt bli skickad till deras mobilsida, är det någon som vet hur man gör detta?

2. Åtminstone till iPhone vet jag att det går att spara hemsidor på hemskärmen. Det ska också gå att göra sin egen ikon så att om någon sparar den på hemskärmen så ligger den ikonen där, någon som vet hur man gör detta?

3. Jag har gjort sidan så det inte finns bilder om man inte klickar på den länken och sådant för den ska vara snabbare och mindre att ladda. Är det något mer jag behöver tänka på?

Detta är första gången jag gör en mobilsida så jag tar mycket gärna emot tips på hur jag ska göra.
Citera
2010-04-08, 22:30
Medlem
1. Googla efter t ex orden detect mobile browser. Finns minst sagt en hel del exempel.
Citera
2010-04-08, 22:34
Medlem
metapods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelkontroll
Hej,

Jag tänkte anpassa min sajt lite mer för mobil och har byggt ihop en sida som är mindre och passar betydligt bättre i en mobil. Dock så har jag några frågor som ni kanske kan hjälpa mig med?

<frågeställningar />

Jag hoppas att nedanstående svar är tillräckligt för att få dig på rätt tankar samt rätt väg för att lösa dina eventuella problem.

1. De flesta sidor man går in på som har en mobilsida så brukar man automatiskt bli skickad till deras mobilsida, är det någon som vet hur man gör detta?
    Vanligtvis, näst intill alltid, skickar moderna webbläsare ut en HTTP-header vid namn user-agent. Denna header har talar om för servern vilken typ utav webbläsare det är som användaren använder för att surfa in på din sida.

Du kan kolla på denna för att se om det verkar som att användaren surfar via sin telefon, om så är fallet; hänvisa webbläsaren till din mobilanpassade sida via HTTP-headern "Location".

2. Åtminstone till iPhone vet jag att det går att spara hemsidor på hemskärmen. Det ska också gå att göra sin egen ikon så att om någon sparar den på hemskärmen så ligger den ikonen där, någon som vet hur man gör detta?
    Nu vet jag inte exakt hur iPhone's fungerar då jag aldrig utvecklat något för denna platform - men troligtvis är den ikon du syftar på vad man brukar kalla for favicon. En snabb google-sökning på detta nyckelord och du kommer garanterat att hitta information som tillfredsställer dina behov.

3. Jag har gjort sidan så det inte finns bilder om man inte klickar på den länken och sådant för den ska vara snabbare och mindre att ladda. Är det något mer jag behöver tänka på?
    Egentligen inte, och förövrigt är dagens mobila uppkopplningar ofta tillräckligt snabba för att hantera en del bilder - men alltid bra att låta det gå åt så lite bandbredd som möjligt, speciellt för dem som har abonnemang som kräver att de betalar för detta.

Om du även vill att de med lite äldre mobiler ska kunna använda din webbapplikation utan problem bör du se över eventuella javascript som kanske är dåligt kodade och således kräver en del processorkraft för att köras.
    Mobiltelefoner är som bekant inte i närheten så snabba som en vanlig persondator.

edit: som vanligt är man en aning för långsam när man skriver sina inlägg, alternativt att mina inlägg är alldeles för detaljerade - hoppas dock att detta uppskattas.
Citera
2010-04-08, 22:49
Medlem
Tack, det var super bra svar. Båda svaren, särskilt de detaljerade.
Citera
2010-04-09, 00:02
Medlem
Mysfarbrorn-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelkontroll

Detta fixar du enkelt via safari, genom att surfa in på din hemsida, sen trycker du på "+"-knappen som befinner sig längst ner i mitten av navigeringsfältet. Därefter trycker du på "Lägg till på hemskärmen".

Dock så har inte detta något med "favicon", som metapod nämnde, utan du kommer då få en ikon på hemskärmen som kommer att se ut som din sida, fast i betydligt mindre skala.

MVH
Citera
2010-04-09, 02:40
Medlem
metapods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysfarbrorn-
Dock så har inte detta något med "favicon", som metapod nämnde, utan du kommer då få en ikon på hemskärmen som kommer att se ut som din sida, fast i betydligt mindre skala.
Tack för att du klargjorde detta, ovanstående var som sagt en gissning från min sida.
Citera
2010-04-09, 11:42
Medlem
LeetHaxxors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysfarbrorn-
Detta fixar du enkelt via safari, genom att surfa in på din hemsida, sen trycker du på "+"-knappen som befinner sig längst ner i mitten av navigeringsfältet. Därefter trycker du på "Lägg till på hemskärmen".

MVH

Ja det stämmer, men man kan sätta sin egna "Apple Touch Icon" som dem kallar det. Man kan även sätta en "Apple Touch Startup Image" som då är en bild som visas vid uppstart då "appen" hämtar innehållet från sidan.

Du kan även lagra lokal data, ändra status bar, bestämma skala och om man får zooma eller inte.

Det finns väldigt mycket du kan göra faktiskt, se dokumentation:
http://developer.apple.com/safari/li...lications.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in