2010-04-08, 18:36
Medlem
Hej!

Jag är inte säker på om jag har förstått de olika begreppen rätt.

Nominell BNP - är en BNP som räknas direkt med den verkliga växelkursen. Eller hur?

Köpkraftsjusterad BNP - (även kallade PPP-justerad eller?) innebär att man räknar BNP med en annan växelkurs som tar hänsynt till hur mycket varor kostar i olika länder. Stämmer det?

Real BNP - räknar bort inflationen från olika år genom att använda sig av ett basår. På så sätt kan man se hur mycket rikare man faktiskt har blivit, dvs hur mycket mer man kan köpa. Stämmer det?

Jag undrar angående filen som finns här: http://www.ggdc.net/Maddison/ som heter "Statistics on World Population, GDP and Per Capita GDP, 1-2008 AD". Vad jag har hört så ska det vara real BNP. Men stämmer verkligen det? Titta på Sverige t.ex., vi har haft jättestor tillväxt enligt statistiken. Jag trodde inte att varje person var så värst mycket rikare idag i Sverige än för säg 40 år sedan (när man har räknat bort inflationen).
Citera
2010-04-12, 20:04
Medlem
Nominell BNP är BNP uttryckt i det aktuella pengavärdet, det vill säga real BNP och inflation.

Köpkraftsjusterad BNP är som du säger BNP som har justerats mellan länder för att till exempel en gurka ska kosta samma i båda länderna.

Det är en korrekt beskrivning av real BNP, ja.

I statistiken du hänvisar till är det köpkraftsjusterad BNP som uttrycks i form av en påhittad valuta som finns bara för att man ska kunna jämföra mellan länder. Och Sverige har faktiskt haft så bra tillväxt; har man en tillväxt på 3-4% som Sverige hade så tar det inte mer än 20 år att fördubbla BNP. Så det har gått så bra för oss (även om vi i jämförelse med andra länder faktiskt tappat).
Citera
2010-04-13, 11:03
Medlem
nevermindzs avatar
Halvt OT anser jag att det i särklass intressantaste BNP-måttet är real BNP mätt som nominell BNP/ökningen i penningmängden, på så sätt får man bort "BNP ökningar" som i själva verket orsakas av en utspädning av valutan.
Citera
2010-04-13, 11:33
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nevermindz
Halvt OT anser jag att det i särklass intressantaste BNP-måttet är real BNP mätt som nominell BNP/ökningen i penningmängden, på så sätt får man bort "BNP ökningar" som i själva verket orsakas av en utspädning av valutan.
Tyvärr mäts inte real BNP så, utan med hjälp av konsumentprisindex. Sen är väl inte BNP ett så jätteinformativt mått överlag.
Citera
2010-04-13, 12:27
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Tyvärr mäts inte real BNP så, utan med hjälp av konsumentprisindex. Sen är väl inte BNP ett så jätteinformativt mått överlag.

Yes jag inser det men det vore det intressantaste måttet, även det något ointressant förvisso.KPI baserad "real BNP" är ett skämt.
Citera
2010-04-18, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebaztian
I statistiken du hänvisar till är det köpkraftsjusterad BNP som uttrycks i form av en påhittad valuta som finns bara för att man ska kunna jämföra mellan länder.
Den är väl inte bara köpkraftsjusterad utan också real?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in