2009-11-02, 17:46
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Rekommenderar mitt svar från denna tråden https://www.flashback.org/showpost....99&postcount=4

Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Det är garanterat inte spyflugor. Det troliga är istället att det handlar om Vindsflugor (Pollenia rudis)

De övervintrar gärna på vindar och söker sig in mot värmekällor. Brukar hänga klasar av dem uppe vid nocken. Helt ofarliga och de angriper inte livsmedel.

De kommer in genom springor från vinden, så det gäller alltså att täta. Vindsluckan är vanlig. Även utrymmet mellan taklist och vägg. Plocka bort listen, dra dit en riktigt bra tejp och sätt tillbaka listen. Har du installerat skorsten så ska det tätas även runt den.

Tänk på att varenda krona du lägger på att täta uppåt är intjänade på ganska kort tid. Det läcker enormt med värme genom små hål.

Värt att notera: Inte bara vinden är intressant. Även ytterväggarna är en boplats, och området runt varje fönster och dörr bör kontrolleras.
Citera
2009-11-02, 18:00
Moderator
rotadents avatar
Sammanfogade med stora tråden om flugor och småknytt.

//Mod
Citera
2009-11-04, 19:44
Medlem
olmanrivers avatar
jag har en hemlig, outsinlig källa flugor i huset

Ja, jag märkte detta igår.

På övervåningen (bor i villa) alldeles ovanför trappan är det tänt och där är flugornas downtown. De är stora och ser ganska vanliga ut. Det finns ingen papperskorg eller någon sorts mat i rummet. Igår tog jag c:a 10 stycken tills det inte fanns några kvar. En timme senare var det 10 till, tog dem - en timme senare var det runt 10 till, tog dem och la mig.

Tror inte de kom tillbaka förrän idag eftermiddag, c:a 10 stycken. Tog dem och spelade Xbox i någon timme, då fanns det 10 stycken till som jag tog. Nyligen gick jag ut och så tog jag de nyinflyttade och nu skriver jag det här

Vad tusan är det som försiggår? Har kikat runt på övervåningen och hittar ingen samling flugor. Där nere har jag inte kollat lika noga, men det borde någon annan ha märkt. Ska ner och kolla nu.

Det står en köttätande växt nedanför trappan, som förövrigt fått sig lika många skrovmål som den hade lämpliga munnar. Har haft den i fyra år och inte märkt detta innan, men kan det vara från den, månntro? Har tänkt spränga den när jag får tid.
Citera
2009-11-04, 19:45
Bannlyst
här ere massa jävla nyckelpigor som härjar året runt!
Citera
2009-11-04, 19:49
Medlem
olmanrivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf-Hustler
här ere massa jävla nyckelpigor som härjar året runt!
de råkar inte käka flugor?
Citera
2009-11-04, 19:53
Medlem
skullcombos avatar
Är det mycket ljust uppe i din hall? Jag har för mig att flugorna lägger sig i någon typ av dvala, de håller antagligen till under listerna uppe vid taket! kolla där
Citera
2009-11-04, 19:56
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Det är Vindsflugor. Kolla mitt svar i stora flugtråden...

https://www.flashback.org/showthrea...9#post19477599
Citera
2009-11-04, 19:56
Medlem
olmanrivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skullcombo
Är det mycket ljust uppe i din hall? Jag har för mig att flugorna lägger sig i någon typ av dvala, de håller antagligen till under listerna uppe vid taket! kolla där
jo, jag har noterat att de gärna sitter längst uppe vid kanten, men jag ska kika om det gömmer sig några uslingar längre in
Citera
2009-11-04, 20:05
Moderator
rotadents avatar
Sammanfogade ämnen.

//Mod
Citera
2009-11-04, 20:45
Medlem
olmanrivers avatar
Citat:
Det är garanterat inte spyflugor. Det troliga är istället att det handlar om Vindsflugor (Pollenia rudis)

De övervintrar gärna på vindar och söker sig in mot värmekällor. Brukar hänga klasar av dem uppe vid nocken. Helt ofarliga och de angriper inte livsmedel.

De kommer in genom springor från vinden, så det gäller alltså att täta. Vindsluckan är vanlig. Även utrymmet mellan taklist och vägg. Plocka bort listen, dra dit en riktigt bra tejp och sätt tillbaka listen. Har du installerat skorsten så ska det tätas även runt den.

Tänk på att varenda krona du lägger på att täta uppåt är intjänade på ganska kort tid. Det läcker enormt med värme genom små hål.
Åhå. Det kan vara precis dessa jag råkat ut för. Tack!

Hur länge härjar de? Jag menar, nån gång måste de väl ändå dö om de inte kommit in i tid?
Citera
2009-11-04, 22:09
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olmanriver
Åhå. Det kan vara precis dessa jag råkat ut för. Tack!

Hur länge härjar de? Jag menar, nån gång måste de väl ändå dö om de inte kommit in i tid?

De går i dvala när det blir kallt nog där de är. Blir det varmt under vintern så kan de vakna och komma in i värmen. Ibland någon enstaka. Ibland flera tusen. När våren kommer så flyger de ut i naturen igen och gör söta små maggots, som planteras som parasiter inne i daggmaskar.
Citera
2009-11-05, 16:39
Medlem
olmanrivers avatar
Citat:
De går i dvala när det blir kallt nog där de är. Blir det varmt under vintern så kan de vakna och komma in i värmen. Ibland någon enstaka. Ibland flera tusen. När våren kommer så flyger de ut i naturen igen och gör söta små maggots, som planteras som parasiter inne i daggmaskar.
Vilka jävla skitflugor. Men idag var det inte lika många, 2-3 stycken eller något. Kanske har de lugnat ner sig. Tack för svaren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in