• 1
  • 2
2010-04-08, 14:16
Medlem
Hej flashbackare!

Jag skulle vilja veta om jag på något sätt resonerar fel eller om jag har revolutionerat världen =)

Jag skulle vilja påstå att något som har en början måste ha ett slut, och något som inte har en början inte kan ha ett slut.

Detta leder till flera viktiga, eller förlåt - filosofiska, slutsatser.

*Vi kommer att dö (om vi föddes).
*Om våran existens började i detta liv kommer den inte att vara för evigt.
*Mer specifikt, om våran existens började i detta liv kommer vi inte att komma till himlen eller helvetet när vi dör. (Förutsatt att dessa är oändliga.)
*Om universum uppkom för 15 miljarder år sedan kommer universum inte att vara för evigt. (Det kan dock finnas flera universa över en oändlig tid.)

För att illustrera detta tänkte jag fokusera på universum, samma argument kan dock föras på allt annat med en utsträckning i tiden.

Antag att universum uppkom för 15 miljarder år sedan. Sedan uppkom livet efter ett tag. Sedan blev universum stabilt och livet fortsatte att existera i all oändlighet.

Vi tillhör troligtvis den första eller en av de första generationen/generationerna av liv i universum med tanke på att vår planet har funnits i ungefär 1/3 av universums livslängd.

Alltså den första i en oändlig följd.

Verkar inte det oerhört osannolikt? Eller till och med oändligt osannolikt?

Tänk dig att du slår en tärning med en gogolplex sidor, och slår en gogolplex.

Skulle du tro att du hade en himla tur? Eller skulle du tro att det var en fusktärning?

Tänk dig att du slår 1 med en tärning med ett oändligt antal sidor. Skulle du tro att du hade en himla tur eller att det var ett fuskuniversum?

Det spelar egentligen ingen roll att universum har funnits i 15 miljarder år.

Det skulle lika gärna kunna va en gogolplex år, det skulle ändå vara lika anmärkningsvärt när man jämför med oändligheten.

Man skulle förståss kunna argumentera att siffran 1 inte är mer speciell än siffran 12431241 eller vilken siffra som helst.

Fast det som är konstigt är egentligen att det ens finns en siffra, om universum och livet kommer att finnas för evigt borde det finnas oändligt många siffror i det årtal vi befinner oss i.

Det är inte möjligt att det inte har gått en oändligt lång tid sedan början om det inte slutar, och i så fall började det aldrig, så alltså är företeelser oändliga i båda riktningarna eller inte alls.

Man kan också reversera argumentet och komma fram till att företeelser som slutar inte kan ha börjat.

Motbevisa mig!

Motbevisa mig eller sluta tro på Gud =)
Citera
2010-04-08, 14:23
Medlem
Har läst det ett par gånger nu men jag förstår inte riktigt vart du vill komma. Kan du specificera det hela lite?
Citera
2010-04-08, 14:33
Medlem
Mr.Junkyards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mojje84
Hej flashbackare!

Jag skulle vilja veta om jag på något sätt resonerar fel eller om jag har revolutionerat världen =)

Jag skulle vilja påstå att något som har en början måste ha ett slut, och något som inte har en början inte kan ha ett slut.

Detta leder till flera viktiga, eller förlåt - filosofiska, slutsatser.

*Vi kommer att dö (om vi föddes).
*Om våran existens började i detta liv kommer den inte att vara för evigt.
*Mer specifikt, om våran existens började i detta liv kommer vi inte att komma till himlen eller helvetet när vi dör. (Förutsatt att dessa är oändliga.)
*Om universum uppkom för 15 miljarder år sedan kommer universum inte att vara för evigt. (Det kan dock finnas flera universa över en oändlig tid.)

För att illustrera detta tänkte jag fokusera på universum, samma argument kan dock föras på allt annat med en utsträckning i tiden.

Antag att universum uppkom för 15 miljarder år sedan. Sedan uppkom livet efter ett tag. Sedan blev universum stabilt och livet fortsatte att existera i all oändlighet.

Vi tillhör troligtvis den första eller en av de första generationen/generationerna av liv i universum med tanke på att vår planet har funnits i ungefär 1/3 av universums livslängd.

Alltså den första i en oändlig följd.

Verkar inte det oerhört osannolikt? Eller till och med oändligt osannolikt?

Tänk dig att du slår en tärning med en gogolplex sidor, och slår en gogolplex.

Skulle du tro att du hade en himla tur? Eller skulle du tro att det var en fusktärning?

Tänk dig att du slår 1 med en tärning med ett oändligt antal sidor. Skulle du tro att du hade en himla tur eller att det var ett fuskuniversum?

Det spelar egentligen ingen roll att universum har funnits i 15 miljarder år.

Det skulle lika gärna kunna va en gogolplex år, det skulle ändå vara lika anmärkningsvärt när man jämför med oändligheten.

Man skulle förståss kunna argumentera att siffran 1 inte är mer speciell än siffran 12431241 eller vilken siffra som helst.

Fast det som är konstigt är egentligen att det ens finns en siffra, om universum och livet kommer att finnas för evigt borde det finnas oändligt många siffror i det årtal vi befinner oss i.

Det är inte möjligt att det inte har gått en oändligt lång tid sedan början om det inte slutar, och i så fall började det aldrig, så alltså är företeelser oändliga i båda riktningarna eller inte alls.

Man kan också reversera argumentet och komma fram till att företeelser som slutar inte kan ha börjat.

Motbevisa mig!

Motbevisa mig eller sluta tro på Gud =)

Tror inte på gud så...
Citera
2010-04-08, 14:39
Bannlyst
Citat:
Jag skulle vilja påstå att något som har en början måste ha ett slut,

pi är ett exempel på ett tal som har en början men har inget slut
Citera
2010-04-08, 14:40
Medlem
Amazon-mannens avatar
Jaha, det var mycket på en gång.
Men mitt svar blir att det ordnar sig nog i slutändan
Citera
2010-04-08, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
pi är ett exempel på ett tal som har en början men har inget slut

Man kan föreställa sig oändliga saker, det betyder inte att de finns.

Pi finns inte på riktigt.

Om du försöker skriva ut pi på ett verkligt medium kommer alla approximationer att bli ändliga.
Citera
2010-04-08, 14:48
Medlem
Citat:
Man kan föreställa sig oändliga saker, det betyder inte att de finns.

Pi finns inte på riktigt.

Om du försöker skriva ut pi på ett verkligt medium kommer alla approximationer att bli ändliga.

Ja men då är de precis det, approximationer. De är då inte en korrekt reflektion av verkligheten.
Citera
2010-04-10, 03:22
Medlem
GregoryHouses avatar
Varför måste allt vara så logiskt? Du säger att allt som har en början måste ha ett slut, men om man tar människans påhitt; tiden, den är ju oändligt. Alltså inte själva tiden utan existensen (som vi bland annat mäter med hjälp av tid) av allt som existerar, inget kan ju sluta existera, bara omvandlas.

Äsch blir bara massa flum, framgår förövrigt inte vad du vill få fram av ditt inlägg.
Citera
2010-04-10, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregoryHouse
Varför måste allt vara så logiskt? Du säger att allt som har en början måste ha ett slut, men om man tar människans påhitt; tiden, den är ju oändligt. Alltså inte själva tiden utan existensen (som vi bland annat mäter med hjälp av tid) av allt som existerar, inget kan ju sluta existera, bara omvandlas.

Äsch blir bara massa flum, framgår förövrigt inte vad du vill få fram av ditt inlägg.

Jag vill väl få fram att allt som börjar måste sluta.
Citera
2010-04-10, 10:37
Medlem
Citat:
Jag vill väl få fram att allt som börjar måste sluta.

Du börjar ju med att konstatera att det är så, och sen pratar du om vad du drar för slutsatser av det. Till att börja med, vad är det som säger att din premiss alls stämmer?
Senast redigerad av eldkatt 2010-04-10 kl. 10:42.
Citera
2010-04-10, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldkatt
Du börjar ju med att konstatera att det är så, och sen pratar du om vad du drar för slutsatser av det. Till att börja med, vad är det som säger att din premiss alls stämmer?

Nej, jag börjar med att hävda det, sedan säger jag vad det skulle innebära.

Sedan visar jag hur jag kommer fram till den slutsatsen.
Citera
2010-04-10, 12:02
Medlem
Citat:
Nej, jag börjar med att hävda det, sedan säger jag vad det skulle innebära.

Sedan visar jag hur jag kommer fram till den slutsatsen.

Precis. Min poäng är att du inte visar hur du kommer fram till premissen, att allt som har en början måste ha ett slut och vice versa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in