Citat:
Ursprungligen postat av Teelx
Hej!
Jag och mitt ex separerade vid årsskiftet, nu håller vi på att sälja vår lägenhet. Vi äger den tillsammans (50% var). Vi har lån på lägenheten och nu tvistar vi om räntekostnaden på detta lån. När vi separerade flyttade jag efter ett tag hem till min nya flickvän och mitt ex flyttade hem till sina föräldrar.
För mig är det självklart att jag betalar hyran och elräkningen eftersom det är jag som kunde haft användning av lägenheten fram till försäljning. Mitt ex hävdar att jag ska betala räntekostnaden också, vilket jag har gjort. Jag tycker dock att det är fel då lånet är gemensamt och lägenheten kommer generera vinst. Jag hävdar att vi borde dela på räntekostnaden och känner mig utnyttjad då vi när försäljningen är färdig får 50% var.
Vad tycker ni? Vem har rätt och vad är smidigast?
Tack på förhand!
Anledningen till att vi gemensamt kom överens om att du skulle betala räntan på lånet fram till lägenheten var ute till försäljning, är att Du gått med på att ansvara för renoveringen och gick med på att Du skulle slutföra renoveringen av olika anledningar:
1. Du var i behov av lägenheten för att ha någonstans att bo och därför var det mest praktiskt att du också tog tag i det sista som skulle fixas.
2. Du var den som lagt ner minst tid i lägenheten med renoveringen och därför var vi överens om att det var rättvist att du gjorde det sista. Och det sista var ju faktiskt inte så mycket om man sätter det i relation till mammas tapetsering, stoffes elarbete, johan och angelicas hjälp och den extra tid som jag faktiskt lade ner mer än dig.
Denna överenskommelse har vi nedskrivet med bådas underskrifter.
Eftersom jag inte kunde påverka ditt utflyttningsdatum, mer än att du senast skulle vara ute 15 maj (vilket också står i våra papper), fick du betala räntan på lånet fram tills lägenheten var klar. Om du inte gått med på att slutföra renoveringen hade vi sålt lägenheten i det skick som den var i då och då hade vi förlorat mycket pengar. Lägenheten hade ju inte varit lika mycket värd. Och med tanke på hur mycket både Du och Jag tjänat på mammas tapetsering och min brors El-arbete, så var det väl inget konstigt om Du och din pappa gjorde det sista för att höja värdet?
Om du velat slippa räntekostnaderna tidigare hade du fått skynda på med lägenheten och lägga ner tid där direkt istället för att göra andra roligare saker. Jag vill inte betala för något som jag inte kan påverka. Hade detta påverkat min ekonomi hade lägenheten varit färdig efter ett par veckor efter att vi separerat. Du känner mig och du vet att det är sant. Men jag kan tänka mig att det för dig var mer "trögstartat" eftersom du ändå behövde lägenheten för att bo och därmed såg 15maj som ett deadline datum och inte tänkte "Bli färdig fortare, spara mer pengar"
Det komiska i detta var att jag tillslut tröttnade på att det inte blev färdigt och det kändes som om du och jag aldrig skulle komma till ett slut. Du hade ju redan hittat en ny bostad och därför hindrade det inte oss att sälja längre. Därför valde jag att gå ner i lägenheten och lägga ner 25h för att få den helt färdig. Hade jag inte gjort det hade väl lägenheten fortfarande inte legat ute och du hade fortfarande stått med en tickande hyra och ränta.
Hoppas du förstår mitt perspektiv lite bättre och försöker förstå mig. Jag förstår att du tycker det är jätte orättvist efter att ha läst ditt inlägg på flashback, men hade du nämnt hela sanningen hade reaktionerna kanske blivit annorlunda.
Hälsningar
Exet med fel inloggning (Sorry - men jag orkar inte göra en egen användare. Det är kanske respektlöst, men det är vi mot varandra hela tiden så vad spelar det för roll nu?! Suck..)