2010-04-08, 12:19
Medlem
__carls avatar
Jag fick hem en Rolleicord V igår, men den fungerar inte riktigt. Förutom att den var otroligt skitig och äcklig (kameror från rökarhem går helt bort i framtiden) verkar inte filmframmatningen fungera. Om jag har en spole i kan jag gå från 0 till ruta 1 (även om det tar misstänksamt lång tid att veva fram spolen), men sedan klickar det till och ratten fastnar. Så långt är allt normalt, det är ju dubbelexponeringsskyddet, men problemet är att kopplingen mellan slutaren och skyddet inte verkar fungera. Jag kan helt enkelt aldrig mata fram filmen till ruta 2.

Eller gör jag bara något fel? Jag överväger att skruva isär den och plocka bort dubbelexponeringsskyddet (en liten sprint som stoppar kugghjulet, misstänker jag), men jag vet inte ens hur man får isär kameran.

Det värsta är att jag betalade 1000:- för den, en väldigt dålig affär även om den hade varit i nyskick. Sista minuten-budning och tävlingsinstinkt går inte ihop.
Citera
2010-04-08, 23:25
Medlem
burrowss avatar
jag stoppar in en film i min Rolleicord imorgon o kollar hur jag brukar göra
var ett tag sedan jag använde den så jag mins fan inte
Citera
2010-04-08, 23:39
Medlem
Jag har för mig att det finns en separat spärr för filmframmatningen. Det är alltså inte något vattentätt dubbelexponeringsskydd på den där kameran. Du skulle lätt kunna kringgå det.
Citera
2010-04-08, 23:53
Medlem
Är du säker på att du har avfyrat slutaren? Vill bara dubbelkolla.. Och du har koll på att man måste spänna slutaren innan också? Mer än så kan jag inte hjälpa dig tyvärr..

När jag fick hem min Ikoflex var den rätt skitig och äcklig, det var någon slags beläggning på den som fick fingrarna att lukta illa efteråt. Men jag körde med en trasa, som jag kört i diskmedel och vatten och vridit ur riktigt ordentligt, och gnuggade ordentligt utvändigt på kameran och gjorde det några gånger med nytt vatten. Det mesta av det äckliga gick bort, till en acceptabel nivå iaf. Eftersom det inte är någon elektronik i kameran (?) så antog jag att det inte är någon fara med lite vatten på den.
Citera
2010-04-09, 11:01
Medlem
__carls avatar
Ska kanske nämnas att jag inte testat frammatningen med film, men jag ser ingenting inne i kameran som tyder på att det ska fungera bättre med film i. Idag skruvar jag nog isär den för att försöka plocka bort skyddet.
Citera
2010-04-13, 22:13
Medlem
air-frances avatar
Låt bli att skruva isär den.
Det sker ingen frammatning (ökning av siffervärde) i min Rolleicord nu när jag testar utan film.
Men inga problem med film i.
Citera
2010-04-15, 09:14
Medlem
__carls avatar
Nu fungerar den faktiskt. Jag har ingen som helst aning om varför, men så är det ofta med gamla kameror som stått länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in