Citat:
Ursprungligen postat av Ett Hund
Att ge ett eget forum till research chemicals tror jag inte på, även om tanken har slagit mig ibland också. Problemet är att avgöra vad som faktiskt är en RC och vad som inte är det.
Var går gränsen för när man kan anse en drog vara en RC och inte?
Nu har jag inte läst i Övriga droger på länge, men vilka andra droger är tänkt att diskuteras där nu när Bensodiazepiner har fått ett eget forum om inte just rökmixar och RC's som inte redan går under några av de befintliga huvudforumen?
Om en RC är en stimulant så bör den diskuteras under Centralstimulantia, är det en opiat så ska den diskuteras under Opiater och andra opioider.
Vad blir då kvar för ett RC-underforum?
Jadu, jag har funderat på det där också. Sen när en RC klassas går den ju i princip från en RC till en "Övrig drog", även om det är en RC. Förstår din tanke och antar att du förstår min.
Men samtidigt så ska man gå i dom tankarna så är det ju bara rökmixar som ska diskuteras i ÖD då de flesta rc's är centralstimulanter eller hallucinogena och således borde diskuteras i respektive forum (och det är ju 50/50 där typ. finns ju te.x. meph-trådar i både öd och cs).
Jadu, finns inte så mycket att diskutera i ÖD längre, men gillar inte namnet riktigt.
Skulle man inte kunna ändra namnet då? "Övriga droger, research chemicals (kanske RC's för att förkorta namnet) och rökmixar" eller något liknande? För det är ju bara det som diskuteras där (och imovane, stilnoct, etc). Visst, det är väl rätt som det är, men är verkligen kan man verkligen benämna en rökmix som en "övrig drog"? Tycker det känns.. Fel.
ÖD som var mitt favoritforum förut besöker man ju inte längre. Nu får man sitta och hoppa fram och tillbaka som en tomte känns det som, trots att det bara är en drog som tagits därifrån.
"ÖD och RC's" kan ju ÖD byta namn till och sen förnyar man reglerna så att folk förstår att methylone ska diskuteras i CS och inte ÖD te.x, och sen gör man en rökmix-underdel i cannabis?
Och det som diskuteras i det nya ÖD får vara Z-droger, krypton och liknande.
Mina argument blev klart klenare nu när du förklarade hur du såg på saken, men jag m.fl. tycker att rökmixarna i ÖD iallafall borde diskuteras någon annanstans, så en underdel i cannabis för dom står jag iallafall fast för. Och som sagt, en förtydligande regel att RC's ska diskuteras under cs/benso/opiater även dom.
Och eftersom det är så, skulle man ju kunna döpa om CB till "Cannabis och rökmixar", visst skulle CB bli förstört, men det är det ju redan
Ursäkta (eh, skrev jag det där?) för att jag formulerar mig som en apa igenom hela inlägget.
/Fordie