Citat:
Ursprungligen postat av DirtyHarry
Tack tilll Head för svar och engagemang!
Men jag förstår inte riktigt hur du menar.... säger inte att du har fel, förstår bara inte...
Hur kan den som blir utköpt förlora om man får ut mer än man är beredd att lägga själv? Eller är det något jag förbiser här? Med budgivning menar jag för övrigt en öppen budgivning där bägge parter budar så länge de vill tills den ena viker ner sig.
Själv kan jag både tänka mig att ha och inte ha huset så länge jag blir utköpt till ett marknadsmässigt pris. Tycker dessutom att det vore smidigt att en av oss behöll huset så barnen får lite mindre hattande...
H
Om det enbart ni två som får buda blir maxbudet det förloraren max kan buda + budstegsbeloppet.
Om det är flera med i budandet, låt oss säga en person A, så kan det vinnande budet bli högre.
Detta inträffar om person A är villig att buda över er bägge, alternativt om A bara bjuder mer är vad förloraren i första exemplet kunde bjuda. Då blir det vinnande budet det person A max kan buda +budstegsbeloppet.
Ett enkelt exempel: Du har 1kr, Tjejen har 10miljarder. Ni budar bägge på huset, i steg av 1kr.
Tjejen vinner såklart och betalar 2kr.
Du får 1kr för din del i huset.
Om vi lägger till en person A som har 1 miljon->
Tjejen vinner fortfarande och får huset men får nu istället betala en miljon och en krona.
Du får femhundratusen och 50öre.
Vilket alternativ låter mest korrekt?
Den som säljer får visserligen alltid ut mer än vad han själv kan tänkas betala, han får ut det som köparen kan betala delat i två. Det gäller således att få in så många köpstarka spekulanter som möjligt in i budprocessen för att trycka upp priset.
(Om du nu vet med säkerhet att du kan betala mer ska du ju självklart inte säga det här till tjejen utan köra er egna lilla auktion

)