• 1
  • 2
2010-04-08, 02:15
Medlem
QP Cheeses avatar
jag fick en hrddisk av en polare som innehll massa GB musik och nr jag frsker spela i vlc s vgrar den, helt tyst i hgtalarna fast grnssnittet visar att den spelar upp.

I windows media player var jag tvungen att hmta en licens:

Det krvs en licens fr att spela upp den hr filen
Filen du frsker spela upp har kopierats frn en ljud-CD.

Under kopieringsprocessen frsgs filen med ett skydd. Detta skydd gr att filen bara kan spelas upp p ett visst antal datorer.

Fr att kunna spela upp den hr filen p datorn mste du hmta en licens (en process som ocks kallas verflyttning av licens). En licens fungerar som en elektronisk nyckel med vilken du kan "lsa upp" en skyddad fil och spela upp den.

Om du vill hmta en licens fr den hr filen klickar du p Hmta licens.

Obs!
Microsoft kontrollerar hur mnga licensverflyttningar som har gjorts fr detta innehll. Microsoft begr inte ngon kontaktinformation (som namn, adress, telefonnummer eller e-postadress) fr att utfra verflyttningen. Mer information om de uppgifter som skickas till Microsoft finns i sekretesspolicyn.

Vad gr jag fr att slippa den hr skiten och kunna lgga in p tex min mp3 eller usb och till en annan dator och sen spela upp utan massa tjafs? och kunna anvnda vilken spelare jag vill?
Citera
2010-04-08, 10:18
Medlem
hasenfrasens avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Media_DRM
Citera
2010-04-08, 10:28
Medlem
QP Cheeses avatar
Tack men det dr sa ingenting, hur tar jag bort det?
Citera
2010-04-08, 10:46
Medlem
hasenfrasens avatar
Slappskalle, hade du lst p lite om DRM (mha av lnken hr ovanfr) s hade du frsttt att man mste montera hrddisken i den dator dr filerna kan spelas upp korrekt (dvs originaldatorn) och D kan du konvertera dem till ett format som inte r skyddat. I din nuvarande dator r det krt att "kncka" DRM.
Citera
2010-04-08, 11:26
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Slappskalle, hade du lst p lite om DRM (mha av lnken hr ovanfr) s hade du frsttt att man mste montera hrddisken i den dator dr filerna kan spelas upp korrekt (dvs originaldatorn) och D kan du konvertera dem till ett format som inte r skyddat. I din nuvarande dator r det krt att "kncka" DRM.

lol, ok... till mitt frsvar ska jag sga att engelska r inte min starka sida...

Men vad? jag kan inte gra ett skit allts? inte ens brnna ut dem p cd och lgga in dem p nytt utan drm?
Citera
2010-04-08, 13:31
Medlem
hasenfrasens avatar
Det enda du kan gra med filerna r att montera hrddisken i den dator som filerna kommer ifrn och dr konvertera dem till ett icke-skyddat format.
Citera
2010-04-08, 17:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
Vad gr jag fr att slippa den hr skiten och kunna lgga in p tex min mp3 eller usb och till en annan dator och sen spela upp utan massa tjafs?

det r enkelt. bara ta bort DRM. sk p google, det finns mnga program som man kan anvnda fr att ta bort den eller konvertera filerna till mp3: http://www.google.se/search?hl=sv&so...=&oq=&gs_rfai=
Citera
2010-04-08, 19:49
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
det r enkelt. bara ta bort DRM. sk p google, det finns mnga program som man kan anvnda fr att ta bort den eller konvertera filerna till mp3: http://www.google.se/search?hl=sv&so...=&oq=&gs_rfai=
Enkelt p vilket stt d? Har du ingen licens s kan du inte konvertera filen till ett oskyddat format...
Citera
2010-04-08, 20:36
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Enkelt p vilket stt d? Har du ingen licens s kan du inte konvertera filen till ett oskyddat format...

ok, nu har jag ju en licens och kan spela dem i wmp, kan jag d lsa skyddet utan fr mycket meck?
Citera
2010-04-08, 21:19
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
ok, nu har jag ju en licens och kan spela dem i wmp, kan jag d lsa skyddet utan fr mycket meck?
Ja kan du spela upp dom kan du konvertera dom till ett oskyddat format vilket som, nemas problemas...
Citera
2010-04-08, 21:52
Medlem
Skogswalds avatar
Lossless DRM removal software for Windows Media files

These programs strip out the DRM information from Windows Media files. May not be legal in your country, so use at your own risk.

* freeme2 (Freeware/Windows)
Freeware lossless DRM remover for Windows Media .WMV and .WMA files

* FairUse4WM (Freeware/Windows)
Freeware lossless DRM removal Windows software. Strip copy-protection from .WMV, .ASF, .WMA (Windows Media Player 9, 10, 11)

* Automate unDRM v2.0 (Freeware/Windows)
Free DRM removal from .WMV, .ASF, .WMA (Windows Media audio/video files). Included in the download pack: drmdbg, drm2wmv, DecryptIt. Windows Media Player 9 or 10.00.00.3646 required.
Citera
2010-04-08, 22:31
Medlem
hasenfrasens avatar
T.o.m. gamla Winamp kan spela DRM-skyddade WMA och skapa vanliga MP3-filer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in