2010-04-07, 12:32
Medlem
Tänkte fritera i vanlig stekpanna.

Av olivolja och rapsolja vilken för bäst resultat?

Övriga tips, aldrig gjort detta innan. Men man bör väl förmodligen inte fritera något när man ej har några kläder på sig, inte sant?
2010-04-07, 12:37
Medlem
Mr Teks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HectorElFather
Tänkte fritera i vanlig stekpanna.

Av olivolja och rapsolja vilken för bäst resultat?

Övriga tips, aldrig gjort detta innan. Men man bör väl förmodligen inte fritera något när man ej har några kläder på sig, inte sant?

Av dem två helt klart rapsolja, hade aldrig fått för mig att fritera i olivolja, den klarar inte höga temperaturer.
Klä på dig, förutom att jag tycker det är vidrigt att laga mat utan tröja, gillar inte änns att äta utan tröja, så är det inte omöjligt att det skvätter lite.
2010-04-07, 12:47
Medlem
Är det bara lägga ner grejerna man ska fritera när oljan börjar stritta lite eller?
Eller typ hur vet man när det är tillräckligt varmt?

Vilken olja är att föredra annars? Om man fick välja helt fritt dvs.
2010-04-07, 13:19
Medlem
alec.baptistes avatar
Frityrolja är att föredra då den är "gjord" för höga temperaturer.
Du ska nog ha en gryta snarare än en stekpanna för när du lägger i det du ska fritera så stiger nivån ganska mycket.

Du kan prova att fritera n ljus brödbit först och se hur den klarar tempen, den ska bli lagom rostad på kanske 3 minuter har jag för mig.

Annars kanske du har en stektermometer du kan stoppa i då ska du hman på runt 180-190 grader. Beror ju lite på vad du ska fritaera också.

Men kolla internet där finns nog massa råd.

Men som sagt du har nog bekymmer snart om du försöker fritera i en stekpanna, och teflon ska du inte heller ha.
2010-04-07, 13:39
Medlem
Cantorass avatar
Vad ska du fritera?
2010-04-07, 14:06
Medlem
Taranaxs avatar
Jag håller med ovanstående talare. Frityrolja är bäst. Finns på Willys tex och är inte så dyrt. Annars går det bra med rapsolja också men man kan inte återanvända den speciellt många gånger. Och ta en stor gryta/kastrull, inte stekpanna. Sätt den på spisen på 6:an och släng i en fryst rå pommes frites. Den lägger sig på botten men när den flyter upp till ytan och det börjar skumma runt den är oljan färdig att fritera i.
2010-04-07, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Vad ska du fritera?
Tortilla-bröd typ.

Tack.
Ska köra igång nu, lär bränna upp hela köket :P
Har ingen gryta så för köra i stekpanna.
2010-04-07, 17:54
Moderator
Evil Eds avatar
Trådar finns, sök.

/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här