2010-04-07, 11:18
Medlem
Jag har säkert hamna totalt fel. Men tänkte Forumet heter ju ändå teknologi så det kanske stämmer.
Om det är så att jag har hamnat fel så får ni gärna flytta mig till en bättre plats!

Jag har fått i uppgift att bygga en ljusskylt med ett företagsnamn på.
Den ska helst drivas med spänningen 12V/24V då strömkällan är 1/2 bilbatterier som laddas av en liten vindgenerator.

Företagsnamnet innehåller 15 tecken vi kallar för enkelhetens skull "Flashback Forum!" vilket blir 15 tecken. Jag hade tänkt att jag skulle göra det lite roligare än bara koppla in dioder som lyser fast hela tiden så jag tänkte mig att man skulle ta och göra en skylt som blinkar så här:

Tänder en bokstav i taget dvs:
F
l
a
s
h
b
a
c
k
F
o
r
u
m
!

Sedan blinkar den hela texten 2 ggr dvs:
Flashback Forum!
Flashback Forum!

För att hela texten sedan ska lysa fast i några sekunder, för att det sedan ska börja om.

Får gärna finnas inställningsmöjligheter för hastigheten om det är möjligt.
Är duktig på att tyda kopplingsscheman samt löda men är helt lost när det gäller att konstruera eget.

Om ni tycker min idé är helt omöjlig säg till så kanske det går att förändra
Citera
2010-04-07, 13:49
Medlem
sommarlovs avatar
Du ska programera en PIC-processor.

Google hjälper dig att hitta rätt!
Citera
2010-04-07, 19:58
Medlem
Stockos avatar
Jag hade nog använt en Arduino. Styr varje bokstav med en digital utgång på arduinon genom en transistor, eftersom arduinon inte klarar att driva så många LED:er.
Hastigheten kan du reglera genom att läsa av en potentiometer kopplad till en analog ingång.

Driva på mer än 12V kan vara lite knivigt, du får nog ha en extern regulator med kylfläns, och helst en spänningsdelare före gjord av ett par ganska feta resistorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in