Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-04-06, 21:07
Medlem
Carlos88s avatar
Hej!

Jag gillar flashback väldigt mycket och har ett önskemål.
Jag tror någon sa att de kan ha tagits upp tidigare.
Men jag och förmodligen många andra skulle väldigt
gärna se att de fanns ett delforum för dokumentärer.

Som det ser ut nu får man inte ens skapa topics om diverse dokumentärer i Film-forumet, utan
det är en specifik topic reserverad för samtliga dokumentärer och då kan man ju
bara diskutera några enstaka i taget. Det blir dessutom ett virrvarr av poster och
inga möjligheter till några längre diskussioner om en dokumentär man tyckte var spännande/intressant.

Tänkte att eftersom det finns ett delforum för syndikalism (som jag tror de flesta inte ens
vet vad det är) så kanske det finns rum för ett delforum för dokumentärer?

Tack för mej!
Citera
2010-04-07, 16:40
Medlem
Ett Hunds avatar
Fel forum.

Feedback -> Flashback

/Moderator
Citera
2010-04-07, 16:42
Medlem
Ett Hunds avatar
Själv tycker jag det låter märkligt att man kör med en mastodonttråd för alla dokumentärer.
Stora samlingstrådar är helt värdelösa när det kommer till att diskutera kring helt skilda ämnen, vilket olika dokumentärer måste anses vara.

En väldigt dålig lösning om jag får säga det själv.
Citera
2010-04-07, 16:53
Medlem
_abous avatar
Ett underforum tycker jag känns lite overkill, men den stora tråden kan slopas och enskilda dokumentärer borde istället tillåtas att ha egna trådar i film.
Citera
2010-04-07, 16:55
Medlem
Det var faktiskt riktigt dåligt att alla olika slags dokumentärer får en enda klumptråd. Hur ska man hålla reda på alla, och kunna ha sammanhängande samtal när en sida i tråden handlar om en dokumentär och nästföljande tre om en annan och dokumentären efter det tre sidor, osv osv?

Nej, kanske borde man göra som moderatorerna gjorde i Religion-forumet med "Jehovas vittnen"-tråden och erkänna att en sådan stor och otymplig tråd är ett misstag att låta fortleva.

https://www.flashback.org/t466404p944

Säkerligen är "Dokumentärer" ett än bredare topic än "Jehovas vittnen".
Citera
2010-04-07, 18:29
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Hund
Själv tycker jag det låter märkligt att man kör med en mastodonttråd för alla dokumentärer.
Stora samlingstrådar är helt värdelösa när det kommer till att diskutera kring helt skilda ämnen, vilket olika dokumentärer måste anses vara.

En väldigt dålig lösning om jag får säga det själv.

Men måste dokumentärerna diskuteras i filmforat då?
Dokumentärer om bilar kan ju diskuteras i bilforat exempelvis
Citera
2010-04-07, 18:48
Medlem
Carlos88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Men måste dokumentärerna diskuteras i filmforat då?
Dokumentärer om bilar kan ju diskuteras i bilforat exempelvis

Jag hade hållt med om det inte vore för att många dokumentärer ser man bara
för dokumentärernas skull. För att de är väldigt välgjorda och gör en intresserad av ett
ämne man annars kanske hade funnit ointressant.

Ta t.ex. Paradise Lost. Den handlar om tre små barn som var mördade i Robin Hood hills, West Memphis.
Jag är inte speciellt intresserad av mord (vem har mord som specifikt intresse utöver möjligen några
enstaka från modo,gore&bizzarr-forumet? ). Men den dokumentären är så pass välgjord att jag
visade den för flera kompisar varav alla fann den intressant. Och vi diskuterade den mycket.

Jag skulle ha svårt att hitta rätt delforum att diskutera den här. Och om jag väl startade en topic tror
jag den skulle verka smått missplacerad i det forumet jag nu sätter den. Den skulle förmodligen inte
bli hittad av allt flashback-folk som också hade funnit den intressant heller.
Citera
2010-04-07, 20:21
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlos88
Jag hade hållt med om det inte vore för att många dokumentärer ser man bara
för dokumentärernas skull. För att de är väldigt välgjorda och gör en intresserad av ett
ämne man annars kanske hade funnit ointressant.

Ta t.ex. Paradise Lost. Den handlar om tre små barn som var mördade i Robin Hood hills, West Memphis.
Jag är inte speciellt intresserad av mord (vem har mord som specifikt intresse utöver möjligen några
enstaka från modo,gore&bizzarr-forumet? ). Men den dokumentären är så pass välgjord att jag
visade den för flera kompisar varav alla fann den intressant. Och vi diskuterade den mycket.

Jag skulle ha svårt att hitta rätt delforum att diskutera den här. Och om jag väl startade en topic tror
jag den skulle verka smått missplacerad i det forumet jag nu sätter den. Den skulle förmodligen inte
bli hittad av allt flashback-folk som också hade funnit den intressant heller.

Jag tänkte visserligen lite på just "hur dokumentären är gjord" att det passar för diskussioner i filmforat, samt att det är en del som inte går att klassa in någonstans.

Dock tycker jag ett underforum känns lite overkill, då är det bättre om man skapar ett för "filmproduktion" och diskuterar hur man gör film/dokumentärer/serier
Citera
2010-04-07, 20:28
Medlem
Carlos88s avatar
Citat:
Jag tänkte visserligen lite på just "hur dokumentären är gjord" att det passar för diskussioner i filmforat, samt att det är en del som inte går att klassa in någonstans.

Dock tycker jag ett underforum känns lite overkill, då är det bättre om man skapar ett för "filmproduktion" och diskuterar hur man gör film/dokumentärer/serier

Jag håller inte med om att det är "hur den är gjord" som är intressant.
Utan det är fortfarande innehållet som är det intressanta.
Vad jag menar är att det finns folk som gillar bra dokumentärer och vill se,
diskutera, tipsa och bli tipsad om andra. Sen behöver inte den personen vara intresserad
av just de områdena de dokumentärerna berör. Men kan ändå vara intresserad av hur en händelse
eller ett ämne speglats i en dokumentär. Man kanske vill diskutera vad man tycker och tror. Prata
om vad som kanske är överdrivet eller vad som visat sig efter dokumentären spelats in,
om dokumentären haft någon kontroversiell påverkan på allmänheten och liknande.
Citera
2010-04-07, 20:34
Medlem
antagonistens avatar
Jag tycker att det beror på vilken slags dokumentär det är. Om det är en "populär" och "högprofilerad" dokumentär, exempelvis Michael Moores senaste, tycker jag att den kan förtjäna en egen tråd. Däremot känns det ju rätt onödigt att ha trådar dedikerade åt halvdåliga 40-minutersavsnitt på Discovery Channel. Det är lite som att man skulle skapa ett eget forum för animerad film, deckare eller hårdrock.

Det nuvarande systemet fungerar ju uppenbarligen i resten av forumdelarna så varför skulle det inte kunna fungera även i filmdelen?
Senast redigerad av antagonisten 2010-04-07 kl. 20:37.
Citera
2010-04-07, 20:37
Medlem
_abous avatar
Citat:

Det finns ett sådant forum.
Jag tycker du har en bra poäng i att man kan ta upp frågeställningen i berört forum, till exempel Videocracy i Media, eller The Union i Cannabis.
Men samtidigt vill jag inte få en diskussion om någon av dessa dokumentärer låst i Film, med hänvisning till den stora tråden, då diskussionen blir väldigt temporär i en så stor tråd.
Många topics kan diskuteras i olika delar, mycket beror på infallsvinkel.
Citera
2010-04-07, 20:51
Medlem
Carlos88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Jag tycker att det beror på vilken slags dokumentär det är. Om det är en "populär" och "högprofilerad" dokumentär, exempelvis Michael Moores senaste, tycker jag att den kan förtjäna en egen tråd. Däremot känns det ju rätt onödigt att ha trådar dedikerade åt halvdåliga 40-minutersavsnitt på Discovery Channel. Det är lite som att man skulle skapa ett eget forum för animerad film, deckare eller hårdrock.

Det nuvarande systemet fungerar ju uppenbarligen i resten av forumdelarna så varför skulle det inte kunna fungera även i filmdelen?

Mjo, men jag tror du underskattar lite hur många "välgjorda"/"högprofilerade" dokumentärer det finns
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in