2010-04-06, 17:17
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Den brutala misshandeln av pensionärsparet i Landskrona nyligen, där den äldre damen avled av sina skador, påminde mig om minnesbilder jag har av ett rättsfall i det relativt trygga svenska folkhemmet, på sextiotalet, där jag vill minnas att en familjefar fick sätta livet till, inför ögonen på sin egen familj, efter ha tillrättavisat några ynglingar. De unga männen tog sig illa vid av tillsägelsen och misshandlade mannen så illa att han avled av sina skador.

Jag har provat göra sökningar såväl här i krim.hist.-tråden, som på Svenska mord, men ej lyckats hitta detta rättsfall.

Har jag (mar-)drömt denna händelse eller hände den, i verkligheten?

Jag ber om forum-veteranernas och krim.hist.-rävarnas hjälp, här. Med tack på förhand.
Citera
2010-04-06, 21:09
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Den brutala misshandeln av pensionärsparet i Landskrona nyligen, där den äldre damen avled av sina skador, påminde mig om minnesbilder jag har av ett rättsfall i det relativt trygga svenska folkhemmet, på sextiotalet, där jag vill minnas att en familjefar fick sätta livet till, inför ögonen på sin egen familj, efter ha tillrättavisat några ynglingar. De unga männen tog sig illa vid av tillsägelsen och misshandlade mannen så illa att han avled av sina skador.

Jag har provat göra sökningar såväl här i krim.hist.-tråden, som på Svenska mord, men ej lyckats hitta detta rättsfall.

Har jag (mar-)drömt denna händelse eller hände den, i verkligheten?

Jag ber om forum-veteranernas och krim.hist.-rävarnas hjälp, här. Med tack på förhand.

Var?
Citera
2010-04-06, 22:09
Medlem
Upplands-Väsby i gångtunneln vid stationen 1968 -70???
Citera
2010-04-06, 22:35
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
@Crime-boy: Geografi: såvitt jag minns hände detta i stor-stockholm, men kan också ha varit i en annan större svensk stad.

@Hundtorget: Jag lyckas inte riktigt få min klocka att ringa, eller poletten att trilla ned. Jag ber om mer info, om det dåd du nämner.

Det exceptionella var, så vitt jag minns det, att offrets familj blev vittne, det skedde i deras åsyn.
Citera
2010-04-06, 22:43
Medlem
Starfuckers Incs avatar
Jag har tillgång till en massa gamla nordisk kriminalhistoria böckerom jag vill, kan kolla i dem vid tillfälle.
Om det skulle vara 69-70 så finns det absolut med om det var ett uppmärksammat fall
Citera
2010-04-09, 06:31
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starfuckers Inc
Jag har tillgång till en massa gamla nordisk kriminalhistoria böckerom jag vill, kan kolla i dem vid tillfälle.
Om det skulle vara 69-70 så finns det absolut med om det var ett uppmärksammat fall

NK kom ut första gången 1970.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in