2010-04-05, 23:23
#1
if Player.BoundingBox.colliderect(Enemy.Boundingbox):
Player.Alive = false
print 'Du koliderade, otur som vanligt'
bgimg="bak.jpg" gubbe="gubb.png" import pygame as py, sys, random from pygame.locals import * py.init() #skapar skärmen screen=py.display.set_mode((640,360),0,32) #laddar inte bilderna, backgrunden och spelaren background=py.image.load(bgimg).convert() player=py.image.load(gubbe).convert_alpha() player2=py.image.load(gubbe).convert_alpha() #roterar spelaren så han kan springa run_left=py.transform.rotate(player,90) run_right=py.transform.rotate(player,270) run_up=py.transform.rotate(player,0) run_down=py.transform.rotate(player,180) #sätter start position x,y = 150,150 dx,dy = 0,0 #cirkel col=(230,170,0) pos=(400,200) rad=(60) rita = 0 #skapar en while slinga för hela spelet while True: for event in py.event.get(): if event.type == QUIT: #för att kunna stänga av programmet py.quit() sys.exit() #Se till så att gubben kan röra på sig när man trycker på knapparna if event.type == KEYDOWN: if event.key==K_LEFT: dx=-1 player=run_left elif event.key==K_RIGHT: dx=+1 player=run_right elif event.key==K_UP: dy=-1 player=run_up elif event.key==K_DOWN: dy=+1 player=run_down #Se till så att gubben inte fortsätter att röra på sig när man släpper if event.type == KEYUP: if event.key==K_LEFT: dx=0 elif event.key==K_RIGHT: dx=0 elif event.key==K_UP: dy=0 elif event.key==K_DOWN: dy=0 if x>640 or x<0: x=0 if y>360 or y<0: y=0 if pos == x: print 'hej' x+=dx y+=dy screen.blit(background, (0,0)) screen.blit(player,(x,y)) py.draw.circle(screen, col, pos, rad) screen.blit(player2,(400,300)) py.display.update()
bgimg="bak.jpg" gubbe="gubb.png" import pygame as py, sys, random from pygame.locals import * py.init() #skapar skärmen screen=py.display.set_mode((640,360),0,32) #laddar inte bilderna, backgrunden och spelaren background=py.image.load(bgimg).convert() player=py.image.load(gubbe).convert_alpha() player2=py.image.load(gubbe).convert_alpha() #roterar spelaren så han kan springa run_left=py.transform.rotate(player,90) run_right=py.transform.rotate(player,270) run_up=py.transform.rotate(player,0) run_down=py.transform.rotate(player,180) #sätter start position x,y = 150,150 dx,dy = 0,0 #cirkel col=(230,170,0) pos=(400,200) rad=(60) rita = 0 #skapar en while slinga för hela spelet while True: for event in py.event.get(): if event.type == QUIT: #för att kunna stänga av programmet py.quit() sys.exit() #Se till så att gubben kan röra på sig när man trycker på knapparna if event.type == KEYDOWN: if event.key==K_LEFT: dx=-1 player=run_left elif event.key==K_RIGHT: dx=+1 player=run_right elif event.key==K_UP: dy=-1 player=run_up elif event.key==K_DOWN: dy=+1 player=run_down #Se till så att gubben inte fortsätter att röra på sig när man släpper if event.type == KEYUP: if event.key==K_LEFT: dx=0 elif event.key==K_RIGHT: dx=0 elif event.key==K_UP: dy=0 elif event.key==K_DOWN: dy=0 if x>640 or x<0: x=0 if y>360 or y<0: y=0 if pos == x: print 'hej' x+=dx y+=dy screen.blit(background, (0,0)) screen.blit(player,(x,y)) py.draw.circle(screen, col, pos, rad) screen.blit(player2,(400,300)) py.display.update()
if pos == x:
print 'hej'
if (400,200) == x:
print 'hej'
if pos == (x, y):
print 'hej'
pos = {'x':150,'y':240} x = 150 if pos['x'] == x: print "It works!"
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!
Swish: 123 536 99 96 Bankgiro: 211-4106
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!
Swish: 123 536 99 96 Bankgiro: 211-4106