• 1
  • 2
2010-04-05, 23:07
Medlem
Schnauzers avatar
Har lite funderingar på roddmaskinen.
Känns som att den är bra för konditionsträning då den aktiverar många delar av kroppen istället för bara benen när man t.ex. cyklar. Verkar också som att man kan bygga muskler när man ändå är igång.

Är det nån av er som kör mycket rodd?
Finns det något speciellt man ska tänka på?
Citera
2010-04-05, 23:11
Medlem
Det är ju nästan en sittande rodd:
http://movies.styrkeprogrammet.se/ex...ercise_181.jpg
Men man aktiverar mer muskler ja.
En roddmaskin har ju på ganska lågt motstånd om man jämför med en sittande rodd, och det är ju ansträngningen man vill åt när man bygger så om man kunde vrida upp motståndet ganska mycket skulle det vara väldigt bra, tror jag.
Eller om man är väldigt svag.
Citera
2010-04-05, 23:17
Medlem
EgggEs avatar
Kör det själv som uppvärmning och gillar maskinen väldigt mycket. Så smidig och skön att värma upp hela kroppen på en gång. Perfekt innan ett ryggpass också eller till armarna som kör på rejält. En skön maskin helt enkelt! Mums.
Citera
2010-04-05, 23:30
Medlem
För kondition fungerar alla konditionsmaskiner lika bra. Inget speciellt med Rodden.

Tror rodden aktiverar 95% eller om det var 80% av musklerna. Läste det i Metro en gång för lääänge sedan.
Citera
2010-04-05, 23:34
Medlem
Ramps avatar
Men man bygger knappast muskler med den...

För att bygga muskler måste du träna tungt, äta mer kalorier än du gör av med, ca 2-3 g protein per kilo kroppsvikt samt sköta sömnen och återhämtningen.
Citera
2010-04-05, 23:40
Medlem
Basens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnauzer

Är det nån av er som kör mycket rodd?
Finns det något speciellt man ska tänka på?

Börjar bli ett tag sedan jag körde ett cardiopass i roddmaskinen, men jag värmer alltid upp i roddmaskinen innan jag börjar styrketräna.

Det finns en hel del youtube-klipp hur man ror med korrekt teknik, exempelvis detta: http://www.youtube.com/watch?v=eqVmMd7FdAA

Tänk på att hålla ryggen rak hela tiden.
Citera
2010-04-06, 01:35
Medlem
Schnauzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramp
Men man bygger knappast muskler med den...

För att bygga muskler måste du träna tungt, äta mer kalorier än du gör av med, ca 2-3 g protein per kilo kroppsvikt samt sköta sömnen och återhämtningen.

Det är jag mycket väl medveten om. Dock så blev jag lite fundersam och fick uppfattningen av att de som tävlar i rodd har breda axlar men det beror kanske på att de tränar upp dem på annat håll.
Citera
2010-04-06, 09:50
Medlem
Ramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnauzer
Det är jag mycket väl medveten om. Dock så blev jag lite fundersam och fick uppfattningen av att de som tävlar i rodd har breda axlar men det beror kanske på att de tränar upp dem på annat håll.

Ja, de lär träna en hel del på gym
Citera
2010-04-06, 10:18
Medlem
SonicSyndicates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramp
Ja, de lär träna en hel del på gym
Detta behöver de ju faktiskt inte göra, Jag menar, det är ju inte bara gym som bygger muskler, tex träffade jag en killa som var breakdancare, han hade grym fysik och har inte satt sin fot på gymmet en enda gång
Citera
2010-04-06, 10:20
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonicSyndicate
Detta behöver de ju faktiskt inte göra, Jag menar, det är ju inte bara gym som bygger muskler, tex träffade jag en killa som var breakdancare, han hade grym fysik och har inte satt sin fot på gymmet en enda gång
Du kan ju gå med benen ner till Korea om du vill också, är faktiskt landmassa och broar hela vägen. Men det går ju snabbare att flyga ner eller ta tåget.
Citera
2010-04-06, 10:22
Medlem
Ramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Du kan ju gå med benen ner till Korea om du vill också, är faktiskt landmassa och broar hela vägen. Men det går ju snabbare att flyga ner eller ta tåget.

Men helst inte injecera superbränsle i planet så det går extra snabbt
Citera
2010-04-06, 11:06
Medlem
SonicSyndicates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
det är ju väldigt sant det också men det var inte heller vad jag menade Jag själv älskar gym träning och uppmuntrar alltid till det, men man ska inte klanka ner på andra folks byggande, tex simning osv ger bra kropp det också efter ett par år. Rom byggdes inte på en dag brukar dom säga

Ett annat exempel är armbrytare. Dom har väldigt stora armar och många som inte tränat alls mycket gym,
Senast redigerad av SonicSyndicate 2010-04-06 kl. 11:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in