• 1
  • 2
2010-04-05, 22:23
Medlem
Humpacks avatar
Har en bärbar dator från HP (ZD8000). Datorn har en funktion som heter hyperthread. Finns det några fördelar att stänga av denna? Jag behöver inte prestandan i den då den endast används till att betala räkningar etc.

Problemet med datorn är att den bara lägger av ibland när den känner för det, vilket troligtvis beror på värmeproblem. Sänks strömförbrukningen om man stänger av HT på den?

Finns det andra alternativ om man vill klocka ner den?

Kanske måste gå omvägen genom att rengöra den kanske? Problemet är att den är så svår att skruva isär
Citera
2010-04-05, 22:26
Medlem
Hyperthreading, eller HT är inte värt att ha på om man har en P4'a - Spelar faktiskt ingen roll. Program lär ju bara gå segare.
Citera
2010-04-05, 22:29
Medlem
Humpacks avatar
Ingenting jag märkt av iallafall
Kanske borde köra det avaktiverat?
Citera
2010-04-05, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humpack
Har en bärbar dator från HP (ZD8000). Datorn har en funktion som heter hyperthread. Finns det några fördelar att stänga av denna? Jag behöver inte prestandan i den då den endast används till att betala räkningar etc.

Problemet med datorn är att den bara lägger av ibland när den känner för det, vilket troligtvis beror på värmeproblem. Sänks strömförbrukningen om man stänger av HT på den?

Finns det andra alternativ om man vill klocka ner den?

Kanske måste gå omvägen genom att rengöra den kanske? Problemet är att den är så svår att skruva isär

En enkärnig dator med HT är fortfarande bara en enkärnig dator. En processor i 100% last med HT av drar i princip lika mycket effekt som en med HT på och full last på båda (den "riktiga" och den virituella). Men visst kan man tänka sig att en applikation som stödjer flera kärnor oftare lyckas dra upp processorn i högre utnyttjningsgrad med HT aktiverad än utan. Men då förlorar man i prestanda det man vinner i sänkt värmeutveckling om man stänger av HT.

/Hast
Citera
2010-04-05, 23:00
Medlem
Humpacks avatar
Låter bra iallafall Då får den vara avstängd
Citera
2010-04-06, 00:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pluggistoenten
Hyperthreading, eller HT är inte värt att ha på om man har en P4'a - Spelar faktiskt ingen roll. Program lär ju bara gå segare.

Det är helt fel. Du vet inte vad du pratar om. En p4 med ht och om du gör vista eller win7 ger en klart snabbare känsla av systemet.
Citera
2010-04-06, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Humpack
Låter bra iallafall Då får den vara avstängd

Gör som du vill, men jag skulle inte göra så. Men jag tycker det är viktigare att du ställer in datorn så att den drar lite ström, och då blir värmeproblematiken mindre.
Citera
2010-04-06, 00:28
Medlem
Hemmabygges avatar
Lite offtopic, men hur ställer man in så den drar mindre ström ?
Senast redigerad av Hemmabygge 2010-04-06 kl. 00:45.
Citera
2010-04-06, 00:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hemmabygge
Lite offtopic, men hur ställer man inte så den drar mindre ström ?

inte?
Citera
2010-04-06, 00:45
Medlem
Hemmabygges avatar
In* menar jag, förlåt.
Citera
2010-04-06, 17:57
Medlem
Humpacks avatar
Är jag också intresserad av hur man gör

Om det ens går på en sådan dator... Har inte hittat något i BIOS iallafall.
Citera
2010-04-06, 19:46
Medlem
Heter det inte typ "undervolting" tror jag läste det i en annan tråd i köpråd - stationärt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in