2010-04-05, 20:27
Medlem
OneBrAiNers avatar
Antag att jag vill låna x kronor till husköp. Då vill banken säkert att jag skall spara regelbundet hos dem i fonder och dylikt för att mjölka mig på dyra avgifter. Hur vanligt är det då att banken kräver att jag skall ha allt sparande samlat hos dem? Kan man mörka tillgångar hos andra institut eller syns dessa ändå. Skall inte låna just nu men kan vara bra att veta inför framtiden!
Citera
2010-04-06, 08:30
Medlem
Nej du behöver inte mörka något för en bank du vill låna hos och nej dom kommer inte neka dig att ha tillgångar på andra banker och nej dom kräver inte att du har sparat hos dom.

Men det ser bra ut om du kan visa upp ett förnuftigt sparande, om det är hos dom eller på annat sätt spelar nog mindre roll.
Citera
2010-04-06, 12:13
Medlem
Banken är intresserad av att se om du klarar av att spara pengar regelbundet, sen om det är i fonder eller om du väljer att lägga pengarna på ett konto med 0% ränta spelar mindre roll - huvudsaken är att de anser att dina möjligheter för återbetalning av lånet är godtagbart.

Du kan absolut ha pengar hos andra banker, men du kan behöva berätta det om det är så att du inte har något på banken du skall låna av, då banken troligen vill se att du har något sorts sparande innan du får ditt lån.
Citera
2010-04-06, 12:23
Medlem
OneBrAiNers avatar
Tack för svaren! Har Swedbank och sparar i några fonder där. Dessutom sparar jag dubbelt så mycket på avanza, främst Zero och den fonden vill jag inte lämna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in