Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-04-05, 17:22
  #1
Medlem
Död o återfödds avatar
.
VI SJÄLAR ÄR MEDVETNA !!!

VÅRA HJÄRNOR ÄR OMEDVETNA !!!



Det råder en fundamental skillnad, kvalitativ distinktion, mellan vårt eviga medvetande och vår temporära hjärna, som bara är ett elektrokemiskt system:

http://krishnascience.com/Brain,%20c...usnes,soul.pdf


Medvetandet och hjärnan är alltså två helt väsensskilda saker...


Wikipedia håller med:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Medvetandet
http://en.wikipedia.org/wiki/Consciousness

"Vad 'medvetande' och 'medveten person' egentligen är för något tillhör tillvarons största gåtor och verkar inte logiskt kunna föras tillbaka på hittills kända vetenskapliga principer."



Våra dagars vetenskapsmän har faktiskt inte en susning om medvetandets natur:

http://www.peterrussell.com/Speaker/Talks/SoC99.php




Må frid, lycka och Gudskärlek råda och äga er, önskar jag er alla av hela mitt hjärta, själens och Översjälens* boning (Guds lokaliserade immanenta aspekt, den Helige Anden, Samvetets röst)....Herren vare med er!

Aum, Om tat sat, Hare Krishna
.
Citera
2010-04-05, 17:48
  #2
Medlem
Nja... jag är ledsen... det där håller inte. Att man kan uppleva att man befinner sig utanför kroppen är klart, det har man kunnar visa på andra sätt också, genom att ex låta folk se genom en kamera som filmar dem själva.... men det bevisar inte att det är skilt från kroppen
Citera
2010-04-05, 18:42
  #3
Medlem
Dprests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
text

Det blir ensidigt och jobbigt att förstå och läsa om du bara hänvisar till flersidiga .pdf'er.

Vore det inte bättre om du själv sammanfattade och skrev ett vettigt inlägg där du tagit information från de olika källorna och sammanställer dom till ett påstående/tes whatever.

Det blir lätt ointressant med det upplägget du har.

Mvh
Citera
2010-04-05, 21:06
  #4
Avstängd
amanenprimats avatar
Operativsystemet vs. metallerna i datorn.

Jag öppnade min dator i jakt på ett program utan att hitta varken program eller uträkningar bland metallerna och plasten som är min dator. Jag mätte voltantalet över sladdarna men någon nedladdad film var det inte (bara elektricitet i metaller). Jag zoomade in och allt jag fann var atomer. Elektroner bland dem. Inga program, inga operativsystem. Inga flashbackinlägg i min dator!

Men när jag ser på min skärm (av pixlar av plast och metaller) ser jag ord. Ord i pixlar av plast. Döda pixlar som filmer och bilder. Vad skulle ske om jag inte kunde se skillnad mellan den ena och andra pixeln av plast? Vad skulle jag kalla pixlar som rör sig? De skulle inte röra sig!

Operativsystemet är fundamentalt skild från elektricitet i metaller. Öppna en dator och hitta inga program. Programmet ÄR dock elektricitet i metaller. Operativsystemet ÄR elektricitet i metaller. Ha en datorexpert som mäter varje voltantal över varje metalltråd i dator och han skulle kunna säga: "nu stängdes ett program!". Ingen dator: inget operativsystem.

Hoppas du ser kopplingen till elektrokemisk aktivitet bland celler (maskiner) vars funktion beror på deras konstruktion: hur atomerna samlats till molekyler och molekyler till protein som samlats som en cellvägg. Du hittar inget medvetande i hjärnan; inga tankar om du skulle öppna din skalle framför spegeln och med ett mikroskop titta på cellerna/proteinerna/molekylerna/atomerna. Ändå skulle du se kemikalier i synapserna och elektricitet i axonerna.

Elektrokemisk aktivitet bland de 100 miljarder cellerna (som är kopplade till varandra som så att varje cell ansluts till 1000 andra celler) ÄR tankar/känslor/medvetandet.

Medvetandet och hjärnan har samma evolution bakom sig.
Citera
2010-04-05, 23:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amanenprimat
Operativsystemet vs. metallerna i datorn.

Jag öppnade min dator i jakt på ett program utan att hitta varken program eller uträkningar bland metallerna och plasten som är min dator. Jag mätte voltantalet över sladdarna men någon nedladdad film var det inte (bara elektricitet i metaller). Jag zoomade in och allt jag fann var atomer. Elektroner bland dem. Inga program, inga operativsystem. Inga flashbackinlägg i min dator!

Men när jag ser på min skärm (av pixlar av plast och metaller) ser jag ord. Ord i pixlar av plast. Döda pixlar som filmer och bilder. Vad skulle ske om jag inte kunde se skillnad mellan den ena och andra pixeln av plast? Vad skulle jag kalla pixlar som rör sig? De skulle inte röra sig!

Operativsystemet är fundamentalt skild från elektricitet i metaller. Öppna en dator och hitta inga program. Programmet ÄR dock elektricitet i metaller. Operativsystemet ÄR elektricitet i metaller. Ha en datorexpert som mäter varje voltantal över varje metalltråd i dator och han skulle kunna säga: "nu stängdes ett program!". Ingen dator: inget operativsystem.

Hoppas du ser kopplingen till elektrokemisk aktivitet bland celler (maskiner) vars funktion beror på deras konstruktion: hur atomerna samlats till molekyler och molekyler till protein som samlats som en cellvägg. Du hittar inget medvetande i hjärnan; inga tankar om du skulle öppna din skalle framför spegeln och med ett mikroskop titta på cellerna/proteinerna/molekylerna/atomerna. Ändå skulle du se kemikalier i synapserna och elektricitet i axonerna.

Elektrokemisk aktivitet bland de 100 miljarder cellerna (som är kopplade till varandra som så att varje cell ansluts till 1000 andra celler) ÄR tankar/känslor/medvetandet.

Medvetandet och hjärnan har samma evolution bakom sig.

Denna analogin förutsätter ju iof att medvetande och hjärnan är en maskin. Nu var ju TS poäng att de inte var det och du lade inte fram några bevis på att så inte var fallet utan bara en metafor.
Citera
2010-04-05, 23:47
  #6
Avstängd
amanenprimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waes
Denna analogin förutsätter ju iof att medvetande och hjärnan är en maskin. Nu var ju TS poäng att de inte var det och du lade inte fram några bevis på att så inte var fallet utan bara en metafor.
Mitt bevis: öppna en skalle (ett tankeexperiment) framför spegeln eller på någon du ser eller någon du sett. Då skulle du se en hjärna i vilken kemikalier flödar i kopplingarna mellan hjärnceller. 100 miljarder celler är hjärnan. Fortsätter ner i ryggraden och till celler i armar och ben som är kopplade till muskler och sensorer. Det är kroppen.

Menar TS att denna struktur av celler byggda av atomer inte är en "maskin"? Dvs en sak vars varje atom, varje molekyl, varje protein, varje cell, varje organ och hela kroppen följer naturens lagar och skulle kunnat förutsägas om vi kunde förutspå/simulera någonting så komplext/invecklat. Hursomhelst kan vi simulera en molekyl och eftersom protein och därmed celler därmed organ är gjorda av molekyler så är hela kroppen en "maskin" - ett klockverk (eftersom den skulle kunna förutspås även om vi inte kan det). En klockwork kropp i en klockwork universe i vilken atomer går att förutspå sisådär (vi kan veta att vi inte kan veta en elektrons position och hastighet samtidigt: om vi vet positionen minskar vår kunskap om hastigheten och vice versa). Hursomhelst kan molekyler, protein, celler (som är maskiner vars funktion beror på deras uppbyggnad precis som en bils funktion är skild från en kopiators funktion beroende på delarna som gick i dem och hur dessa är sammansatta) förutspås.

Så menar TS att denna struktur av celler som bildar organ inte är en maskin? Jag tror han (precis som Descartes och Leonardo Da Vinci när de pekade på olika delar av hjärnan) tror att själen skulle återfinnas någonstans bland celler och atomer. Nä, själen ÄR cellers arbete. Precis som operativsystem ÄR elektricitet i metaller. Realm of mind (definition: "Allt som finns i realm of mind är realm of mind", precis som definitionen av ordet "ord" är: "ordet ord finns i kategorin ord") är resultatet av ett medvetande (därav namnet "Realm of mind") och medvetandet har haft samma samma evolution som hjärnan. De är sammankopplade på ett intimt sätt: medvetande ÄR hjärnan.

Inget medvetande utan hjärna, inget operativsystem utan dator.

Edit:
Det kanske är lättare att förstå om man börjar från början och tänker sig den första beskrivaren (det första medvetandet om vi drar en gräns i naturen). Det var en gång för länge sedan en organism i vatten som hade en enda sensor (en enda dörr) och en enda muskel (en enda spak). Denna organism om det hade funnits en människa där som skådat den genom ett förstoringsglas, hade inte vetat att en människa tittade på den eller att den lever på en planet i en galax bland 100 miljarder galaxer. Hell, den här organismen säger inte ens "jag" för/till sig själv.

Den överlever pga att den simmar uppåt när ljus (från min ficklampa eller vanligtvis från solen/månen) slutat belysa sensorn vilket gör att muskeln vifftas. Alltså ögonblicket då dörren slutar bankas på utifrån skickar dörrens väktare ett meddelande till spakens väktare. Spakens väktare drar i spaken (vifftar på spaken) precis som han evolverat att göra utan att fråga varför eftersom det är vad han alltid gjort och alltid kommer att göra. Genom att viffta på muskeln när ljus inte når sensorn "simmar" organismen uppåt utan att ens veta att det är vatten han simmar i. Det är dock ett medvetande i den mån att en sensor ger information som leder till kontraktion av en muskel.

Denna organism dog inte utan överlevde till att reproducera sig och i varje reproduktion (varje generationsbyte) skedde små slumpmässiga mutationer i DNA-kedjan vilket resulterade i förändringar i organismen vars DNA-kedja vi tänker på. Generation efter generation efter generation efter generation........

I varje generation föds många avkommor varav en del överlever medan andra dör. Vissa har mutationer som gör att de föds missbildade och får aldrig ens chansen att leva, än mindre att reproducera sig. Sedan finns det dem som överlever och reproducerar sig och i den kullen avkomma överlever de mest överlevande till att reproducera sig, av deras avkomma överlever de som överlever (de som har mutationer som är evolutionära fördelar, t.ex. organismen som simmade uppåt istället för nedåt när ljus inte nådde sensorn i det mörka vattnet).

Genom de mest överlevandes överlevnad under 3500000000 rotationer av planeten allt detta sker på kring stjärnan planeten roterar kring, har livet evolverat till att sitta framför en dator i en primatkropp tack vare att dina föräldrar överlevde till att reproducera sig - del av de mest överlevandes överlevnad. Den senaste generationen i en lång rad överlevare. Den nuvarande generationen i de mest överlevandes överlevnad under 3.5 miljarder år med små mutationer i varje generation i en brutal natur vars enda "mål" är att låta de överleva som överlever.
__________________
Senast redigerad av amanenprimat 2010-04-06 kl. 00:05.
Citera
2010-04-06, 22:10
  #7
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanenprimat
Operativsystemet vs. metallerna i datorn.

Jag öppnade min dator i jakt på ett program utan att hitta varken program eller uträkningar bland metallerna och plasten som är min dator. Jag mätte voltantalet över sladdarna men någon nedladdad film var det inte (bara elektricitet i metaller). Jag zoomade in och allt jag fann var atomer. Elektroner bland dem. Inga program, inga operativsystem. Inga flashbackinlägg i min dator!

Men när jag ser på min skärm (av pixlar av plast och metaller) ser jag ord. Ord i pixlar av plast. Döda pixlar som filmer och bilder. Vad skulle ske om jag inte kunde se skillnad mellan den ena och andra pixeln av plast? Vad skulle jag kalla pixlar som rör sig? De skulle inte röra sig!

Operativsystemet är fundamentalt skild från elektricitet i metaller. Öppna en dator och hitta inga program. Programmet ÄR dock elektricitet i metaller. Operativsystemet ÄR elektricitet i metaller. Ha en datorexpert som mäter varje voltantal över varje metalltråd i dator och han skulle kunna säga: "nu stängdes ett program!". Ingen dator: inget operativsystem.

Hoppas du ser kopplingen till elektrokemisk aktivitet bland celler (maskiner) vars funktion beror på deras konstruktion: hur atomerna samlats till molekyler och molekyler till protein som samlats som en cellvägg. Du hittar inget medvetande i hjärnan; inga tankar om du skulle öppna din skalle framför spegeln och med ett mikroskop titta på cellerna/proteinerna/molekylerna/atomerna. Ändå skulle du se kemikalier i synapserna och elektricitet i axonerna.

Elektrokemisk aktivitet bland de 100 miljarder cellerna (som är kopplade till varandra som så att varje cell ansluts till 1000 andra celler) ÄR tankar/känslor/medvetandet.

Medvetandet och hjärnan har samma evolution bakom sig.

Elektrokemisk aktivitet är tankar/känslor/medvetandet?

Har din tvättmaskin också känslor?
Citera
2010-04-06, 22:12
  #8
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanenprimat
Inget medvetande utan hjärna, inget operativsystem utan dator.


Inget medvetande utan hjärna?

Maneten är medveten...

Anden Ambres är medveten:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=75237&a=970206
http://svt.se/svt/road/Classic/share...ex.jsp?d=80067

http://www.expressen.se/debatt/1.977...es-finns-visst

Citera
2010-04-06, 23:27
  #9
Avstängd
amanenprimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Elektrokemisk aktivitet är tankar/känslor/medvetandet?

Har din tvättmaskin också känslor?
Min tvättmaskin gör det min tvättmaskin gör, vilket inte är väldigt mycket mer komplext än det en enkel organism gör (en sådan som har en sensor och en muskel och simmar uppåt när sensorn inte får ljus). Den har evolverat att göra så (det är mycket möjligt att 1000 år tidigare fanns en organism som hade en sensor och en muskel men som simmade nedåt och dog, och 1000 år senare evolverade ett nytt försök som överlevde till att reproducera sig och dess av komma var med i spelet "de mest överlevandes överlevnad" osv osv f.om. livets början 3.5 miljarder år sedan, genom perioden med bakterier, fiskar, reptiler, däggdjur, primater och här är vi idag: mina föräldrar och alla mina förfäder sedan livets början har överlevt till att reproducera sig.

Det är under denna evolution mitt medvetande evolverat tillsammans med hjärnan. Medvetandet och hjärnan har samma evolution, det är det som kopplar de två koncepten. Precis som vi beskriver ljus som vågor, partiklar och strålar så pekar beskrivningen "medvetandet" (en struktur av lager ovanpå lager där det understa lagret är sensorn som skickar slutsatsen ur flera sensorer till nästa lager) och konceptet "hjärnan" (100 miljarde celler kollpade till sensorer) till samma fenomen. Samma fenom är alltså Realm of mind (denna realm i vilken jag säger jag).

När jag bygger en robot med 100 ljuskänsliga sensorer (elektroniska komponenter) som rör sig omkring såsom en spindel gör och skapar en liten världsbild utifrån sensorerna och de andra sinnena (fötterna t.ex.). Ja, då har jag ett medvetande. En spindel har ett medvetande fast givetvis inte ett primatmedvetande såsom mitt. Men ändå kartlägger spindeln omgivningen och blandar information från luktsinne, syn, känsel till en enda realm of mind i vilken den gör såsom spindlar evolverat att göra. Den hittar mat och bygger väv och överlever och en spindels (som lever idag) alla förfäder sedan livets början har överlevt till att reproducera sig.

Så på din fråga om jag tänker kalla min tvättmaskin "medveten"... Vi drar linjer i naturen. Kalla den medveten om du vill. Kalla "liv" de två döda molekyler när de för första gången möttes och sedan delade sig, eller dra gränsen för liv när molekyler samlats till en sådan form som automatiskt delade sig själv. Jag skulle nog kunna hålla med om att allting som beskriver det som blir beskrivet kan klassas som "medvetande": en spindel är medveten, en organism med en enda sensor beskriver såsom man gör när man bara har en sensor och en muskel kopplad till sensorn. Organismen innan dess, den som tog föda och solljus och dog om den inte fick solljus? Den var alltså inte medveten eftersom den inte beskriver med en sensor (utan bara beskriver genom att vara del av naturen och påverkas av omgivningen). Ja, du märker att när vi drar linjer i naturen är dessa linjer dragna av oss.

EDIT:
Ang. andar och "supernatural", dvs "the suspension of the laws of nature" är det mer sannolikt att en primats medvetande hade fel/såg en illusion/hallucinerade/hade fel/gjorde fel slutsats än att ett mirakel verkligen inträffat. Jag väntar spännt på det mirakel som visar sig inte vara Realm of mind (skapat av/är primatens medvetande).
__________________
Senast redigerad av amanenprimat 2010-04-06 kl. 23:45.
Citera
2010-04-07, 17:40
  #10
Medlem
Detta är bara vad jag tror pga en jävla massa läsning. Bland annat boken My big toe av Thomas Cambpell. Jag tjatar om honom i varannat inlägg jag skriver men ju fler människor som får upp ögona och öron för detta ju mer upplysta och utvecklade kommer vi kunna bli på en kortare tid. Allt handlar om strävan mot kärlek, bli kärlek och reducera vårt ego.


Allt liv är medvetande, medvetande är fundamentalt. Resterande är bara en illusion. En virtuell databas om du så vill kalla det. Vi är inte en kropp som inbillar oss att vi har ett medvetande, vi är ett medvetande som inbillar oss att vi har en kropp.

Vem som helst, skicka ett pm om du känner för att forska vidare och fördjupa dig i detta.


"Våra dagars vetenskapsmän har faktiskt inte en susning om medvetandets natur": Jo, kolla som sagt upp Thomas Cambpell.



PS: Har inte läst tråden, såg bara orden medvetande och hjärna. DS. :P
__________________
Senast redigerad av stoppkloss 2010-04-07 kl. 17:43.
Citera
2010-04-07, 20:36
  #11
Medlem
Herr Lindholms avatar
Nej: http://www.kroppsmaskinerna.se/?p=221
Citera
2010-04-07, 21:33
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Nej: http://www.kroppsmaskinerna.se/?p=221


Läste igenom lite grumligt, är sjuk och har jättesvårt just nu att tolka texten. Vart vill han komma?
Kan du med egen liten mindre text förklara. Intressant hur som helst.



Förresten, vart står du Herr Lindholm när det kommer till det så kallade paranormala, icke fysiska?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback