2020-05-06, 12:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltKlart
Ordet "suppleant" däremot alltid med [ng] på slutet (pinsamt vore det annars).

Både ‑aŋ´och ‑an´t är korrekta uttal.
Citera
2020-05-06, 12:51
Medlem
HeltKlarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Både ‑aŋ´och ‑an´t är korrekta uttal.
Jaha...ok. Jag själv har då alltid bara hört det förstnämnda när någon nämnt det ordet. Fast jag hör det inte heller varje dag, så det är visserligen svårt att veta hur mer än bara somliga individer uttalar det. (Om man nu inte väljer att aktivt fördjupa sig i just det ordets uttal.)
Citera
2020-05-06, 16:55
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Får man fråga i vilken del av landet ni är uppväxt? Jag själv har aldrig någonsin hört det ordet uttalas så oavsett syftning, så jag undrar därför om det kan vara dialektalt betingat? Själv säger jag alltid "akut accent" om det där diakritiska tecknet, eller "grav accent" om det lutar åt andra hållet. Och aldrig med ng-ljudet på slutet. Ordet "suppleant" däremot alltid med [ng] på slutet (pinsamt vore det annars).
Sydsverige, men mina föräldrar (som sannolikt influerat mitt uttal) kommer från andra plaster i Sverige. Jag säger vanligtvis bara [aksang] (eftersom grav accent ju inte används annat än i undantagsfall i svenskan. Om någon dock skulle fråga hur crčme, gruyčre eller ā jour skulle jag säga med akut [aksang].

Jag lutar nog mer åt traditionalisthållet i fler uttal, t.ex. angtré. Men jag är inte extrem. En äldre "fin" föreläsare brukade uttala ord som ambulangs, kongsär och changs.
Citera
2020-05-06, 22:31
Medlem
HeltKlarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Om någon dock skulle fråga hur crčme, gruyčre eller ā jour skulle jag säga med akut [aksang].
Antar att du menar "med grav [aksang]"?

Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Jag lutar nog mer åt traditionalisthållet i fler uttal, t.ex. angtré. Men jag är inte extrem. En äldre "fin" föreläsare brukade uttala ord som ambulangs, kongsär och changs.
Så det kanske är mer av en åldersfråga än dialekt med andra ord? "Changs" har jag nog hört ibland, av just någon äldre, men inte de andra två exemplen. Sen har du ju ordet "ruljangs" också, som faktiskt uttalas som det stavas men istället verkar stavas fel ofta och g:t utelämnas.
Citera
2020-05-06, 23:53
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Antar att du menar "med grav [aksang]"?

Så det kanske är mer av en åldersfråga än dialekt med andra ord? "Changs" har jag nog hört ibland, av just någon äldre, men inte de andra två exemplen. Sen har du ju ordet "ruljangs" också, som faktiskt uttalas som det stavas men istället verkar stavas fel ofta och g:t utelämnas.
Natürlich menar jag grav accent. Vid akut accent utelämnar jag ofta akut eftersom det är det absolut vanligaste i svenskan och för merparten bara förvirrar.

Kanske det är en generationsfråga. Jag själv är ung, men som sagt kanske mitt uttal beror på familjetradition i och med att tecknet används i efternamnet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in