2004-03-19, 11:27
Medlem
MartinGurras avatar
Jag har skaffat mig en router och att surfa och sånt funkar fint, men när jag försökte tanka lite skit med ftp blev det strul. Att ansluta till ftp-servern gick men directory-listing funkade inte. Hur fixar jag detta?

Jag har sökt och hittade några liknande frågor men tyckte inte det fanns nåt fullständigt svar...nån som kan hjälpa?
Citera
2004-03-19, 11:37
Medlem
Stockos avatar
Ställ in ftp-klienten så den kör passive.
Citera
2004-03-19, 12:00
Medlem
MartinGurras avatar
Om servern inte tillåter passivemode då? Går det inte att fixa?
Citera
2004-03-19, 12:45
Medlem
MartinGurras avatar
man kan lägga till "Authorised applications" i intställningarna på brandväggen...kan det va nåt? Man ska fylla i en "trigger port" och en range med incoming ports....vad är trigger port för nåt?
Står ju inget i den satans manualen....incoming ports är väl de portar som jag brandväggen tillåter att ftp-servern ansluter till? Kan ju fylla i vilka som ska användas i Flash fxp......men vad är trigger port?
Citera
2004-03-19, 12:59
Medlem
Khaymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinGurra
....incoming ports är väl de portar som jag brandväggen tillåter att ftp-servern ansluter till? Kan ju fylla i vilka som ska användas i Flash fxp......men vad är trigger port?

Trigger ports har nått med att routern öppnar portar när ett program säger till, .t.ex att Mirc will ha 113 (identd) öppnad.. Hur du klurar med sånt för att FTP ska funka vet jag inte.

Aktiv FTP brukar man få gång genom att man släpper igenom source port 20, alltså inte destination port 20 - och det är *inte* nått man rekommenderar direkt....

Om du läser t.ex här så hittar du säkert lite tips hur du kan göra:
http://groups.google.se/groups?hl=sv...er&sa=N&tab=wg

Khay.
Citera
2004-03-19, 14:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Khayman
Trigger ports har nått med att routern öppnar portar när ett program säger till, .t.ex att Mirc will ha 113 (identd) öppnad.. Hur du klurar med sånt för att FTP ska funka vet jag inte.

Aktiv FTP brukar man få gång genom att man släpper igenom source port 20, alltså inte destination port 20 - och det är *inte* nått man rekommenderar direkt....

Om du läser t.ex här så hittar du säkert lite tips hur du kan göra:
http://groups.google.se/groups?hl=sv...er&sa=N&tab=wg

Khay.

är det inte port 21 man brukar använda?
Citera
2004-03-19, 14:24
Bannlyst
...
Citera
2004-03-19, 15:14
Medlem
MartinGurras avatar
Äh...jag får det inte att funka...hittar ingenstans där man kan fixa så att brandväggen släpper igenom port 20 från någon...
Det hjälper inte om jag sätter datorn som DMZ va?

Det måste väl finnas nån av er som har samma problem...och som har löst det på nåt sätt....jag fortsätter leta..

EDIT: Jag vet att jag e tjatig nu men jag fattar inte
Kan nån bara förklara följande för mig.
Läste detta på PortForward.com

Citat:
Ursprungligen postat av PortForward.com
When setup properly the router will look for out going traffic on the Port Trigger port. When the router sees the trigger port in use, it opens up the additional public ports, so the software's server can then establish a connection back to your computer.
Om det stämmer, kan man inte sätta port 21 som "trigger port"? Eller funkar inte det?

Edit igen: Kom på att det va ju riktigt puckat...port 21 e ju inte på min burk...*sopa*
Men om man visste vilken port ftp-klienten använde, skulle det funka på detta sättet då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in