• 1
  • 2
2010-04-05, 12:25
Medlem
R.Stotzkys avatar
Jag har skapat en massa trådar på sistone och frågat om saker, och nu tror jag att jag hittat det jag "behöver" för att få fart på musikskapandet och inspelningen igen. I första hand är det:

- Godin Velocity MF NFHG

- Digidesign Eleven Rack

och så småningom

- Roland GR-20 gitarrsynt för att kunna lägga på andra instrument än gitarr, utan att behöva sitta och pilla med piano roll-editering och sånt.

Är det något mer jag "behöver"? Jag kommer inte att spela in någon sång, så någon mikrofon behövs inte. Dator har jag redan (AMD Phenom II X4 940@3GHz, 4GB RAM).
Citera
2010-04-05, 13:23
Medlem
glen-tourrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Stotzky
Jag har skapat en massa trådar på sistone och frågat om saker, och nu tror jag att jag hittat det jag "behöver" för att få fart på musikskapandet och inspelningen igen. I första hand är det:

- Godin Velocity MF NFHG

- Digidesign Eleven Rack

och så småningom

- Roland GR-20 gitarrsynt för att kunna lägga på andra instrument än gitarr, utan att behöva sitta och pilla med piano roll-editering och sånt.

Är det något mer jag "behöver"? Jag kommer inte att spela in någon sång, så någon mikrofon behövs inte. Dator har jag redan (AMD Phenom II X4 940@3GHz, 4GB RAM).

Ett par fina, raka monitorer skulle inte sitta fel tycker jag. Gärna ett par Genelec. Lite dyra med så är de ju bland de bästa också.
Citera
2010-04-05, 13:48
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glen-tourray
Ett par fina, raka monitorer skulle inte sitta fel tycker jag. Gärna ett par Genelec. Lite dyra med så är de ju bland de bästa också.
Jag har faktiskt tänkt köpa ett par maffiga slutna lurar istället, så man kan dra på ordentligt utan att grannar och andra ofrälse klagar.

Där tar jag gärna emot förslag dock. Helst inga lurar i femtusenkronorsklassen, men dryga tusenlappen får de kosta.
Citera
2010-04-05, 13:50
Medlem
Noetlovskijs avatar
Att mixa i lurar är tyvärr inte samma sak som i högtalare. Hela stereoprylen blir ju väldigt förvrängd i lurar. Klart det går, men ett par monitorer skulle du nog ha i vilket fall. Grannarna får stå ut lite då och då - eller så får du köra på lagom volym, det går ju också
Citera
2010-04-05, 13:55
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Att mixa i lurar är tyvärr inte samma sak som i högtalare. Hela stereoprylen blir ju väldigt förvrängd i lurar. Klart det går, men ett par monitorer skulle du nog ha i vilket fall. Grannarna får stå ut lite då och då - eller så får du köra på lagom volym, det går ju också
Okej, det där har jag tyvärr väldigt dålig koll på, och visst skulle det vara skönt att kunna spela upp musik man gjort när folk kommer för att musicera...så okej, ett par monitorer, alltså.

Ska de vara aktiva eller passiva? Jag kan som sagt inget om monitorer, och vill helst inte spräcka budgeten för mycket.
Citera
2010-04-05, 14:21
Medlem
glen-tourrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Stotzky
Okej, det där har jag tyvärr väldigt dålig koll på, och visst skulle det vara skönt att kunna spela upp musik man gjort när folk kommer för att musicera...så okej, ett par monitorer, alltså.

Ska de vara aktiva eller passiva? Jag kan som sagt inget om monitorer, och vill helst inte spräcka budgeten för mycket.

Som Noet säger, lurar ska man inte mixa fullt ut i. De är bra att ha som referens med för konstant mix - nej.

Jag tycker att man självklart ska ha aktiva monitorer, du slipper då att ha en extern förstärkare mellan D/A och högtalare plus att det oftast brukar vara balanserade, vet dock inte så mycket om passiva högtalare om jag ska vara ärligt, har liksom inte brytt mig eftersom aktiva är ljusår bättre imo.
Citera
2010-04-05, 14:51
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glen-tourray
Som Noet säger, lurar ska man inte mixa fullt ut i. De är bra att ha som referens med för konstant mix - nej.

Jag tycker att man självklart ska ha aktiva monitorer, du slipper då att ha en extern förstärkare mellan D/A och högtalare plus att det oftast brukar vara balanserade, vet dock inte så mycket om passiva högtalare om jag ska vara ärligt, har liksom inte brytt mig eftersom aktiva är ljusår bättre imo.
Okej, tack. Monitorerna får dock vänta ett tag, sparar hellre lite extra och köper ett par riktigt bra. De första månaderna kommer jag ju bara att sitta och leka med gitarren och alla effekter ändå.
Citera
2010-04-06, 01:23
Medlem
Inget MIDI-keyboard då? Underlättar ju helt klart skapandet om du nu inte ska spela in endast gitarrer förstås.
Citera
2010-04-06, 01:35
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristiang
Inget MIDI-keyboard då? Underlättar ju helt klart skapandet om du nu inte ska spela in endast gitarrer förstås.
Som sagt: Roland GR-20 gitarrsynt för att kunna lägga på andra instrument än gitarr, utan att behöva sitta och pilla med piano roll-editering och sånt.

Någon keyboard är det ingen mening att köpa, eftersom jag inte kan spela keyboard, och jag tänker inte ägna månader och åter månader åt att lära mig, när det är så mycket lättare att spela in via gitarren. Dessutom låter det riktigt bra: http://www.youtube.com/watch?v=9WPvczdXeW0
Citera
2010-04-06, 09:30
Medlem
Noetlovskijs avatar
Har Godin-guran MIDI ut verkligen? Hittar inget om det.
Citera
2010-04-06, 09:53
Medlem
glen-tourrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Har Godin-guran MIDI ut verkligen? Hittar inget om det.

Rolandprylen har väl ändå MIDI-out?
Citera
2010-04-06, 10:40
Medlem
Du tänkte spela in trummor med GR-20n? Det vore jävligt coolt (om det nu går) men min första tanke är att det kan bli jobbigt.. Kanske lättare än vad jag tror iofs. Du köper ju lite roliga prylar så kreativiteten lär ju kunna ta dig åt en massa olika håll med dessa leksaker i alla fall!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in