• 1
  • 2
2010-04-05, 05:26
Medlem
samyshs avatar
Jag har en vän till mig, som är väldigt slö av sig och drar ofta runt och ser dåsig ut. Han är ofta "sjuk" och håller de flesta tankarna inne, medans han försöker utstråla någon slags glad bild av sig själv.
Han har massa förakt mot andra personer, bland annat mig, då det går bra för mig med tjejer, i alla fall någorlunda. Han har tidigare visat denna förakt när han har rökt på, eller druckit. Han har sneat och sprungit omkring som en idiot. Dock nu senaste gången, kom han med dom sjukaste sakerna jag har hört på länge.

Han får för sig att hans bror, är besatt av en demon. Hans enda uppdrag på denna planet är att avsluta demonens härjande, och i samband med det då döda sin bror. Han har vid tidigare tillfälle blivit strupen av sin bror och fick då panik, var på han knivhögg sin bror. Inte något allvarligt sår, men endå! Vad i helvete. ( Båda hade då rökt cannabis ).

Han har själv sagt att han tror att han har svag schizofreni och är inne i en psykos, min omedelbara tanke var då att någon som då är det, bör inte veta om det. Han kanske bara söker uppmärksamhet?

Min fråga nu är: Vad fan kan han ha för någon sjukdom?

EDIT: Kom på att han hörde röster, efter han knivhögg sin bror. Det var i varjefall det han sa.
Senast redigerad av samysh 2010-04-05 kl. 05:31.
Citera
2010-04-05, 05:40
Bannlyst
Han har en psykos som inte kommer gå över om han inte kommer under behandling, kanske inte ens då. Det kan vara kroniskt och vara livet ut. Det kommer inte sluta bra om inget görs.

Har hört om en händelse snarlik den du beskriver, han snackade också om demoner, dom var bröder. Det slutade med att den yngre brodern tog en yxa och högg huvudet av den äldre när han sov. Sedan hade han gått omkring i flera dygn i lägenheten med sin döda bror liggande där, och burit omkring på skallen. Så, det där bör tas på största allvar.

Ps, det låter som hämtat ur en dålig skräckfilm, men det är sant! Min polare var kompis med den dödes tjej.
Senast redigerad av Netwhistler 2010-04-05 kl. 05:53.
Citera
2010-04-05, 05:53
Medlem
samyshs avatar
Jag funderar på att ta honom till någon slags vård. Frågan är ju vart man ska vända sig, utan att han märker det och flippar. Jag är skit rädd för killen, vågar knappt dricka med han längre. Jag frågade ju honom om han kunde döda sin bror, hans svar blev ju då ja. Men han verkar hyfast ok i nykter tillstånd.. jag fattar inte riktigt. Han påstår sig även vara totalt lojal emot mig..
Citera
2010-04-05, 06:57
Medlem
vidrigjattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netwhistler
Han har en psykos som inte kommer gå över om han inte kommer under behandling, kanske inte ens då. Det kan vara kroniskt och vara livet ut. Det kommer inte sluta bra om inget görs.

Jo, för att psykvården är så jävla efterbliven.. Hade människan inte varit kapabel till att ta sig ur psykoser och anpassa sig (att vi skulle kunna anpassa oss till att bygga en tretonsfilifjunka som kommunicerar med mjöl, men inte vara kapabla till att lösa psykoser och psykiska problem är fan löjligt alltså.), hade jag fan skitit på mig.
Citera
2010-04-05, 07:43
Medlem
Akutpsyk skulle jag säga. Fick lämna in min polare som sneade en gång. Tungt o göra, men de sa sen att han hade inte blivit bra om jag inte hade kommit in med han så snabbt.
Dock så är han inte helt ok än. Ju förr desto bättre.
Citera
2010-04-05, 10:39
Medlem
19801s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samysh
Jag har en vän till mig, som är väldigt slö av sig och drar ofta runt och ser dåsig ut. Han är ofta "sjuk" och håller de flesta tankarna inne, medans han försöker utstråla någon slags glad bild av sig själv.
Han har massa förakt mot andra personer, bland annat mig, då det går bra för mig med tjejer, i alla fall någorlunda. Han har tidigare visat denna förakt när han har rökt på, eller druckit. Han har sneat och sprungit omkring som en idiot. Dock nu senaste gången, kom han med dom sjukaste sakerna jag har hört på länge.

Han får för sig att hans bror, är besatt av en demon. Hans enda uppdrag på denna planet är att avsluta demonens härjande, och i samband med det då döda sin bror. Han har vid tidigare tillfälle blivit strupen av sin bror och fick då panik, var på han knivhögg sin bror. Inte något allvarligt sår, men endå! Vad i helvete. ( Båda hade då rökt cannabis ).

Han har själv sagt att han tror att han har svag schizofreni och är inne i en psykos, min omedelbara tanke var då att någon som då är det, bör inte veta om det. Han kanske bara söker uppmärksamhet?

Min fråga nu är: Vad fan kan han ha för någon sjukdom?

EDIT: Kom på att han hörde röster, efter han knivhögg sin bror. Det var i varjefall det han sa.
Det handlar inte om sjukdomar. Vanlig förvirring hos gemene man som inte är i branchen. I dagligt tal använder man begreppet psykisk sjukdom men egentligen rör det sig om antingen personlighetsstörningar eller psykiska störningar. Somatiska sjukdomar är något helt annat.

Droger kan utlösa psykos. Låter som behandlingshem kan vara något. I vilket fall sluta med drogerna och gå i kognitiv terapi.
Citera
2010-04-05, 15:07
Medlem
Ramas avatar
Antagligen är det att han har schizofreni eller blir sne på drogerna.
Citera
2010-04-05, 16:09
Medlem
samyshs avatar
Okej, tack för alla svaren . Blir ju självklart rädd när jag ser min kompis, knivhugga sin bror..
Tror jag ska ta mer kontakt med brodern och fråga han, vad han anser som bäst.
Citera
2010-04-05, 16:20
Medlem
samyshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schampoo
Akutpsyk skulle jag säga. Fick lämna in min polare som sneade en gång. Tungt o göra, men de sa sen att han hade inte blivit bra om jag inte hade kommit in med han så snabbt.
Dock så är han inte helt ok än. Ju förr desto bättre.

Frågan är ju den om jag ens vågar lämna in min kompis. Är lite klyven.
Citera
2010-04-05, 16:21
Medlem
samyshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19801
Det handlar inte om sjukdomar. Vanlig förvirring hos gemene man som inte är i branchen. I dagligt tal använder man begreppet psykisk sjukdom men egentligen rör det sig om antingen personlighetsstörningar eller psykiska störningar. Somatiska sjukdomar är något helt annat.

Droger kan utlösa psykos. Låter som behandlingshem kan vara något. I vilket fall sluta med drogerna och gå i kognitiv terapi.

Att sluta med droger är inte ett problem för honom. Men terapi skulle nog vara bra för honom.
Citera
2010-04-10, 20:02
Medlem
Jag skulle vilja påstå att han lider av Autism.
Citera
2010-04-11, 02:01
Medlem
sahbazs avatar
Men shit han har huggit sin egen bror med kniv tidigare och hotar nu om att göra det igen. Han röker på ofta och säger sig höra röster och pratar om demoner. Och du beskriver det som att du är lite rädd för killen? Jag tycker du ska diskutera det med honom och kanske få honom att söka vård frivilligt. Annars gör en anmälan till psyk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in