• 1
  • 2
2010-04-05, 00:25
Medlem
MegaBrains avatar
En gång i min tonår när jag gick ute på stan så kom jag mig för att testa en sak. Jag hade lagt märke till att folk inte brukade se sig för utan gå rakt mot en så att man ofta var tvungen att parera dem. Jag såg två tonårstjejer komma emot mig. Den ena tjejen som var i kollisionskurs mot mig var helt upptagen med att prata med sin kompis och hade ingen aning om den kommande kollisionen.

Istället för att vika av så testade jag att bara fortsätta i kollisionskursen tills vi krockade. Som jag hade väntat mig så skrek tjejen: "Se dig för vart du går, idiot!" eller nåt liknande, precis som jag hade väntat mig att hon skulle göra.

Men då är frågan: Vem var det som inte såg sig för? Vem som bär ansvaret för att vi krockade blir väl jag själv eftersom jag lät det ske, ändock passivt. Jag såg hela händelseförloppet och lät allt hända medan tjejen inte såg någonting. Men vad var det som gjorde att hon trodde att hon själv hade sett sig för och inte jag?

Den här musikvideon var nog min inspiration till att testa grejen: http://www.youtube.com/watch?v=qzYwoKu619w

Inte för att jag med vilje skulle fälla någon på detta vis som vid 1:00, men det får mig att skratta varje gång jag ser det.
Citera
2010-04-05, 01:54
Medlem
Skulle se så på saken att det var du som skulle akta dig, då tänker jag så att om man möter ett par eller flera som går bredvid varandra så är det du som singel som ska väja för dem. Men om du möter en annan singel gångare så vet jag inte... Men lite kul att bara gå in i någon, va konstigt det skulle kännas.
Citera
2010-04-05, 01:57
Medlem
Hypnososs avatar
Ja, såna lufthjärnor som inte ser sig för och bara förväntar sig att alla ska flytta sig för ers höghet... äckliga jävla bimbor. Man borde ta med sig ett basebollträ och gå och veva den rakt i huvudet på såna och förklara efteråt, om hon fortfarande är vid medvetande, att man inte ser sig för, precis som henne. Lika mycket hennes fel.
Citera
2010-04-05, 02:01
Medlem
Bargents avatar
Jo, brukar själv roa mig med det där ibland. Eller, jag ser det inte som det, ibland ser jag bara ingen mening med att vara den som flyttar mig. Då är det mest intressant att se ifall personen jag möter flyttar sig eller vad reaktionerna vid en sammanstötning blir.

Det är alltid mest tillfredsställande med en tjej av någon anledning. Antagligen därför att de alltid förväntar sig att få göra lite hur de vill.
Citera
2010-04-05, 02:02
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypnosos
Ja, såna lufthjärnor som inte ser sig för och bara förväntar sig att alla ska flytta sig för ers höghet... äckliga jävla bimbor. Man borde ta med sig ett basebollträ och gå och veva den rakt i huvudet på såna och förklara efteråt, om hon fortfarande är vid medvetande, att man inte ser sig för, precis som henne. Lika mycket hennes fel.
Jaja, lugna ner dig lite nu internetcoolingen.
Citera
2010-04-05, 02:11
Medlem
user_21s avatar
kul topic. Brukar själv tänka på det. Och ställer mig samma fråga som du. Fast kanske på ett lite annorlunda sätt. Varför ska jag alltid flytta på mig?

Ibland när jag får lust brukar jag köra det testet och se vad som händer om jag inte flyttar på mig. Fast jag märker då att andra flyttar på sig, halvt onaturligt ibland. Så jag brukar inte krocka. Jag märker att det ligger något omedvetet i hur människor passar sig på gatan. Något förberäknat som resulterar i något framgångsrikt. Folk som inte ser sig omkring brukar oftast inte krocka (som fallet med tjejen du nämner) för att de är tillräckligt få och de flesta brukar vara sådana som ser sig omkring och undviker kollision. Du kan testa att ha mobilen vid örat och prata samtidigt som du går halv-baklänges helt mållöst mitt i en hall så kommer du nog märka att folk kommer oftast undvika kollision med dig (hur omedvetet det än må vara). Du vet ju också själv att du brukar undvika kollision med folk som inte ser sig för. Andra gör väl likadant. Om de inte gör det så är de lite som du eller jag som vill jävlas lite eller lika omedvetna om sin omgivning som de där tjejerna. Men chanserna för det är relativt små. Så en kollision är ganska osannolikt. När det väl händer dyker det normalt upp ett frågetecken. Men visst kan man tycka att sådana människor är jobbiga.

Edit: Myror brukar vara ganska säkra på det där föresten
Senast redigerad av user_21 2010-04-05 kl. 02:20.
Citera
2010-04-05, 11:32
Medlem
Lifelovers avatar
Själva rubrikfrågan är ganska enkel att svara på, i och med att hon var den enda som inte såg sig för vart hon gick.
I övrigt så har man bara sig själv att skylla om man går in i någon tack vare att man inte tittat sig för vart man går. Man kan inte gärna skylla på kommunen ifall man går in i en lyktstolpe.

Edit: I vanliga fall brukar man slänga ett öga framåt för att beräkna hur ens färd framåt kommer att te sig. Man beräknar alltså hur länge man kan titta åt ett annat håll innan man måste göra en ny uppskattning av omgivningen för att undvika kollision. Troligtvis hade hon lagt märke till dig och förväntat sig att du ska vika åt sidan då det är lättare att få en person att ändra riktning än två, tre, fyra; ja du förstår.
Personligen anser jag att man inte har någon skyldighet att vika åt sidan, men bör göra det för att undvika konflikt vilket gynnar alla inblandade. Fast å andra sidan så skulle en tur på stan bli riktigt omständlig om ingen tog hänsyn till att vika av åt sidan, vilket i sig inte är rätt heller.
Det finns uppenbarligen en hel del olika sätt att se på det hela, men i slutändan så måste man själv ta ansvar för att undvika kollision.
Senast redigerad av Lifelover 2010-04-05 kl. 11:43.
Citera
2010-04-05, 14:40
Medlem
MegaBrains avatar
Tack för alla svar! Ja, jag vet inte. Som Lifelover sa så hade hon kanske sett mig tidigare och gjort en kvalificerad gissning att jag skulle flytta på mig. Jag skulle ju också ha gjort det, vore det inte för mitt test.

Vem som såg sig mest för var är väl givet, men min rubrikfråga skulle nog istället ha varit: Varför trodde hon att hon själv såg sig för?

För övrigt så gör det mig inte något om folk håller på att gå in i mig eftersom jag har bra balans och snabbt kan parera utan att det ser avsnoppat ut. Och skulle de gå in i mig medvetet så skulle det bara bli intressant. Hehehe!
Citera
2010-04-05, 15:12
Medlem
itys avatar
har sett någon filmsekvens på fenomenet som jag inte hittar nu, men det är från en videokamera uppsatt på en myllrande station. Visar ju att folk går målinriktat och ändå inte springer in i varandra med hjälp av ett outtalat samspel - båda parter makar sig lite.

Jag tycker mig också ha observerat att ofta kvinnor inte samspelar på samma nivå som oss andra. Kolla även på spårvagnen vilken kategori det är som inte orkar vänta på att folk kliver ur först.

btw skön video till skön sång
Citera
2010-04-05, 16:33
Medlem
Kenny Kuks avatar
Datosimulering av det hela http://www.youtube.com/watch?v=lGOvY...eature=related
Citera
2010-04-05, 19:52
Medlem
GregoryHouses avatar
Felet ligger oss henne efter som hon inte var medveten om vad som skulle ske. Du däremot var medveten om vad som skulle ske, du lät det ske, men du kunde lika gärna låtit det bli ogjort.
Citera
2010-04-05, 20:27
Medlem
Snappers avatar
Rolig tråd
Jag tror att folk som går flera stycken är lite mer begränsade då dom helst ska gå bredvid varandra också vilket jag tror folk omedvetet tar hänsyn till.
Sen om man går själv tror jag att man har lite mer koll på vart folk går och kan då flytta sig lite effektivare. Men jag upplever att jag kan går hyfsat rakt utan att behöva flytta mig märkvärdigt mycket. Jag kanske är en av dom som inte flyttar på mig som ni hatar men jag tror inte att jag får människor att flytta på sig nå märkvärdigt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in