En gång i min tonår när jag gick ute på stan så kom jag mig för att testa en sak. Jag hade lagt märke till att folk inte brukade se sig för utan gå rakt mot en så att man ofta var tvungen att parera dem. Jag såg två tonårstjejer komma emot mig. Den ena tjejen som var i kollisionskurs mot mig var helt upptagen med att prata med sin kompis och hade ingen aning om den kommande kollisionen.
Istället för att vika av så testade jag att bara fortsätta i kollisionskursen tills vi krockade. Som jag hade väntat mig så skrek tjejen: "Se dig för vart du går, idiot!" eller nåt liknande, precis som jag hade väntat mig att hon skulle göra.
Men då är frågan: Vem var det som inte såg sig för? Vem som bär ansvaret för att vi krockade blir väl jag själv eftersom jag lät det ske, ändock passivt. Jag såg hela händelseförloppet och lät allt hända medan tjejen inte såg någonting. Men vad var det som gjorde att hon trodde att hon själv hade sett sig för och inte jag?
Den här musikvideon var nog min inspiration till att testa grejen:
http://www.youtube.com/watch?v=qzYwoKu619w
Inte för att jag med vilje skulle fälla någon på detta vis som vid 1:00, men det får mig att skratta varje gång jag ser det.