• 1
  • 2
2010-04-04, 18:25
Medlem
Allting började förra helgen när jag va på fest och hade druckit en del. Det börjar helt plötsligt göra RIKTIGT ont när jag kissar och det kommer väldigt lite jag måste själv hjälpa till och "trycka" ut det om ni förstår. Alltså det tar jätte lång tid att kissa och det kommer väldigt lite och det gör ONT!

Det gjorde ont 2 dagar efter festen sen försvann det och allt blev normalt, men nu igår va jag på fest igen och när jag hade druckit en del så kom exakt samma sak tillbaka fast nu i morse när jag vaknade så va det bra igen men festen blev ändå förstörd för min del.

Jag har gjort urinprov och dom har gjort odling för att se om det är bakterier osv men dom hittar ingenting alls.

Så vad tror ni kan det ha med alkoholen att göra eller ren slump, kan det va njursten eller något sådant.
Citera
2010-04-04, 18:28
Medlem
frosses avatar
Kan vara klamydia, har du kollat dig på senaste?
Citera
2010-04-04, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frosse
Kan vara klamydia, har du kollat dig på senaste?
dom borde sett det på urinprovet tycker man för klamydia är en bakterie =(
Citera
2010-04-04, 18:32
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Njursten möjligen? Det ska uppenbarligen göra rätt så ont.
Citera
2010-04-04, 18:33
Medlem
milkmannenknas avatar
Stick till syrran och be henne kolla dig =)
Citera
2010-04-04, 18:33
Medlem
Mephys avatar
Klamydia
Citera
2010-04-04, 18:38
Medlem
Biskelbos avatar
Som ^

Kolla hos syrran ;>
Citera
2010-04-04, 18:52
Medlem
Adjutors avatar
Hej!

Njursten är det inte. Patienter med njursten ligger dubbelvikta, vankar av och an samt kräks av smärta, bockstavligt talat. Har man njursten så märker man det (smärtan brukar jämföras med att födda barn)

Som vanligt så ska du självklart gå till din vårdcentral och få detta utrett, det kan alltid vara klamydia då ffa killar kan ha detta utan att ha symtom. (gissar att du är en kille i 18-25års åldern)

Dock så låter det som att det är alkoholen som är boven här. Ska försöka förklara utan att bli för medicinsk och har du några frågor så är det bara att ställa dem här. Mannen har två "ringar" som hindrar urinet att ta sig från blåsan ner i toaletten, detta för att kunna "växla" mellan urin och sädesvätska. Dessa öppnar sig utifrån nervimpulser från blåsan som känner av att den börjar bli full. När man dricker alkohol så "försvagas" dessa impulser samt att blåsan fylls upp väldigt fort. Det kan då resultera i att man får som du säger trycka ut urinen för att öppna "grindarna" vilket kan kännas smärtsamt.

Mitt råd är, förutom att gå till doktorn och utesluta eventuellt allvarligare åkommor som tex förstorad prostata, är att ta det lite lugnare de första ölen innan kroppen hinner "anpassa" sig till det ökade trycket samt att ta det lugnt och sitta ner när du kissar.

Nu är denna förklaring gravt förenklad men jag svarar självfallet på ytterligare frågor om de finns.

Så som alltid, gå till doktorn och få detta utrett.

Mvh Adjutor
Citera
2010-04-04, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjutor
Hej!

Njursten är det inte. Patienter med njursten ligger dubbelvikta, vankar av och an samt kräks av smärta, bockstavligt talat. Har man njursten så märker man det (smärtan brukar jämföras med att födda barn)

Som vanligt så ska du självklart gå till din vårdcentral och få detta utrett, det kan alltid vara klamydia då ffa killar kan ha detta utan att ha symtom. (gissar att du är en kille i 18-25års åldern)

Dock så låter det som att det är alkoholen som är boven här. Ska försöka förklara utan att bli för medicinsk och har du några frågor så är det bara att ställa dem här. Mannen har två "ringar" som hindrar urinet att ta sig från blåsan ner i toaletten, detta för att kunna "växla" mellan urin och sädesvätska. Dessa öppnar sig utifrån nervimpulser från blåsan som känner av att den börjar bli full. När man dricker alkohol så "försvagas" dessa impulser samt att blåsan fylls upp väldigt fort. Det kan då resultera i att man får som du säger trycka ut urinen för att öppna "grindarna" vilket kan kännas smärtsamt.

Mitt råd är, förutom att gå till doktorn och utesluta eventuellt allvarligare åkommor som tex förstorad prostata, är att ta det lite lugnare de första ölen innan kroppen hinner "anpassa" sig till det ökade trycket samt att ta det lugnt och sitta ner när du kissar.

Nu är denna förklaring gravt förenklad men jag svarar självfallet på ytterligare frågor om de finns.

Så som alltid, gå till doktorn och få detta utrett.

Mvh Adjutor

tack så mycket för svaret uppskattas verkligen!
men om det är så är det inte konstigt då att jag hade ont 2 dagar efter jag hade druckit första gången jag fick detta ?
även tycker jag det är konstigt att jag aldrig haft så innan eftersom jag har druckit i flera år =/
Citera
2010-04-04, 20:12
Medlem
Adjutors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robinhiio
tack så mycket för svaret uppskattas verkligen!
men om det är så är det inte konstigt då att jag hade ont 2 dagar efter jag hade druckit första gången jag fick detta ?
även tycker jag det är konstigt att jag aldrig haft så innan eftersom jag har druckit i flera år =/

Jag missade att du hade ont 2 dagar efter, ber så hemskt mycket om ursäkt för detta. Då kan det bli aktuellt med lite mer info. Hur gammal är du? Har du haft urinvägsinfektion innan? Testat dig för ALLA sexuellt överförbara sjukdomar? Har du haft problem med trötthet, att du är törstig och kissar mer? Tar du några mediciner(även receptfria)? Har du haft några problem med magen? Problem med erektion eller utlösning eller minskad sexualdrift? Har du haft problem med någon form av sten? Känns det som att det gör ont/trycker om du känner på magen? Har du genomgått en inspektion av prostatan, när?

Men samma råd jag ger till alla oavsett, gå till doktorn då de kan undersöka dig(något som är svårt på flashback) samt har tillgång till prover, fullständig anamnes osv osv..

Tacksam för svar på ovanstående då dina svar kanske kan ge lite vägledning. Men som sagt, gå till doktorn.

Mvh Adjutor
Citera
2010-04-04, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjutor
Jag missade att du hade ont 2 dagar efter, ber så hemskt mycket om ursäkt för detta. Då kan det bli aktuellt med lite mer info. Hur gammal är du? Har du haft urinvägsinfektion innan? Testat dig för ALLA sexuellt överförbara sjukdomar? Har du haft problem med trötthet, att du är törstig och kissar mer? Tar du några mediciner(även receptfria)? Har du haft några problem med magen? Problem med erektion eller utlösning eller minskad sexualdrift? Har du haft problem med någon form av sten? Känns det som att det gör ont/trycker om du känner på magen? Har du genomgått en inspektion av prostatan, när?

Men samma råd jag ger till alla oavsett, gå till doktorn då de kan undersöka dig(något som är svårt på flashback) samt har tillgång till prover, fullständig anamnes osv osv..

Tacksam för svar på ovanstående då dina svar kanske kan ge lite vägledning. Men som sagt, gå till doktorn.

Mvh Adjutor
jag ska försöka svara på alla frågorna =)
jag är 22år
jag tror inte jag har haft urinvägsinfektion men däremot har jag haft ont ibland när jag kissar hela livet fast inte alls lika mycket som det är nu.
nej jag har inte testat mig mot allt jag trodde att man såg nästan alla könssjukdomar på odlingen.
Jag har nog inga speciella problem med trötthet förutom att jag sover mycket länge alltid.
Jag dricker nog normalt mycket tror jag och även att jag fast jag har alltid kissat väldigt långsamt och ibland gör det sista kisset ont =/
jag tar levaxin.
Inga problem med magen
inga problem med erektion eller sexdrift
aldrig haft problem med sten
nej det gör inte ont när jag trycker på magen
jag har inte gjort prostata undersökning

jag ska till vårdcentralen på tisdag eftersom att det är helg nu antar jag att dom bara tar emot akuta fall ?

tack återigen för att du försöker hjälpa mig !
Citera
2010-04-04, 21:01
Medlem
Adjutors avatar
Hej!
Här kör vi tyvärr fast lite grann då det inte går att komma vidare utan klinisk undersökning. Det var inga "konstiga" svar i din beskrivning, dock gillar jag följande formulering

"Jag har nog inga speciella problem med trötthet förutom att jag sover mycket länge alltid."

Jag hade ringt till vårdcentral och bokat tid kanske inte på tisdag då de kommer vara nedringda av saker efter påsken. Men har du problem av detta ska du kontakta sjukvård. Får du akuta problem så ska du självklart ringa sjukvårdsupplysning!

Det kan vara lite sten i blåsan men omöjligt att säga efter den info som finns tillgänglig för mig.
Hoppas att det löser sig och du får gärna höra av dig om hur det gick för dig!

Mvh Adjutor
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in