• 1
  • 2
2010-04-04, 10:04
Medlem
Relays avatar
Ja någon annan slutsatts kan jag sällan dra när jag läser artiklar som handlar om utveckling och folk som klagar, precis som om Sverige vore ett trångbott bergigt örike med över 100 miljoner inv. Sverige är ett stort glesbefolkat land, och det är beklämmande att läsa om alla dessa bakåtsträvare som vill bromsa utvecklingen.

1. Planering av vindkraftverk i Uppvidinge stötte på patrull trots att kommunen är smålands och kronobergs läns mest glesbefolkade område. här bor färre än vad som bor i Alvesta kommun.

Läste nyligen om ett fall som ger mig precis dessa vibbar Har kvinnan aldrig hört talas om persienner eller hur man blockerar från insyn utifrån?
Detta har tydliga drag av förändringsrädsla som utmynnar i något helt annat som man klagar på.
http://www.dn.se/sthlm/ilska-i-skugg...ygge-1.1072283
Citat:
Om Ann-Katrin Nartijärvi säljer lägenheten och flyttar gör hon en stor ekonomisk förlust.

– Men jag kommer inte att ge mig, säger hon. Jag arbetar på en förskola, jag visste knappt vad en detaljplan var och hade aldrig hört uttrycket ”mindre avvikelse”.

–Jag har lärt mig mycket, men jag tycker att myndigheterna borde försvara mig och inte byggföretagen.
Har hon hört talas om bostadsbristen eller att bygget behöv?

Ett annat fall är ju nybyggerna vid slussens södra strand. Plötsligt börjar folk klaga på utsikten som ärligt talat inte är speciellt upphetsande. Ska stockholm se ut som en industriförort eller en riktigt stad? Man klagar på att utsikten försvinner men i själva verket handlar det om rädsla för förändring.

Man kanske kan hävda att demokratins nackdelar framkommer när vem som helst kan ha möjlighet att stoppa ett bygge även om hela samhället behöver det. Om ett bygge anses vara i nationen intresse så bör ingen fjant kunna förhala det.

ett exempel är södra stambanan som aldrig skulle ha kunnat byggas idag då folk hade satt sig på tvären direkt. Här ska jävla i mig inte byggas någon järnväg(förändingsrädsla)
Finns säkert fler exempel på byggen av olika slag som skulle komma många till del men som stoppats på grund av alla överklaganden.

Jag skäms över mitt land när jag tänker på detta.
Citera
2010-04-04, 10:38
Medlem
Apelsiners avatar
Det är nog bäst att du flyttar till ett annat land.
Citera
2010-04-04, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
och det är beklämmande att läsa om alla dessa bakåtsträvare som vill bromsa utvecklingen.
Dom kanske är motståndare till övergrepp från överheter och försämringar i största allmänhet.

Citat:
1. Planering av vindkraftverk i Uppvidinge stötte på patrull trots att kommunen är smålands och kronobergs läns mest glesbefolkade område. här bor färre än vad som bor i Alvesta kommun.
Det är inget konstigt att folk inte vill ha ett störande åbäke i sin omedelbara närhet som när som helst kan kasta järnskrot omkring sig. Vill man sätta upp vindkraftverk köper man upp tillräckligt med mark så att ingen behöver störas. Borde vara självklart.

Citat:
Läste nyligen om ett fall som ger mig precis dessa vibbar Har kvinnan aldrig hört talas om persienner eller hur man blockerar från insyn utifrån?
Detta har tydliga drag av förändringsrädsla som utmynnar i något helt annat som man klagar på.
http://www.dn.se/sthlm/ilska-i-skugg...ygge-1.1072283

Har hon hört talas om bostadsbristen eller att bygget behöv?
Klart övergrepp. 3.5m ifrån ska man inte beöva få ett hem för Relay-typer. Hade det varit 350m hade man kunnat diskutera saken.

Fö finns det ingen bostadsbrist i Sverige. Vi ligger i topp vad gäller m2 per capita. Vi skulle tvärtom kunna riva bort en hel del hus som står för tätt. (Men då skulle det väl komma en hel del gnäll från bakåtsträvare och förändringsmotståndare).

Citat:
Man kanske kan hävda att demokratins nackdelar framkommer när vem som helst kan ha möjlighet att stoppa ett bygge även om hela samhället behöver det. Om ett bygge anses vara i nationen intresse så bör ingen fjant kunna förhala det.
Det är tvärtom ett problem att överheten använder sitt våldsmonopol och kör över enskilda godtyckligt. Allt som oftast är det nyckfullhet och tyckande som ligger bakom. Hade spektaklet i Hallandsåsen blivit av om det varit ett privat bolag som riskerat sina egna pengar. Troligen inte.

I telefonins begynnelse var den fri i Sverige. Telegrafimonopolet tyckte då att det var leksaker man inte ville befatta sig med. Det ledde till en stark utveckling av telefonin i landet utan övergrepp från överheten. Och Sverige blev telefontätast i världen. Sedan vaknade Telegrafimonopolet och tilltvingade sig makten över telefonin. Detta är ett exempel på att det går utmärkt att ordna sådant som folk finner angeläget på rent kommersiella grunder utan någon överhet som kör över enskilda (och gömmer sign bakom floskler som "för allmänhetens bästa").
Citera
2010-04-04, 11:14
Medlem
Mondobabys avatar
I vår kommun så skriker "kärringarna" om att fågellivet kommer att förstöras, vyerna kontamineras och tillgängligheten i skogen där kraftverken ska placeras inte kommer att vara den samma som tidigare.

Naturvärden, visst. Men att en stor del av befolkningen går utan arbete och att detta skapar tillfällen för just arbete, den biten är inte av intresse för dessa klagomål.
Att det även genererar ett visst inflöde av ekonomi till kommunen står heller inte högt på listan för dessa personer.
Det som stör mig mest är faktumet att de som skriker högst inte nyttjar skogen där verken ska placeras.
Även att det är samma personer som lyser upp sitt hus vintertid med mängder av lampor och annan belysning som tas från el-nätet.
Vart tror människan att elen kommer ifrån?
Jacket i väggen?

Vi ska leva länge på det som jorden ger oss, men att vägra ett bestånd av naturvänlig elproducerande torn det förefaller som bakåtsträvande för mig.
Det gnälls även om den vattenkraft som vi har i kommunen.

Rädsla för det nya skulle jag vilja kalla det.
Citera
2010-04-04, 11:20
Medlem
Relays avatar
[quote=Gromph]
Så du menar att privata intressen hade kunna bygga ut sveriges järnvägar. Då kan jag tala om för dig att då hade sveriges järnvägar haft 20 olika spårvidder även inom samma kommun. Så din lovsång för det privata håller inte hela vägen.
Stambanan hade inte sett ut som den gör idag men poängen idag är att stambanan aldrig hade kunnat byggas idag, eftersom man tillåter fjantar att överklaga.
Citera
2010-04-04, 11:21
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondobaby
I vår kommun så skriker "kärringarna" om att fågellivet kommer att förstöras, vyerna kontamineras och tillgängligheten i skogen där kraftverken ska placeras inte kommer att vara den samma som tidigare.
Sa´man inte detsamma om öresundsbron alla möjliga påhittade problem som skulle drabba sverige med bron.
Citera
2010-04-04, 11:39
Bannlyst
If it ain't broke, don't fix it. Vad ska man hålla på och förändra allt för? Vi har kärnkraft, varför ska vi ha en massa vindsnurror bara föra att politiskt oinsatta tycker att det är poppigt att rösta på MP?
Citera
2010-04-04, 11:40
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FalsktVittne
If it ain't broke, don't fix it. Vad ska man hålla på och förändra allt för? Vi har kärnkraft, varför ska vi ha en massa vindsnurror bara föra att politiskt oinsatta tycker att det är poppigt att rösta på MP?
Poängen är inte vindsnurrorna i sig, poängen är ju att så fort något ska göras så klagar folk.
Citera
2010-04-04, 12:01
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Poängen är inte vindsnurrorna i sig, poängen är ju att så fort något ska göras så klagar folk.

Det är helt naturligt. Människor föds olika; det är naturen (en del skulle säga Gud) som gör människor olika förändringsbenägna, våghalsiga, blyga, aggressiva, uppfinningsrika osv. Olika tider och olika miljöer har olika nytta av dessa egenskaper. När tiden och miljön är mogen för vissa egenskaper (och människans överlevnad/framgång) så träder människor med behövliga egenskaper fram - människor med andra egenskaper gör motstånd. Och det är bra. Då får vi en balanserad utveckling.

Även på gruppnivå finns skillnader; skåningar skiljer sig från norrlänningar, och på ännu högre nivåer finns skillnader mellan etniska grupper. Om man tittar på svensken i allmänhet så är hon ofta naturbejakande och i fallet med vindkraften, så är det tusentals kraftverk som vill byggas och dessa gör intrång på svenskens naturkärlek. För svensken är det bästa med stora kraftverk som stör så få ställen som möjligt; kärnkraftverk och de stora vattenkraftverken stör färst svenskar.
Citera
2010-04-04, 13:08
Medlem
RedXs avatar
Jag måste dock säga att det ligger någonting i TS resonemang. Oavsett vad förändringen ifråga gäller kommer ta mig tusan minst hälften av svenskarna att motsätta sig den.

"Nej till allt" torde vara en tämligen representativ slogan för inställningen hos gemene svensk. I synnerhet om denne svensk är något till åren kommen och boende i glesbygd.
Citera
2010-04-04, 14:03
Medlem
wuuaas avatar
Jag tror inte det är förändring som svenskarna motsätter sig utan försämring till det sämre...Vi är väl ett ganska negativt folk eftersom vi tror att all förändring är till det sämre.

Men jag förstår inte varför det är något att gnälla över,väldigt många svenskar gillar glesbygden och trivs när dem bor nära naturen och när dem ser tecken på att det börjat förändras så säger dem emot. Vad är det för fel på det?
Citera
2010-04-04, 15:04
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuuaa
Jag tror inte det är förändring som svenskarna motsätter sig utan försämring till det sämre...Vi är väl ett ganska negativt folk eftersom vi tror att all förändring är till det sämre.

Men jag förstår inte varför det är något att gnälla över,väldigt många svenskar gillar glesbygden och trivs när dem bor nära naturen och när dem ser tecken på att det börjat förändras så säger dem emot. Vad är det för fel på det?
Jag tror faktiskt inte att sådär väldigt många svenskar gillar glesbygden vilket utflyttningen tydligt visar.
Själv har jag sett och varit med om glesbygdens nackdelar vilket vida överträffar dess fördelar. Men sedan om man tycker all förändring är till det sämre då blir man rädd för förändringar som skulle kunna göra saker bättre. Lite som NIMBY mentaliteten NEJ inte i min backyard. Om folk protesterat över vindkraftverk i Solna hade jag kunnat fatta men i Uppvidinge!.

Fakta Uppvidinge från Wikipedia
Folkmängd
• Totalt
227:e av 290
9 347 invånare

Areal
• Totalareal
• Landareal
• Vattenareal 90:e av 290
1 232,64 km²
1 178,00 km²
54,64 km²

Huvudorten är Åseda som har 2 430
Frågan är ju om det inte borde finnas en gräns för hur en kommun ska få se ut Uppvidinge har ingen självklar centralort som man kunde nämna kommunen efter.

Och när man planerade vindkraftverk så satte sig folk på tvären.
Är det ett genomgående problem att landsortsbefolkning oftare ser allt förändring som ett hot jämfört med människor i tätorter? Om det är så så hoppas jag landsbygdens avfolkning speedas upp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in