Citat:
Ursprungligen postat av TheDerivative
Jag tror knappast jag är den enda här som aldrig fått vara lycklig.
För mig är det verkligen så att jag aldrig under en tidsperiod varit lycklig. Jag kan ha varit det när jag var mindre. Jag var väldigt kär i en tjej när jag var 12 år, vi var tillsammans och jag minns att jag läste ett brev från henne varje kväll innan jag gick och la mig. Då kan jag mycket väl ha varit lycklig. Jag blev förkrossad när hon gjorde slut med mig.
Det är den enda kärlek jag fått i livet från andra än familjen, men familjekärleken känns som den bara finns där, utan att vara något speciellt.
Jag har aldrig kunna bli extremt glad över någon händelse. Jag har aldrig vunnit något, gjort något väldigt roligt, aldrig fått höra av någon nära (i mitt fall endast familjemedlemmar) att jag är en bra människa. Ingenting har jag kunnat bli glad för.
Vissa dagar kan man givetvis vara glad på, men jag skulle inte kalla det för lycka.
Det gladaste jag varit detta år var när jag fick reda på att jag klarat en tenta jag inte trodde jag skulle klara.
Fler som jag som inte har fått känna på riktig lycka någon gång? Berätta!
Och ni som varit/är lyckliga. Hur känns det?
Lycka är nog inte så mycket en himlastormande känsla, som att känna sig tillfreds med tillvaron. Man blir inte så lycklig av t ex framgång i skolan, tror jag. Man måste ha en inställning att man duger, att det man gör är bra, att det går ganska bra etc. Sen är det så klart viktigt med närhet och goda relationer också.
Jag tror en lycklig människa är tillfreds och har förmågan att vända sina tillkortakommanden till nåt bra och dra nytta av sina erfarenheter. När man inser det blir man rätt lycklig