• 1
  • 2
2010-04-03, 19:38
Medlem
Troians avatar
Vad har vi här då? En ung man, och troligen minst en till, har häktats på sannolika skäl misstänkta för förberedelse till mord, i Stockholms kommun.

Citat:
Pojken anhölls i onsdags och planerna ska ha pågått från en okänd tidpunkt fram till den 10 mars i Stockholms kommun. Han är häktad fram till fredag den 9 april.

http://www.aftonbladet.se/senastenyt...icle6893084.ab

Ett par saker är lite anmärkningsvärda, tycker jag. Dels är det väl rätt sällsynt i sig att anhållas för förberedelse till mord? Gripen ungefär tre veckor efter mordplaneringen slutfördes? Och hur har polisen fått vetskap om allt detta? Och uppgifterna når media först tre dygn efter han anhölls?

Mannen(/"pojken") är alltså häktad. Det står inte uttryckligen att det rör sig om en person i tonåren, men det kan vi nog förutsätta det. 20+ anses inte som särskilt ungt, och under femton kan man väl inte häktas för. Så sannolikt sexton till sjutton kanske?

Häktad vid Södertörns jourdomstol, så det borde gå att ta reda på vem det är? Men kanske får avvakta till efter helgen.
Citera
2010-04-03, 19:47
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Det är intressant.

Man tänker lätt på Sturebyfallet. Efter att ha satt mig in i det fallet vågar jag med rätt stor säkerhet påstå att till skillnad från vid fullbordat brott, måste det vid förberedelsebrott röra sig om ett direkt uppsåt att förbereda mord, för att det skall vara straffbart. Alltså ganska allvarligt menade planer. Någon har antagligen skvallrat här, så vi får se vad det leder till. Kanske finns det även här SMS-bevisning?
Citera
2010-04-03, 19:51
Medlem
Lalajlajs avatar
Kan inte detta handla om en ny planering av en skolmassaker.
Citera
2010-04-03, 19:55
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är intressant.

Man tänker lätt på Sturebyfallet. Efter att ha satt mig in i det fallet vågar jag med rätt stor säkerhet påstå att till skillnad från vid fullbordat brott, måste det vid förberedelsebrott röra sig om ett direkt uppsåt att förbereda mord, för att det skall vara straffbart. Alltså ganska allvarligt menade planer. Någon har antagligen skvallrat här, så vi får se vad det leder till. Kanske finns det även här SMS-bevisning?

Jo, håller med om att det är intressant. Yngre förmågor öppnar ju upp för en viss nätaktivitet och då kan det finnas en del att söka fram genom Google och sociala nätverk... Öppnar upp för en lång tråd när namnen kommer ut.

Jag var först inne på telefonavlyssning på grund av grov kriminalitet eller eventuellt brott mot rikets säkerhet, men lite osäker på hur det är med telefonavlyssning av personer arton år? Dessutom greps de ju tre veckor efter att förberedelserna slutgördes? SMS-trafik, e-post eller andra IT-forensiska bevis, låter som troliga bevis. Kanske har någon av dem gripits för något annat brott och sedan har det uppdagats vad de haft för planer.
Citera
2010-04-03, 20:45
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jo, håller med om att det är intressant. Yngre förmågor öppnar ju upp för en viss nätaktivitet och då kan det finnas en del att söka fram genom Google och sociala nätverk... Öppnar upp för en lång tråd när namnen kommer ut.

Jag var först inne på telefonavlyssning på grund av grov kriminalitet eller eventuellt brott mot rikets säkerhet, men lite osäker på hur det är med telefonavlyssning av personer arton år? Dessutom greps de ju tre veckor efter att förberedelserna slutgördes? SMS-trafik, e-post eller andra IT-forensiska bevis, låter som troliga bevis. Kanske har någon av dem gripits för något annat brott och sedan har det uppdagats vad de haft för planer.

Lalajlajs förslag om skolhot är väl en möjlighet, men då måste han (de?) ju hunnit utarbeta ganska konkreta planer, när det nu klassas som förberedelse till mord. Kan ju även röra sig om planer mot en enskild person.

Hur som helst, så tror jag också att det har potential att handla om de inblandades nätaktiviteter. Vi får se hur allvarliga planerna har varit.
Citera
2010-04-03, 20:47
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Ska bli intressant att följa detta, ännu mer intressant hur polisen fått nys om detta..
Citera
2010-04-03, 22:24
Medlem
Troians avatar
Ny rubrik:

Tonåring häktad för misstänkt för förberedelse för mord ---> Tonåring häktad misstänkt för förberedelse till mord.

/Mod
Citera
2010-04-04, 07:56
Medlem
Quarrels avatar
Han häktades på sannolika skäl 3 april fram till 9 april, dvs en vecka. Häktning på sannolika skäl brukar vara två veckor. Har det med åldern att göra?
Citera
2010-04-04, 11:26
Medlem
gloooos avatar
Kan kanske ha att göra med upptrappningen mellan X-team och Södertäljegänget?

Var väl skottlossning där igår eller förrgårr som hämd för ett mord före jul?
Citera
2010-04-04, 11:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloooo
Kan kanske ha att göra med upptrappningen mellan X-team och Södertäljegänget?

Var väl skottlossning där igår eller förrgårr som hämd för ett mord före jul?
Knappast, brottet begicks i Stockholm och avslutades 10 mars.
Skottlossningen hittar Du här: https://www.flashback.org/t1161218
Citera
2010-04-04, 14:10
Medlem
gloooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Knappast, brottet begicks i Stockholm och avslutades 10 mars.
Skottlossningen hittar Du här: https://www.flashback.org/t1161218

Ja lite långsökt kanske men dom är ju ganska utspridda.
Citera
2010-04-04, 15:35
Medlem
jamssons avatar
Citat:
Åklagaren Ove Lundgren vill inte kommentera brottsmisstankarna närmare - inte ens berätta hur många eller hur gamla de inblandade är.

– Det är en så pass allvarlig gärning och det är fråga om unga människor och särskilt känsliga förhållanden, säger han till TT.

Tycker det luktar hedersmord i en eller annan form Eller som någon nämnde förut, Sturebyfallet. Någon är kränkt på något vis och "rättvisa" skall skipas, är ju mest det sånt här handlar om när det är unga inblandade. Men det skall bli intressant å få reda på vad det hela handlar om. Förmodligen har väl någon läckt till polisen, kanske med Sturebyfallet färskt i minnet. Strongt gjort i så fall. Men som sagt bara mina spekulationer, kan ju ha fel.

M.V.H.
jamsson.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här