2010-04-03, 19:19
Medlem
Vattenspanns avatar
Nu kring påsk, och även andra helger, så är det inte ovanligt att butiker ändrar sina öppettider. Snarare tvärtom. Nu hampade det sig inte bättre än att jag blev sugen på en påse baconsnacks så här framåt aftonen. Men eftersom det är en bit till närmsta butik så kollade jag för säkerhets skull öppettiderna först.

På Ica Maxis hemsida står det högst upp "Öppet alla dagar 8-22" och sedan till höger öppettider för påsken. Idag stängde man tydligen klockan 17. Även på själva butiken sitter enorma skyltar som förkunnar att det är öppet alla dagar 8-22.

Nu spelar detta inte så stor roll, dom som jobbar där ska självklart få vara lediga dom också. Fast då borde man inte få skylta med att man har öppet ALLA dagar 8-22. Detta gäller inte enbart den lokala Ica Maxi kan tilläggas. Men hur funkar det här rent juridiskt? Blir det någon typ av falsk marknadsföring om man inte tydligt deklarerar att helger av olika slag är undantagna?

Jag gjorde en sökning utan att hitta en tråd specifikt om det här men om det finns så är det bara att låsa den här. Var även osäker om det här gick som reklam eller juridik men tyckte reklam passade bättre trots den juridiska vinklingen.
Senast redigerad av Vattenspann 2010-04-03 kl. 19:23.
Citera
2010-04-03, 19:36
Medlem
Warmices avatar
Jag tror att du har rätt i att det inte är tillåtet, det är ju falsk marknadsföring faktiskt. Däremot vet jag inte om om Sverige skulle bli ett bättre land av att affärer inte får påstå sig ha öppet alla dagar. Om du vill skulle du ju kunna låtsas att du är i USA och försöka stämma dem. Men vet inte om Sverige trots sin medkänsla för kränkta människor, skulle ge dig skadestånd för kränkning. Men kanske kan man få någon förhandling, i och med att du blivit utsatt för irritation.

Skämt å sido, det är en intressant tråd du skapat. Står det öppet alla dagar, ska det vara öppet alla dagar. Finns många fler reklamer som är fel, det brukar jag störa mig på. De som sysslar med reklam och marknadsföring borde vara noggrannare i många fall..
Citera
2010-04-03, 20:18
Medlem
Vattenspanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warmice
Text

Precis, jag blir inte speciellt irriterad och man är så klart medveten om att öppettiderna är annorlunda. Och som jag påpekade, dom som jobbar måste också få vara lediga nån gång. Men om dom nu skyltar med att jag kan köpa mina baconchips klockan tio, vilken dag som helst på året, då ska jag också kunna göra det anser jag. Eller så får dom skriva att storhelger är undantagna. Självfallet har man så pass med sunt förnuft att man förstår att det INTE är öppet till 22 på påskafton men som sagt, då borde dom inte heller få skriva ut det som att det är det.
Citera
2010-04-05, 17:36
Medlem
Jag tror det handlar om att butiken vill tala om att man har öppet alla dagar 8-22 (i veckan). Det sistnämnda står dock inte, men är underförstått. Så uppfattar jag det iallafall. Man menar alltså inte att man har öppet 8-22 hela året. Butikerna utannonserar specialöppettider just kring helger, så jag tror inte de kan fällas för falsk marknadsföring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in