2010-04-03, 14:09
Medlem
Här på FB inrikes så diskuterar vi oftast om moderaterna och sossarna, sd har ganska stor plats, vänstern hatar alla, miljöpartiet nämns som muppar och vi drar upp deras whacko idéer, kd kommer in och försöker plocka poäng ibland med hägglund. Även personerna vi fungera är ledande för dessa partiet.

Men jag tror inte jag har sett en trådstart om folkpartiet i år, fast att de verka ligga på hela 7%! Så vad pysslar dem med? Gör de inga utspel? Har de ingen makt eller är det något så unikt som att de inte har fullt av idioter i partiet?

Vad tycker ni om folkpartiet, deras politik och den verkan de haft med sin politik nu under mandat perioden?
Citera
2010-04-03, 14:17
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse144
Här på FB inrikes så diskuterar vi oftast om moderaterna och sossarna, sd har ganska stor plats, vänstern hatar alla, miljöpartiet nämns som muppar och vi drar upp deras whacko idéer, kd kommer in och försöker plocka poäng ibland med hägglund. Även personerna vi fungera är ledande för dessa partiet.

Men jag tror inte jag har sett en trådstart om folkpartiet i år, fast att de verka ligga på hela 7%! Så vad pysslar dem med? Gör de inga utspel? Har de ingen makt eller är det något så unikt som att de inte har fullt av idioter i partiet?

Vad tycker ni om folkpartiet, deras politik och den verkan de haft med sin politik nu under mandat perioden?

"sd har ganska stor plats" det var nog årets underdrift. Hela första sidan på politik inrikes handlar i stort sett om dem

Själv upplever jag att FP gör utspel om sina skolreformer varanan vecka eller liknande. Prenumerera på björklunds nyhetsbrev så får du mer info där ( det är gratis och du behöver inte vara partimedlem i FP)

FP arbetar på med att höja lärarnas status och få bort en del av flumämnerna, något jag upplever som positivt. De vill införa kinesiska som ett valfritt ämne på gymnasiet och så småningom är det kanske meningen att kinesiska ska kunna vara med på högstadiet och väljas på samma vilkor som tyska, franska och spanska.

FP blev det fjärde största partiet i 2006 års val och lär bli det i 2010 års val med.
Citera
2010-04-03, 14:19
Medlem
Nostradumbasss avatar
Dom är ett slätstruket skitparti som förhandlar bort sina grejer i alliansens kohandel.
Och lika bra är nog det. Har du några specifika FP-förslag som dom lagt som du vill
diskutera? Anledningen till att jag frågar är att jag inte kan komma på någ förslag
som är deras, utanför skolpolitiken.

Dom har ju gjort lite grejer i skolan, eftersom dom har skolministern, men det har
ju gått sådär...

EDIT: Jag kom på Jan Björklund är Sveriges största kärnkraftskramare också
Senast redigerad av Nostradumbass 2010-04-03 kl. 14:21.
Citera
2010-04-03, 14:50
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse144

Mycket bra inriktning på skolpolitiken, det går i helt rätt riktning så att säga. Pro-kärnkraft, NATO och EU är andra plus. Främjandet av forskning medelst skattesänkningar är ytterligare ett plus. Integrationspolitiken klarade de tyvärr inte av att driva på ett trovärdigt vis. Tack vare den sista punkten röstar jag på SD.
Citera
2010-04-03, 16:02
Medlem
Dogdylans avatar
Folkpartiet är ett rätt så lustigt parti. De kom till som en reaktion mot nazismen och kommunismen - och seglade in i riksdagen 1936 med 12,9 procent av rösterna. Partiet var såkallat "demokratiskt". Socialdemokraterna och Högerpartiet (Moderaterna) sneglade ju ständigt på kommunismen och nazismen. Så gjorde även centerpartiet ungefär fram till 1950. Då blev Nazimen tabu, men kommunismen var mer socialt accepterad så den levde vidare.

Folkpartiet har haft ekonomiska frågor, personlig frihet och skolan som viktiga idenitetsmarkörer i efterkrigstidens Sverige. I Folkpartiet var den också en ständig debatt mellan klassiska liberaler och social-liberaler. Efter 1970-talet så har "social-liberalerna" dominerat Folkpartiet. Den sista "libertarianismen" i Folkpartiet dog ut med Sven Weden.

I mitten av 1970-talet var det Per Axel Ahlmark tur. Nu blev Folkpartiet ett internationalistiskt parti med en mycket tydlig sionistisk hållning. 1983 valdes Bengt Westerberg till partiledare och han lyfter upp det döende folkpartiet (med 5,9 procent av rösterna 1982) till 14,2 procent av rösterna 1985 - genom sitt "Eget rum på långvården" budskap. Westerberg såg också till så att folkpartiet blev ett "liberalt" parti och han mixade marknadslösningar, med internationalism, flyktingkramande, jämställdshetpolitik osv. Alltså ingenting som "välfärdskramande" väljare med viss borglig prägel brukar uppskatta. Från 1985s toppresultat på 14,2 så föll Folkpartiet ned till 4,7 procent efter 1998 års val. Maria Leissner hade då tagit över rollen som partiledare från Westerberg som avgick 1994. Maria Leissner tog över 1995 och avgick 1997.

Just nu var det en rätt stor konflikt om Folkpartiet (som historiskt har pendlat mellan borgligheten och socialdemokratin) skulle stödja socialdemokraterna eller en borglig regering. Lars Leijonborg tog över 1997. Som den tråkiga socionomen han är så lyckades han i princip inte göra någonting med partiet och konflikterna i partiledningen - vilket riktning man skulle gå var ju uppenbara för väljarna. Som sagt, valet 1998 får Fp 4,7 procent av rösterna.

Tillskillnad från Bengt Westerberg (Som förövrigt är en skarp ideolog) så tittar Lars Leijonborg på olika alternativ, han inser att om man spelar på såkallade "främlingsfientliga krafter" så skulle man kunna rädda partiet från att åka ut ur riksdagen. Gott så. Inför valet 2002 lanserar man "språktestet för medborgarskap" - och så lyckas man skrapa ihop 13,3 procent av rösterna. Det är viktigt att notera att 5-6 av de här "procentenheterna" kom från Moderaterna. Naturligtvis hände ingenting och valet 2006 så åkte man ned på 7,5 procent. Precis efter valet 2006 gjorde Lars Leijonborg bort sig i och med spionaffären. År 2007 var det Jan Björklunds tur att profilera sig som den nya ledaren för Folkpartiet - och han gjorde det rätt så bra med skolfrågor. Trots att man i Folkpartiets ledning sneglar på Danska Venstre - så vågar man inte riktigt lämmna ankdammen och ta "tydlig" ställning - och förutom skolfrågor har man idag inte så mycket mer att komma med än "effektivisering" av välfärden, internationell solidaritet, sionionism och invandringskramande.

Det finns således väldigt litet som tilltalar "vanligt folk" i Folkpartiet - så partiet raggar idag, precis som miljöpartiet och Center sina väljare i den "intellektuella" medelklassen. Miljöpartiet raggar i sin tur väljare bland invandrare. Detta har inte Fp lyckats väl med då man skrämt bort dem med sina "språktest" och ibland "hätska" utspel i invandringsdebatten. Folkpartiets sionism är inte heller poppis bland muslimerna. Stockholms Folkpartister som Fredrik Malm och hans fru verkar ju ha en liten fanclub av neokonservativa och Israelvännner - men det är också allt.

Folkpartiet är ett döende parti och partiet skulle ha dött 1998 - men överlevde genom tillfällig populism. Skolfrågan är viktig - men deras andra politiska ställningstaganden raggar inte direkt väljare. Socialliberalerna (Dvs. dem från Bengt Westerbergstid) som idag är gräsrötter och bränt en del broar för Björklund - framför allt i invandringsfrågorna, där han skulle kunna göra populistiska utspel.

Jag räknar med att Fp kommer hamna på runt 6 procent, detta på grund av Jan Björklund. Men han kan inte sitta förevigt och Folkpartiet har princip inte varit ett parti att räkna med sedan 1970.
Citera
2010-04-03, 16:30
Medlem
Starscream666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
"sd har ganska stor plats" det var nog årets underdrift. Hela första sidan på politik inrikes handlar i stort sett om dem

Själv upplever jag att FP gör utspel om sina skolreformer varanan vecka eller liknande. Prenumerera på björklunds nyhetsbrev så får du mer info där ( det är gratis och du behöver inte vara partimedlem i FP)

FP arbetar på med att höja lärarnas status och få bort en del av flumämnerna, något jag upplever som positivt. De vill införa kinesiska som ett valfritt ämne på gymnasiet och så småningom är det kanske meningen att kinesiska ska kunna vara med på högstadiet och väljas på samma vilkor som tyska, franska och spanska.

FP blev det fjärde största partiet i 2006 års val och lär bli det i 2010 års val med.

Detta verkar som ett bra förslag, då Kina har en stor handel samt kommer utöka sin handel något enormt.
Kan ju även bidra till att få in mer västerländska värderingar kring mänskliga rättigheter i Kina.
Givetvis är ett första steg till detta att man kan språket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in