• 1
  • 2
2010-04-03, 13:41
Medlem
Tjena!

Jag har skaffat mig en ny bärbar med Win 7 som jag inte är ett så stort fan av.
Försökte köra in Xpskivan och installera direkt från start och formatera där igenom men det blev en blåskärm där det stod nått random fel.
Har ingen Windows 7 skiva till datorn och undrar då hur jag ska göra för att få in xp, om det nu funkar?
Datorn är en Hp Dv6 Amd turion x2 64.

Mvh
Citera
2010-04-03, 13:43
Medlem
Logisks avatar
Brukar det inte vara så att skivan endast funkar till en dator?
Citera
2010-04-03, 13:44
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sLk_
men det blev en blåskärm där det stod nått random fel.

Och det är här som det är viktigt. Du har ingen aning alls vad som stod där?
Citera
2010-04-03, 14:03
Medlem
nucces avatar
Låter ju som ett fall för memtest86 även här, googla på ultimate boot cd..
Citera
2010-04-03, 15:02
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sLk_
Tjena!

Jag har skaffat mig en ny bärbar med Win 7 som jag inte är ett så stort fan av.
Försökte köra in Xpskivan och installera direkt från start och formatera där igenom men det blev en blåskärm där det stod nått random fel.
Har ingen Windows 7 skiva till datorn och undrar då hur jag ska göra för att få in xp, om det nu funkar?
Datorn är en Hp Dv6 Amd turion x2 64.

Mvh
Gratulerar, du har lyckats dra på dig rejält med problem. Till din dator tillhandahåller HP nämligen knappt några drivrutiner för XP. Titta och jämför hur det står till med en typisk dator ur DV6-familjen:

XP:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/s...roduct=4050088

W7:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/s...roduct=4050088

Som du ser saknas det drivrutiner nästan helt och hållet för XP, och om du inte är rejält duktig på att skaka fram drivrutiner så kommer du inte lyckas nedgradera. Nu får vi hoppas att du inte har sabbat recoveryfunktionen eller att du inte missat att bränna återställningsskivor. Annars står du där med en obrukbar dator och får lita till HP:s goda vilja att hjälpa dig ur det hela.

Kort och gott: din dator är inte gjord för att köra XP på.
Citera
2010-04-03, 15:04
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nucce
Låter ju som ett fall för memtest86 även här, googla på ultimate boot cd..
I helvete heller. Det låter som ett fall av outgrundlig idioti.
Citera
2010-04-03, 18:09
Medlem
haha, smart där. tryck ESC när du bootar upp, sen f11. då kan du installera från recovery-partition. om du formaterat hela hddn så är du lite körd. då får du be en vän bränna ut en ny win7-skiva.
Citera
2010-04-03, 18:30
Medlem
Varför vill du ha Win xp istället för Win 7? På en ny dator dessutom låter det obegriplig!
Citera
2010-04-03, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Varför vill du ha Win xp istället för Win 7? På en ny dator dessutom låter det obegriplig!
precis, xp är ju typ 10 år.. win7 har ju konfigurerats för den nya hårdvaran. wn7 spinner på bättre på en nyare dator.
Citera
2010-04-03, 19:52
Medlem
Nu har ni missförstått mig, datorn funkar kanon bra nu med Win 7 var när jag provade att installera Xp.
Jag får felmeddelande i Pro Tools 8 nu och jag brukar alltid köra det på Xp och där funkar det kanon.
Mvh
Citera
2010-04-03, 20:00
Medlem
R4xx0rs avatar

Citera
2010-04-03, 20:01
Medlem
Fleptuts avatar
Har du kollat här: [url]http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=3&langid=100&categoryid=35&itemid= 40692[/url

Win7 är stabilt, kör den på ett par testdatorer nu och den är snabb o stabil som det verkar. Har haft lite knöl med en applikation, men nu har det kommet en uppgrade som löste det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in