2010-04-03, 00:27
Medlem
Hej!
Jag vill rensa min hårdisk idag och använder mig av Eraser:

http://sourceforge.net/projects/eraser/

Men kommer mina personliga filer att försvinna som downloads eller är det bara saker som är redan raderade från papperskorgen?

Uppskattar svar!
Citera
2010-04-03, 00:36
Medlem
kklasens avatar
Den hårddisk du väljer att rensa ersätts med nollor. Och då åker allt och det är lite svårare att återskapa än när man bara formaterar.
Citera
2010-04-03, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kklasen
Den hårddisk du väljer att rensa ersätts med nollor. Och då åker allt och det är lite svårare att återskapa än när man bara formaterar.

Så du menar enkelt sagt om jag kör programmet och fullbordar denna körningen kommer hela hårdisken även alla mina egna dokument försvinna ?
Citera
2010-04-03, 00:51
Medlem
Svar någon?
Citera
2010-04-03, 00:55
Medlem
nucces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outlaw-Immortalz
Så du menar enkelt sagt om jag kör programmet och fullbordar denna körningen kommer hela hårdisken även alla mina egna dokument försvinna ?

Nej nej nej och åter nej, jag tycker du ska bekanta dig lite med programmet, det kommer ju inte tabort någonting som du inte har begärt att det skall tabort, när den väl tar bort det så istället som Windows gör att bara markerar det som "borttaget" och det skrivs över vid nästa skrivning på dom klusterna så fylls det området på disken med nollor.

Om du installerar programmet, vilket är helt ofarligt att göra, så kommer du få ett litet program som heter Ereser där du kan schemalägga mappar som ska rensas, om du inte lägger med din dokumentsmapp där så kommer inte heller programmet röra den mappen.

Sen kommer du även få ett nytt val när du högerklickar på en mapp eller fil i Windows vid namn "Ereser", klickar du där kommer den tabort filen och fylla området med nollor på disken.

Hur som helst kommer det aldrig att "formatera" din hårddisk, detta programmet är inte skapt för att ens kunna göra det.
Citera
2010-04-03, 01:00
Medlem
kklasens avatar
Lite svårt o veta liksom av ett namn på ett program. Men jag håller mig fortfarande till det jag sa; Väljer man att rensa en hårddisk så försvinner allt på den. Om man t.ex. formaterar en hårddisk med vilja, så brukar man inte vilja ha kvar filer på den och därav den åtgärd man vidtagit.
Citera
2010-04-03, 01:04
Medlem
nucces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outlaw-Immortalz
Hej!
Kommer mina personliga filer att försvinna som downloads eller är det bara saker som är redan raderade från papperskorgen?

Jag känner att jag svävade iväg lite när jag svarade på din fråga innan, om jag ska besvara den frågan du har gett där så är svaret följande:

Det kommer inte försvinna några personliga filer som downloads eller liknande om du inte shemalägger Eraser till att göra det, och det kommer inte heller tabort saker som ligger i din papperskorg om du inte säger till programmet att göra det, och det gör du följande:

Högerklicka på din "Papperskorg" och klicka Eraser -> Erase
Citera
2010-04-03, 01:09
Medlem
nucces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kklasen
Lite svårt o veta liksom av ett namn på ett program. Men jag håller mig fortfarande till det jag sa; Väljer man att rensa en hårddisk så försvinner allt på den. Om man t.ex. formaterar en hårddisk med vilja, så brukar man inte vilja ha kvar filer på den och därav den åtgärd man vidtagit.

Sanning med modifikation, om man kör en "snabbformatering" på en disk så finns dock all data kvar på disken bara att är bortplockat ur filallokeringstabellen. Ifall man gör en riktig formatering så skrivs det även lite nollor och så..

Vill du rensa din disk så föreslår jag ju startar om datorn med någon bootcd i som kan formatera disken.
Citera
2010-04-09, 07:33
Medlem
Vilken version av Eraser skall man välja "gratis nerladdning" länk mottages tacksamt.
Programmet knutet till papperskorgen verkar vara en vettig lösning som någon så i tråden föreslog.
Jag har försökt hitta något negativt med programmet i olika forum och förstått att det inte alltid fungerar friktionsfritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in