• 1
  • 2
2010-04-02, 20:38
Medlem
R.Stotzkys avatar
Jag har nog gett upp planerna på att köpa en Martin 000-28EC, då skillnaden i ljud och spelbarhet jämfört med den 18 000 kronor billigare Blueridge BR-163 är så små.

Jag funderar därför på om jag skulle passa på att köpa mig en elgitarr som är bättre än min misshandlade B.C. Rich. Jag har en gång ägt en Fender Stratocaster Japan som var gudomlig; det enda som inte var så bra på den var den runda halsen (7,25" radie, om jag inte minns fel).

Jag har tänkt mig spela mestadels blues, men vill gärna ha en gitarr som är ganska allround. De krav jag har är att halsen skall ha minst 10" radie (gärna 12") och att den skall klara allt från rent plockande till hård plektrumattack med massor av dist. Den får gärna ha jumbo-band.

Hur pass bra är Fender Mexico Deluxe Series-stratorna?

Och Fenders andra strator i samma prisklass, som Standard Stratocaster HSS, vad har ni för synpunkter på dem?

Epiphone Les Paul Ultra-II - är det något att ha?
Citera
2010-04-02, 22:39
Medlem
Don Fadäsos avatar
Testa att köpa en billigare Gibson SG. Du får rätt mycket gitarr för pengarna där. Ska du ha en bra strata eller les paul får du hosta upp mer cash.
Citera
2010-04-02, 23:37
Medlem
GaletAnonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don Fadäso
Testa att köpa en billigare Gibson SG. Du får rätt mycket gitarr för pengarna där. Ska du ha en bra strata eller les paul får du hosta upp mer cash.

För blues så skulle jag hellre föreslå en american standard stratocaster, en sån får du ny för 11-12 och beg för ca 5000 och uppåt, och de är väl ungefär lika "all-around"

EDIT: Ang en mexi deluxe så har jag ingen egen erfarenhet än tio minuters provspel i en musikbutik, min slutsats var att de inte är värda pengarna, går hellre upp lite och köper en american standard som är bättre eller ned lite och köper en (mexi) standard som är mer prisvärd
Senast redigerad av GaletAnonym 2010-04-02 kl. 23:44.
Citera
2010-04-03, 00:38
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don Fadäso
Nja, SG är grymt bra för metal och hårdrock, men blues? Nej, det tycker jag inte.
Citat:
Ursprungligen postat av GaletAnonym
För blues så skulle jag hellre föreslå en american standard stratocaster, en sån får du ny för 11-12 och beg för ca 5000 och uppåt, och de är väl ungefär lika "all-around"

EDIT: Ang en mexi deluxe så har jag ingen egen erfarenhet än tio minuters provspel i en musikbutik, min slutsats var att de inte är värda pengarna, går hellre upp lite och köper en american standard som är bättre eller ned lite och köper en (mexi) standard som är mer prisvärd
Jo, jag har funderat på det, men då är det ju det där med mickarna. Finns det standardstrator med till exempel Texas Special-mickar som standard?

Eller så kanske man skulle köpa en standardmexare eller en begagnad USA-strata och sätta på Texas Special-mickar, det kan ju låta rätt bra: http://www.youtube.com/watch?v=CN7x6...eature=related
Citera
2010-04-03, 01:00
Medlem
R.Stotzkys avatar
Det här verkar vara det jag letar efter: http://musikborsen.se/itempg.aspx?id=10631&artno=191415

Då skulle jag till och med få pengar över att köpa en bra högtalarsimulator.
Citera
2010-04-03, 01:00
Medlem
GaletAnonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.Stotzky
Jo, jag har funderat på det, men då är det ju det där med mickarna. Finns det standardstrator med till exempel Texas Special-mickar som standard?

Eller så kanske man skulle köpa en standardmexare eller en begagnad USA-strata och sätta på Texas Special-mickar, det kan ju låta rätt bra: http://www.youtube.com/watch?v=CN7x6...eature=related

Finns ingen "American Standard" med texas special men deras nya serie som heter "American Special" har texas special, samt Mark Knopflers och SRVs signatur modeller, men då får man gå upp något i pris(såg dock att de hade en b-stock SRV på thomann för runt 13,000. Vad jag vet är det en jävligt bra gitarr om du vill gå upp lite i pris).

Det billigaste alternativ är ju dock som du säger att köpa en billig strata och byta ut mickarna, jag hade valt att köpa en american standard eftersom de av någon anledning är väldigt billiga just nu på tex blocket. Mickar + montering kostar väl ungefär runt 2000.

Hoppas det var till någon hjälp
Citera
2010-04-03, 01:02
Medlem
GaletAnonyms avatar
Citat:
Det här verkar vara det jag letar efter: http://musikborsen.se/itempg.aspx?id=10631&artno=191415

Då skulle jag till och med få pengar över att köpa en bra högtalarsimulator.

Om du inte absolut vill ha en ny så får du ungefär samma gitarr genom att köpa en beg standard mexi och montera mickar och så sparar du ett par tusen

EDIT: Eller försöka hitta exakt samma modell begagnad, men det ska man nog inte räkna med.
Citera
2010-04-03, 01:17
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Om du inte absolut vill ha en ny så får du ungefär samma gitarr genom att köpa en beg standard mexi och montera mickar och så sparar du ett par tusen

EDIT: Eller försöka hitta exakt samma modell begagnad, men det ska man nog inte räkna med.
Helt klart en bra idé, särskilt som jag är grymt sugen på en Line6 Pod X3 Pro också...usch, jag vill ha alldeles för mycket just nu.
Citera
2010-04-03, 01:38
Medlem
GaletAnonyms avatar
Citat:
Helt klart en bra idé, särskilt som jag är grymt sugen på en Line6 Pod X3 Pro också...usch, jag vill ha alldeles för mycket just nu.

Du kanske redan har gjort det men annars gå in i en affär och spela två olika stratocastrar(gärna så lika som möjligt), en med texas special och en utan på samma förstärkare och setting. Mickarna påverkar - enligt mina erfarenheter - mindre än träslaget.

Du kan ju annars köpa gitarren nu och byta mickar när du har råd
Citera
2010-04-03, 02:34
Medlem
R.Stotzkys avatar
Citat:
Du kanske redan har gjort det men annars gå in i en affär och spela två olika stratocastrar(gärna så lika som möjligt), en med texas special och en utan på samma förstärkare och setting. Mickarna påverkar - enligt mina erfarenheter - mindre än träslaget.

Du kan ju annars köpa gitarren nu och byta mickar när du har råd
I vanliga fall skulle jag hålla med dig, men Texas Special-mickarna låter så annorlunda att det inte alls skulle bli samma sak. Köper hellre en Mexicostrata och byter mickar isåfall. Fast...hmm. Jag vill ha en riktigt fet hals med - minst - jumboband, och nu vet jag inte om Mexico-modellerna har det. Det måste jag kolla upp.

Hur som helst, här är ett exempel på Texas Special: http://www.youtube.com/watch?v=CN7x6...eature=related

Och ett till: http://www.youtube.com/watch?v=cMQVQ...eature=related
Citera
2010-04-03, 10:18
Medlem
Feberns avatar
Fender Jazzmaster, någon?
Citera
2010-04-03, 10:20
Medlem
Don Fadäsos avatar
Citat:
Nja, SG är grymt bra för metal och hårdrock, men blues? Nej, det tycker jag inte.
Ge dig, både Hendrix, Clapton och Buddy Guy har spelat blues med SG.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in